Injuries caused by anti-personal landmines and unexploded munitions, Hospital Universitario de Neiva 2005-2009
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Colombia has experienced a prolonged internal armed conflict for about five decades. The military actions have been characterized by high degradation in the way of acting of the different armed groups, causing great impact on morbidity and mortality of the civilian population and combatants. A quantitative, descriptive, retrospective case series study was conducted in order to establish the characteristics of injuries in people affected by anti-personall and mines (APLM) and unexploded munitions (UXM) who were surgically treated at University Hospital of Neiva, between the years 2005-2009. 41 people injured by APLM-UXM were chosen by checking records of pathology and medical histories. Among the findings it was found that most of those affected by APML-UXM are young military men, whose lower limbs are the most affected. All of the injured people underwent surgical amputation of the affected limb, and more than halfof them began rehabilitation with the adaptation of a prosthesis. This public health problems hows the degradation of the armed conflict, with greatimpact on the rural population and deservesen forcing the treaty to banthese weapons. It is necessa ry to make emphasis on prevention and educational programs in risky areas, whilea negotiated solution to the internal armed conflict is sought.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Mantilla V., S. Economía y conflicto armado en Colombia: los efectos de la globalización en la transformación de la guerra. Latinoamérica, 2012; pp. 55-73.
Franco, S. Momento y contexto de la violencia en Colombia. Revista Cubana Salud Pública, 2003;29(1): 18-36.
Wallerstein, N. Violencia en Colombia: reflexiones de una profesora visitante. Revista Facultad Nacional Salud Pública, 2000;18(2):101-115.
Internacional, A. «¡Déjennos en Paz!» La Población Civil, Víctima del Conflicto Armado Interno de Colombia. 2008, Madrid España: Amnistía Internacional (EDAI).
Levav, I. El terrrorismo y sus efectos sobre la salud mental. World Psychiatry, 2006;4(1).
Pozzo, J. Las minas y el napalm. Dos problemas para ocuparse. Cuadernos de Marte, 2013.
Castaño, B. Violencia sociopolítica en Colombia. Repercusión en la salud mental de las víctimas. 1994, Bogotá D.C.: Corporación Avre.
Moreno, C. Bermudez, lf. Latorre and Debedout,r. Elsevier, potential of a hand transplantation program in Colombia. 43, 3529-3532 (2011).
Programa Presidencial para la Acción Integral contra Minas. Victimas por Minas Antipersonal (M.A.P.) y Municiones sin Explotar (MUSE) en Colombia 1990-15 de julio 2008. 2008.
Rappert, Brian. Moyes, Richard. Lang, Lain. The case for addressing explosive weapons: conflicto, violence and Health. Science Direct, social science and medicine 2012;75:2047-2054.
International Campaign to Ban Landmines. Landmine Monitor 2010. Canadá: Mines Action Canada.
O.N.U. Minas Terrestres. 2007.
Gutiérrez Bolívar, J.A. Diseño Conceptual del Sistema Portante para un Sensor GPR en un Dispositivo para Detección de Minas Antipersona en Antioquia-Colombia in Escuela de Mecatrónica-Facultad de Minas. 2011, Universidad Nacional de Colombia: Medellín. p.74.
Landmine Monitor. Landmine Monitor Report 2009. Toward a Mine-Free World. 2009, Canada: Landmine Monitor Editorial Board.
Programa Presidencial para la Acción Integral contra Minas. Estadísticas 1990-2014 víctimas minas antipersonal. 2014. Zuleta, N. 2005.
Landmine and Cluster Munition Monitor. Víctimas en el 2009. http://www.themonitor.org/custom/index.php/region_profiles/translation/30.
Programa Presidencial para la Acción Integral contra Minas. Sistema INSMA. Situación Nacional Víctimas de Minas Antipersonal en Colombia. 2012.
COLOMBIA. Política de prohibición de minas antipersonal. Publicado por Campaña Colombiana contra minas. Documento del capítulo del Monitor de Minas terrestres 2014.
Murthy, R. and R. Lakshminaryana, Consecuencias de la guerra sobre la salud mental: una breve revisión de los resultados de las investigaciones. World Psychiatry, 2006;4(1).
Galea, S. and K. Wortman. La salud de la población como argumento frente a la guerra. World Psychiatry, 2006;4(1).
The Halo Trust. SRI LANKA 2014.
Osorio, L. Módulo de Amputados 2010.
Cortés, Reyes E. Riveros L, Gustavo A y Pineda-Ortiz. Clasificación internacional del funcionamiento, la discapacidad y certificación de discapacidad en Colombia. Revista de salud pública 2013;15(1):129-137.
Programa Presidencial para la Acción Integral contra Minas. Convención sobre la Prohibición del Empleo, Almacenamiento, Producción y Transferencia de Minas Antipersonal y sobre su Destrucción. 2012: http://www.accioncontraminas.gov.co/Documents/Desminado/Articulo_7/Informe%20de%20Articulo%207%202012.pdf.
OMS-OPS. Acción concertadas minas. 1998.
Al-Worikat, A. Landmine amputees referred to the Royal Medical Sevices-Jordan. Prosthetics and Orthotics International, 2001;25:108-112.
Hernández, G. Minas antipersonales (M.A.P.) en Colombia, costo físico y emocional. Umbral Científico, 2003;2.
Suárez, F., et al. Flora Bacteriana en heridas de guerra. Experiencia de dos años en el Hospital Militar Central de Bogotá. Revista Med 2008;16(1):127-133.
Villamil, E., J. Gutiérrez, and H. Morales. Trauma vascular de guerra en Colombia: análisis de 13 años en el Hospital Militar Central, in Universidad Militar Nueva Granada-Hospital Militar Central de Bogotá. 2013, Universidad Militar Nueva Granada: Bogotá D.C. p. 56.
Programa Presidencial para la Acción Integral contra Minas Antipersonal. Afiche Ruta de Atención Integral a Víctimas de Minas Antipersonal (MAP) y Municiones sin Explotar (MUSE). 2008.
Restrepo, A. and J. López. Perfil clínico y microbiológico de las lesiones por minas antipersonal en el Hospital Pablo Tobón Uribe, Medellín, 2003-2005. Biomédica, 2010;30(3).
Barberán, M. Eliminemos las minas. Campaña por la prohibición total de la minas.
Naciones Unidas. Convención sobre la Prohibición del Empleo, Almacenamiento, Producción y Transferencia de Minas Antipersonal y sobre su Destrucción. 1997.
Presidencia de la República de Colombia. Decreto Número 2150 de 2007. 2007.