Transformations in academic performance as a result of the “Jornada Única” at the Educational Institution La Ulloa

Transformaciones en el rendimiento académico como resultado de la Jornada Única en la Institución Educativa La Ulloa

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Leonardo Arguello Guzmán La Ulloa Educational Institution
Yined Arias Torres La Ulloa Educational Institution
Lina Tatiana Garcés Toledo La Ulloa Educational Institution
Abstract

The “Jornada Unica (JU)” in Colombia was proposed in the 2014-2018 National Development Plan; To date, there are few educational institutions that have implemented it due to multiple factors, especially due to lack of physical spaces. At Ulloa, this
modality was implemented as a pilot experience in 2015 and to date no studies have been carried out that account for its impact on academic performance. The objective of this paper is to investigate the academic performance associated with the jornada única (JU). This entails evaluating the transformations in academic performance as a result of the single school day in the case of the Ulloa Educational Institution, its impact, and effects after six years of implementation. To initiate this inquiry, the following question was formulated: What impact has the Single Day had on the academic performance of eleventh grade students of the Rural IE La Ulloa in the municipality of Rivera in the period from 2015 to 2021? At a theoretical level, we start from the need to improve and guarantee education based on academic performance. At the methodological level, a mixed approach with quantitative tools is developed. The results of the research show an evaluation of the impacts on the guarantee of the right to education and academic performance since the implementation of the Single Day in the educational institution of La Ulloa.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Leonardo Arguello Guzmán, La Ulloa Educational Institution

Master in Education from the Universidad Surcolombiana. Graduate in Linguistics and Literature. Teacher at the La Ulloa Educational Institution.

Yined Arias Torres, La Ulloa Educational Institution

Master in Education from the Universidad Surcolombiana. Graduate in Music, Leisure Specialist Educational Teacher at the La Ulloa Educational Institution.

Lina Tatiana Garcés Toledo, La Ulloa Educational Institution

Master in Education from the Universidad Surcolombiana. Graduate in Biology and Chemistry, Specialist in Educational Play. Teacher at the La Ulloa Educational Institution.
References

Aristizábal Salazar, M. & Galeano Marín, M. (2008). Cómo se construye un sistema de categorías. Revista estudio de derecho, (145). https://revistas.udea.edu.co/index.php/red/article/view/848/741

Bohórquez Velasco & Cortez Bailón. (2013). Factores que determinan, según su entorno, el rendimiento académico de los estudiantes de la Facultad de Ciencias y Administrativas de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, (18).

Caldera Villadiego, J. (2021). Impacto de la jornada única escolar en el desempeño académico de los estudiantes: análisis desde el componente acompañamiento pedagógico y recursos humanos en la Institución Educativa "La Ye", periodo 2016-2018. Universidad de Córdoba. Facultad de Educación y Ciencias Humanas. https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstream/handle/ucordoba/4154/calderavilladiegojuanjose.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García Rubio, J. & Ros Garrido, A. (2018). El currículum básico como referente del derecho a una educación de calidad. Edetania. Estudios y Propuestas Socioeducativas, (53). https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/337/358

MEN. (2020). ¿Cuáles son los componentes del ISCE? Consultado: noviembre 2021. Índice Sintético de la Calidad Educativa -ISCE | Ministerio de Educación Nacional (mineducacion.gov.co)

Ponce Melo, F. (2017). Impacto de la implementación de la jornada única escolar en la comunidad educativa de la Institución Educativa Misael Pastrana Borrero del municipio de Saladoblanco-Huila. Universidad Nacional Abierta y a Distancia – UNAD. Manuscrito no publicado.

Reyes Tejada, Y. (2003). Relaciones entre el rendimiento académico, la ansiedad ante los exámenes, los rasgos de personalidad, el autoconcepto y la asertividad en estudiantes del primer año de psicología de la UNMSM. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Manuscrito no publicado.

Rincón, F., Vives M. & Rosero J. (2016). Jornada escolar y realización de los fines de la educación de los estudiantes colombianos. Santa Fe de Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, IDEP.

OJS System - Metabiblioteca |