Environmental education in the department of Huila a bibliographic review

Educación ambiental en el departamento del Huila una revisión bibliográfica

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Andrés Felipe Cachaya
Carlos Alberto Delgado
Angie Lorena Peña
Abstract

Environmental education (EA) is a teaching strategy for the conservation and care of the environment which was raised very recently. This has generated confusion for some people since it is a new term, little used and there is not usually much information. For the department of Huila, there are very few research works generated from EE, especially in educational institutions or other entities that contribute to the dissemination of this important type of education. For this reason, a review of 10 articles related to the teaching of EE throughout Huila was carried out, grouping them for their respective analysis into two groups, such as the works proposed by the Regional Autonomous Corporation of Alto Magdalena (CAM) and the Educational institutions. In addition to seeing the relationship between the School Environmental Projects (PRAE) implemented by educational institutions with the respective communities and how the CAM is involved in the creation and development of these projects. 

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Andrés Felipe Cachaya, Universidad Surcolombiana

Estudiante de Licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Universidad Surcolombiana.

Carlos Alberto Delgado, Universidad Surcolombiana

Estudiante de Licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Universidad Surcolombiana.

Angie Lorena Peña, Universidad Surcolombiana

Estudiantes de Licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Universidad Surcolombiana.

References

Alarcón Bernal, S. M., & Astudillo Ortiz, S. L. (2022). Estrategia participativa para el abordaje de conflictos de uso de recursos naturales a través de la gestión ambiental en las instituciones educativas Los Cauchos y La Argentina en el municipio de San Agustín Huila [Tesis de Maestría, Universidad de La Sabana]. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/52524

Álvarez, P., & Vega, P. (2009). Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Implicaciones para la educación ambiental. Revista de Psicodidáctica, 14(2), 245-260.

Alvear-Narváez, N. L., Urbano-Pardo, M. L. (2022). La educación ambiental en Colombia desde los instrumentos de política pública departamental. Entramado, 18(1), 3. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.8029

Banderas, V. I., & Ramos, C. D. (2021). Aprovechamiento Didáctico del PRAE Mitbot para generar actitudes positivas hacia el cuidado de los ecosistemas del colegio cooperativo la Presentación. Euritmia, 6(2),47. Obtenido de https://unac.edu.mx/wp-content/uploads/2022/03/Euritmia-Vol-6_c.pdf#page=47

Baquero, A. L., & Valenzuela, G. M. R. (2018). El proyecto ambiental-PRAE como una estrategia pedagógica en la creación de cultura ambiental en los estudiantes de noveno grado de la IE Agropecuario del Huila [Tesis de Maestría, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología]. https://repositorio.umecit.edu.pa/bitstream/handle/001/1887/Tesis%20-%20Argemiro%20L..pdf?

sequence=1&isAllowed=y

Chagollán, F. A. (2006). Educación Ambiental. Ediciones Umbral.

Cruz, L. A. (2020). Lineamientos para la resignificación de la educación ambiental en las instituciones educativas públicas de la ciudad de Neiva- Huila, con enfoque de identidad con el territorio y articulación de la escuela con el entorno regional. [Tesis de doctorado, Universidad Surcolombiana]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=287719

García, D., & Priotto, G. (2009). Educación ambiental. Jefatura de Gabinete de Ministros, Secretaría de Ambiente y Desarrollo Sustentable. http://up-rid2.up.ac.pa:8080/xmlui/handle/123456789/2479

Gómez, M. M. (2006). Introducción a la metodología de la investigación científica. Editorial Brujas.

Jurado, M. B., & Ortiz, N. F. R. (2012).

Martínez C. R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónica Educare, 14(1), 97-111. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.9

Pereira-Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2

Rengifo, B. A. R., Segura, L. Q., & Córdoba, F. J. M. (2012, 7 al 11 de mayo). La educación ambiental una estrategia pedagógica que contribuye a la solución de la problemática ambiental en Colombia [conferencia]. XII Coloquio Internacional de Geografía, Bogotá, Colombia. https://www.ub.edu/geocrit/coloquio2012/actas/06-B-Rengifo.pdf

Rosero-Toro, J. H., & Cerón, A. M. (2022). Aproximaciones culturales: Una forma de ver y entender la naturaleza (1.a ed.). Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO. https://doi.org/10.26620/uniminuto/978-958-763-568-3

Roussos, A. J. (2011). Preparación de una revisión bibliográfica para su publicación cuando un solo artículo nos habla de muchos trabajos. Universidad de Belgrano. 1, (1), 1-7.

Sánchez-Torres, A. (2020). Elaboración de una propuesta ambiental educativa (PRAE), que impacte la cuenca hídrica "la guache" en la vereda bateas del municipio de Acevedo departamento de Huila- Colombia [Tesis de Maestría, Universidad Surcolombiana]. http://repositoriousco.co:8080/jspui/handle/123456789/2093

Sistema Nacional Ambiental. (1992). Leyes desde 1992 [LEY_0099_1993]. Gubernamental. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0099_1993.html

Vargas-Vargas, I. C. (2021). Estrategias en el marco del PRAE para el fortalecimiento de la conciencia ambiental de los estudiantes [Tesis de Maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/14348

OJS System - Metabiblioteca |