Analysis of the economic behavior of the neighborhood head stores as a result of the incursion of the Justo y Bueno stores in the urban area of the municipality of La Plata- Huila
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article contains the results of the research conducted in the urban area of the municipality of La Plata-Huila, in relation to the level of economic impact generated in the traditional neighborhood stores of the municipality, after the arrival of Justo & Bueno stores. The purpose of this research was to analyze the economic behavior of the neighborhood stores in order to identify the possible factors, positive or negative, triggered by the rapid expansion of Justo & Bueno stores in the municipality, as well as to know the real situations that some of the local stores have had to go through. This was done by means of a transversal nonexperimental
exploratory methodology, through which surveys were applied to identify how the incursion of Justo & Bueno stores in the municipality's market has had a direct effect on neighborhood stores, since there are significant decreases in the level of sales and in some specific categories of products, causing a decline in the traditional internal economy.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alcaldia Municipal. (2016). Plan de desarrollo municipal el cambio lo hacemos todos 2016-2019. La Plata.
Andrade, C. M., Cuellar, C. G., Melo, A. H., Lara, R. M. y Sánchez, S. P. (2020). Factores que Inciden en la Contabilidad Desorganizada en las Tiendasde Barrio Ubicadas en el Casco Urbano del Municipio de la Plata Huila en el año 2017. Erasmus. Semilleros de Investigación, 5(1), 56-62. https://acortar.link/UiRXuD
Bernal, C. (2012). Metodología de la investigación, administración, economía, humanidades y ciencias sociales (Vol. Tercera Edición). Bogotá D.C: Pearson.
Cámara de Comercio de Neiva. (2020). Base de datos/Tiendas de barrio municipio de La Plata. Neiva. Recuperado el 18 de Mayo de 2020
Choconta, B. F. (2017). Impacto del modelo de tiendas Hard Discount en Colombia [tesis de pregrado, Universidad Militar Nueva Granada]. https://acortar.link/d0OOwo
Gómez, E. I. (6 de diciembre de 2017). El alto impacto de las tiendas de descuento duro. La República. La Republica.
Grupo Bit. (s.f.). 4 problemas que han enfrentado las tiendas de barrio en los últimos años. Grupo Bit. Business Analytics. https://acortar.link/6olr6r
Hernández, S. R. y Torres, M. C. (2008). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Mc Graw Hill Education.
Molina, B. N. y Pérez, H. M. (2017). Impacto de ARA y D1 sobre la dinámica de las tiendas de barrio en Villa Verde - Villa del Prado y El Poblado de la ciudad de Pereira [tesis de pregrado, Universidad Libre Seccional Pereira]. https://hdl.handle.net/10901/16262
Rios, A. (30 de Septiembre de 2016). Tiendas de descuento son cada vez más visitadas por los colombianos. Revista P&M. https://acortar.link/v2OU8N
Semana. (20 de Diciembre de 2019). Tiendas de barrio, en jaque. Semana. https://acortar.link/i3WXsV
Tovar, E. S. y Mendoza, G. C. (2009). La Importancia de la tienda de barrio como canal de distribución aplicado en la localidad La Candelaria [trabajo de grado, Universidad del Rosario]. doi:https://doi.org/10.48713/10336_1051
Zabaleta, H. (4 de Octubre de 2018). La resistencia de los tenderos de Neiva frente a la competencia de grandes superficies. Uniminuto Radio. https://acortar.link/4WGymN