Is pedagogy the teaching practicum's tool? The case of the assessment
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article seeks to show the importance of the integration of disciplinary and pedagogical knowledge in one of the mechanisms of the teaching practicum and to which little importance has been given in the university's own practicum: assessment. A discursive reflection is made from the perspective of the student, illustrating with cases of the reality of the Spanish language program.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Arias, L (1993). Ideas para una axiología biocéntrica en las relaciones humanas. Documento inédito.
Blakemore, S. J y Frith, U (2008). Cómo aprende el cerebro. Las claves para la educación. Barcelona: Ariel.
Bolívar, A (comp), (2007). Análisis del discurso. ¿Por qué y para qué? Caracas: Universidad Central de Venezuela y Los libros de El Nacional.
Bourdieu, P (2001). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Madrid: Akal.
Bourdieu, P y Passeron, J. C (2002). La reproducción. Madrid: Editorial Popular.
Frabboni, F y Franca, M (2006). Introducción a la Pedagogía General. México: Siglo XXI Editores.
Freire, P (1997). Enseñar no es transferir conocimiento. En Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI Editores.
Gómez Esteban, J. H (1999). Relaciones entre saber pedagógico y saber disciplinar. En Acreditación previa. Compromiso institucional. Bogotá: Universidad Distrital.
Hernández, C. A (2001). Aproximación a un estado del arte de la enseñanza de las ciencias en Colombia. En M, Henao Y J, O. Castro (comp). Estado del Arte de la Investigación en Educación y Pedagogía en Colombia, tomo II. Bogotá: Icfes, Colciencias y Sociedad Colombiana de Pedagogía.
Kant, I (2004). Tratado de Pedagogía. Cali: Universidad del Valle.
López, N (2006). Acerca de la Cultura de la Evaluación en la Universidad Surcolombiana: Una aproximación crítica desde la experiencia ECAES. En GRUPO PACA, Evaluación por Competencias: Un reto por enfrentar y un proceso por construir. Neiva: Universidad Surcolombiana.
López, N (2009). La investigación como estrategia de debilitamiento de las denominadas "imposturas académicas". En Revista PACA. Neiva: Universidad Surcolombiana.
Piaget, J (1969). Psicología y Pedagogía. Barcelona: Ariel.
Vargas Guillen, G (2006). Filosofía, Pedagogía y Tecnología. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, Ediciones San Pablo.
Vygostsky, L (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.