Pro-environmental behaviors on water care in undergraduate students of the Universidad Surcolombiana

Comportamientos proambientales sobre cuidado del agua en estudiantes de pregrado de la Universidad Surcolombiana

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Wilmer Alberto Gómez Fierro
Jonathan Andrés Mosquera
Elías Francisco A Amórtegui Cedeño
Abstract

The present research revolves around the different pro-environmental conceptions and behaviors held by students who are doing their undergraduate studies at the Garzón, Pitalito and La Plata campuses of the Universidad Surcolombiana. To carry out this study, the questionnaire directed at the students and the semi-structured interview with those responsible for the program were
implemented as fundamental instruments for collecting information. In addition, the analysis of curricular documents was used, using specialized computer tools such as Atlas.ti and IBM SPSS. This comprehensive approach allows for a deep and
multifaceted exploration of the data collected, thus contributing to a more complete and accurate understanding of the object of study. As a result, it has been identified that there are different academic programs with an interdisciplinary approach to effectively address environmental problems and promote a pro-environmental culture in society, as is the case of the Law, Business
Administration, Social Communication and Journalism program, and Accountancy. Likewise, a wide range of attitudes has been identified on the part of the students, from lack of environmental awareness to care for water. In this sense, the Universidad Surcolombiana must show a solid commitment to sustainability and the effective inclusion of Environmental Education in its study
plans; this involves providing training to teachers and promoting proenvironmental awareness and training strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Wilmer Alberto Gómez Fierro, Universidad Surcolombiana

Docente, programa de Ciencias Básicas. 

Jonathan Andrés Mosquera, Universidad Surcolombiana

Doctor en Educación, Línea Educación en Ciencias Naturales por la Universidad de Antioquia. Investigador Asociado del Grupo de Investigación Conocimiento Profesional del Profesor de Ciencias. Profesor, Licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, Universidad Surcolombiana. Editor de la Revista Latinoamericana de Educación Científica, Crítica y Emancipadora (LadECiN).

Elías Francisco A Amórtegui Cedeño, Universidad Surcolombiana

Docente de Planta Tiempo Completo. Doctor en Didáctica de las Ciencias Naturalres y enseñanza de la Biología formación de profesores.

References

Alves, S. & Cosenza, J. (2019). Consideraciones acerca del desarrollo de un modelo de educación ambiental emancipatoria para la formación del profesional contable. Revista Facultad De Ciencias Económicas, 27(2), 127-144. DOI: https://doi.org/10.18359/rfce.3905

Aragón, L., Jiménez, N., Vicente, J. & Eugenio, M. (2021). ¿progresan las concepciones sobre la ciencia de futuros maestros/as tras la implementación de propuestas constructivistas para la alfabetización científica? Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 16(1), 78-95. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.15589

Beltrán, A. & Romero, E. (2020). El papel de la gamificación en la conciencia ambiental: una revisión bibliométrica. Revista Prisma Social, (30), 161-185. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/3764

Bravo, M. (2021). Ambientalización curricular. El Covid-19, nuevos énfasis para la educación. Praxis & Saber, 12(28), 1-15. DOI:https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11468

Calixto, R. (2021). Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en educación ambiental. Educação e Pesquisa, 47, 1 -20 DOI:https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147234768

Casa, M., Mamani, F. & Cusi, L. (2019). Actitudes ambientales en estudiantes del nivel secundario. Revista Innova Educación, 1(2), 147-155. DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.02.001

Chero, V., Oruna, J., Garay, S. & Tovar, M. (2019). Relación entre conciencia ambiental y conducta pro ambiental en estudiantes de primer ciclo de la Universidad María Auxiliadora Lima-Perú. Ciencia y Desarrollo, 18(24), 66-73. DOI: https://doi.org/10.33326/26176033.2019.24.787

De la Cruz, M. & Medina, G. (2022). Programa eduquémonos y la conciencia ambiental. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 14687-14704. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1425

Díaz, J. & Ledesma, M. (2021). Conciencia ambiental en contextos de emergencia sanitaria covid-19. Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 432-442. DOI: https://dx.doi.org/10.52080/rvg93.29

Di Pascuo, F., Klier, G., Busan, T. & del Castillo, D. (2019). Objetividad, Ecología y Problemática Ambiental. Cultura-Hombre-Sociedad, 29(1), 225-249. DOI: http://dx.doi.org/10.7770/0719-2789.2019.cuhso.01.a06

Gervacio, H. & Castillo, B. (2020). Conocimientos, actitudes y prácticas socioambientales en estudiantes de la Universidad Autónoma de Guerrero, México. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(21), 1-24. DOI:https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.798

González, A. & Echeverry, M. (2019). Indicadores ambientales y desempeño ambiental: Colombia en el índice de desempeño ambiental (EPI) (2006-2014). Ambiente y Desarrollo, 23(44), 1-18. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.ayd23-44.iada

Gravante, T. & Poma, A. (2020). The role of Grassroots Environmental Activism within the New Wave of the Climate Movement (2018-2020). Agua Y Territorio / Water and Landscape, (16), 11-22. DOI: https://doi.org/10.17561/at.16.5109

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. 6th ed. México, D.F.: McGraw - Hill Education, pp.566 - 580.

Hernández, R & Mendoza, C.P. (2008). El matrimonio cuantitativo cualitativo: el paradigma mixto. En J. L. Álvarez Gayou (presidente), 6º Congreso de Investigación en Sexología. Congreso efectuado por el Instituto Mexicano de Sexología, A. C. y la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, Villahermosa, Tabasco, México.

Hidalgo, C. (2021). Factores metodológicos para la ambientalización curricular universitaria. Revista Contemporânea de Educação, 16(35), 181-209. DOI: https://doi.org/10.20500/rce.v16i35.42758

Jara, G. & Tapia, T. (2022). Educación con enfoque ambiental y el desarrollo de la conciencia ambiental en estudiantes de Abancay. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(4), 190-208. DOI: https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i4.032

López, G., Julio, G. & Pérez, N. (2020). Caracterización de prácticas ambientales en relación con el manejo de recursos y cuidado del Entorno Escolar Rural. Assensus, 5(9), 1-24. DOI: https://doi.org/10.21897/assensus.2043

Munévar, C. & Valencia, J. (2020). Los conflictos socio-ambientales en Colombia en el contexto de las Licencias Ambientales y el acceso a la justicia. Jurídicas, 17(1), 42-63. DOI: 10.17151/jurid.2020.17.1.3.

Oliveira, M. & Rivero, A. (2020). Percepción Global de los Gestores Académicos, Alumnos y Profesores Sobre la Sostenibilidad y sus Relaciones con la Salud en el Curso de Medicina en el Sudeste de Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, 44(4), 1-8. DOI:https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20190279.ESP

Padilla, E. & Flores, I. (2022). Apropiación y empoderamiento en la educación ambiental para la sostenibilidad. Educación Y Educadores, 25(1), 1-22. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.1.1

Perilla, J., Prada, R. & Marmolejo, G. (2022). Cambios en las concepciones sobre evaluación en matemáticas durante la formación docente. Perspectivas, 7(1), 1-14. DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.3637

Rivera, J. & Herrera, S. (2022). Ambientalización curricular de la asignatura química inorgánica en la Escuela Superior de Apan (ESAp-UAEH), México. Revista electrónica En educación Y pedagogía, 6(10), 48-60. DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061003

Vargas, C., Gutiérrez, J., Vélez, D., Gómez, M., Aguirre, D., Quintero, L. & Franco, J. (2022). Gestión del manejo de residuos sólidos: un problema ambiental en la universidad. Pensamiento y Gestión, (50), 119-152. DOI: https://doi.org/10.14482/pege.50.628.44517

OJS System - Metabiblioteca |