Influence of parental styles in communitary participation
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article presents the results of the qualitative research based on the Ecosystem Human Development Theory, with ethnographic approach, made with 10 families in a neighborhood of Popayán city, through a bidirectional perception of parents and children about styles parental education (democratic, authoritarian, negligent and indulgent) and its influence on community participation, through the study of two categories: sense of community and community identity. The results suggested that authoritative or democratic educational style (AD) seeks a greater tendency to community participation of families, in which the role of both parental figures seems be fundamental. Equally, this research determined that community participation of some members of families whose parental styles are the authoritarian and the negligent seems to be more motivated by the particular circumstances of each individual than by family influence, while the negligent educational style shows no interest in community participation.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alarcón, A. (2012). Estilos parentales de socialización y ajuste psicosocial de los adolescentes: Un análisis de las influencias contextuales en el proceso de socialización. (Tesis de doctorado). Facultad de Psicología, Universidad de Valencia. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/25041
Ante, M. & Reyes, I. (2016). Sentido de comunidad en el barrio: una propuesta para su medición. Acta de Investigación Psicológica, (3), pp.2487-2493. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2016.11.003
Aroca, C., & Paz, L. (2012). Los estilos educativos parentales desde los modelos interactivo y de construcción conjunta: revisión de las investigaciones Teor. educ, 24(24), 149–176.
Bravo, M. A. (2011). Avances y desafíos de la participación ciudadana juvenil en el presupuesto participativo de Medellín (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/politica/tesis469.pdf
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. En Familia y desarollo humano.
Capano, Á., & Ubach, A. (2013). Estilos parentales, parentalidad positiva y formación de padres. Ciencias Psicológicas, 7(1), 83–95.
Capano, A., Del Luján, M., & Massonnier, N. (2016). Estilos relacionales parentales: estudio con adolescentes y sus padres. Revista de Psicología, 34(2), 2016–254. https://doi.org/10.18800/psico.201602.008
Cerezo, F., Sánchez, C., Ruiz, C., & Arense, J. J. (2015). Roles en bullying de adolescentes y preadolescentes, y su relación con el clima social y los estilos educativos parentales. Revista de Psicodidactica, 20(1), 139–155. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.11097
Díaz, D., Martínez, M.L & Cumsille, P. (2003). Participación comunitaria en Adolescentes. Revista de Psicología de la Universidad de Chile.12(2), Pág. 53-70. doi:10.5354/0719-0581.2012.17442
García, F., & Gracia, E. (2010). ¿Qué estilo de socialización parental es el idóneo en España? Un estudio con niños y adolescentes de 10 a 14 años. Infancia y Aprendizaje, 33(3), 365–384. https://doi.org/10.1174/021037010792215118
Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Casas, J. A., & Ortega-Ruiz, R. (2014). Estilos parentales e implicación en bullying. Cultura y Educación, 26(1), 132–158. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908665
Gómez, M. (2009). Capítulo 9: Análisis de los Datos, Capítulo 10: Elaboración del Informe de Investigación. En Introducción a la metodología de la investigación científica (pp. 137–168). Brujas, Editorial. Recuperado de: http://bibliotecavirtual.unad.edu.co:2077/lib/unadsp/reader.action?ppg=138&docID=10352979&tm=1485447802070
Gracia, E. (2007). El apoyo social a domicilio: la prevención del riesgo social en familias mediante visitas al hogar. En: A. Blanco & J. Rodríguez, ed., Intervención Psicosocial, 1st ed. Madrid: Pearson Educación S.A.
Isaza-Valencia, L. & Henao-López, G. (2012). Influencia del clima sociofamiliar y estilos de interacción parental sobre el desarrollo de habilidades sociales en niños y niñas. Persona, (1974), 253–271. https://doi.org/10.26439/persona2012.n015.138
Jiménez, M. J. (2010). Estilos educativos parentales y su implicación en diferentes trastornos. Terapia infantil y juvenil. Recuperado de: https://www.fapacealmeria.es/wp-content/uploads/2016/12/ESTILOS-EDUCATIVOS.pdf
Linares, M. C., Lendínez, J., y Pelegrina, S. (2002). Los estilos educativos de los padres y la competencia psicosocial de los adolescentes. Anuario de psicología, 33(1), 79–96. Recuperado de https://doi.org/10.1174/021037002317417796
Martínez, J. (2011). Métodos de Investigación Cualitativa. Silogismo, Revista de la Corporación Internacional para el Desarrollo Educativo, 8(8), 1–33. Recuperado de http://www.cide.edu.co/doc/investigacion/3. metodos de investigacion.pdf
Montero, M. (2004). Introducción a la psicología comunitaria. Desarrollo, conceptos y procesos. (Editorial Paidós, Ed.). Buenos Aires. Recuperado de: http://www.catedralibremartinbaro.org/pdfs/libro-montero-introduccion-a-la-psicologia-comunitaria.pdf
Morales, C. S. & Vázquez, P. F. (2014). Prácticas de Crianza Asociadas a la Reducción de los Problemas de Conducta Infantil: Una Aportación a la Salud Pública. Acta De Investigación Psicológica, 4(3), 1700-1715. https://doi.org/10.1016/S2007-4719(14)70975-5
Musitu, G. (2000). Socialización familiar y valores en el adolescente: un análisis intercultural. Anuario de Psicología, 31(2), 15–32. Recuperado de: http://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/8854
Musitu, G. & Cava, M.J. (2001). La familia y la educación. Ediciones Octaedro, S.L., España
Orozco, P.A. (2011). Análisis de la participación ciudadana de los jóvenes en el Distrito Capital. Estudio de caso: sector El Codito en la localidad de Usaquén. Periodo 2004-2009 (Tesis de pregrado). Universidad Colegio Mayor del Rosario, Bogotá, Colombia. Recuperado de: http://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/2554/1015400154-%202011.pdf?sequence=1
Patiño-López, J. A. (2015). Procesos de democratización familiar: posibilidad para construir condiciones de transición hacia una sociedad del posconflicto armado en Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 7, 62–79. https://doi.org/10.17151/rlef.2015.7.5.
Pérez, E. y Castañeda, I. (2015). El impacto de los estilos parentales en la dinámica del bullying a nivel secundaria. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 17 (2), 77-101. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6532208
Prieto, J. A., Cardona, L. M., & Vélez, C. (2016). Estilos parentales y consumo de sustancias psicoactivas en estudiante de 8 a 10. Revista Latinoamericana de Ciencias sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1345–1356. Recuperado de: http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/2610. DOI:10.11600/1692715x.14231161015
Ramos-Vidal, I. (2014). La Experiencia de Múltiples Sentidos de Comunidad. Psicología Política, 48, 47–67. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/270887822_La_experiencia_de_Multiples_Sentidos_de_Comunidad
Richaud, M. C., Mestre, M. V., Lemos, V., Tur, A., Ghiglione, M. y Samper, P. (2013). La influencia de la cultura en los estilos parentales en contextos de vulnerabilidad social. Avances en psicología latinoamericana, 31(2), 419–431. Recuperado de: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/1951
Torío, S., Peña, J. V., y Rodríguez, M. del C. (2008). Estilos educativos parentales. Revisión bibliográfica y reformulación teórica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 20, 151–178. Recuperado de: http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/988
Varón, D. (2014). La ciudadanía juvenil y los mecanismos de participación en jóvenes: El Estatuto de Ciudadanía Juvenil (Ley 1622 de 2013) y la construcción de la realidad desde el derecho. Verba Iuris, 31, 115-134. https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.31.51