Youth Psychopolitics in Latin America: On the Government Invention of The Millennials
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article problematizes the existing theoretical positions on youth and dialogues them with the youth condition in Latin America regarding the tensions in which young people have to maintain themselves today, the gaps and the exclusion. The Millennial category is questioned in which all persons born since the 90s are designated on a par with new technologies and which responds to an Americanized vision of youth, which does not respond to the readings of Latin America and the youth of the region. Finally, it is concluded that the millennial youth is an invention of neoliberal moral order as a form of administration of youth life that leads young people to marginalization and exclusion.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alvarado, S. V., Martínez, J. E., & Muñoz, D. A. (2009). Contextualización teórica al tema de las juventudes: Una mirada desde las ciencias sociales a la juventud. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7, 83–102.
Aguilar, N. Muñoz, G. (2015). La condición juvenil en Colombia: entre violencia estructural y acción colectiva. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (2), 1021-1035. Disponible: http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/1984
Bravo, P. (2017). Subjetividades juveniles: Entre el rendimiento y el juvenicidio. IX JORNADAS INTERNACIONALES DE ÉTICA NO MATARÁS, 18. Quito.
Castells, M. (2000). La era de la información. Vol. II La sociedad red. México: Siglo XXI Editores
Cataldi Z. (2015). La generación millennial y la educación superior. Los retos de un nuevo paradigma. Rev Inform Educ Med Audiovis;12(19) 14-21
Castro-Gómez, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. iglo del Hombre Editores / Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.
CEPAL. Comisión Económica para América Latina (2015). Juventud: Realidades y retos para un desarrollo con igualdad. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/38978/4/S1500718_es.pdf
Coleman, J., & Hendry, L. (2003). Psicología de la adolescencia. Madrid: Morata.
Duarte, C. (2012). Sociedades adultocéntricas: Sobre sus orígenes y reproducción. Última Década, 99–125.
Dumontheil, I. (2015). Development of the social brain during adolescence. Psicología Educativa, 21, 117–124.
Escobar, M. Mendoza, N. (2005). Jóvenes contemporáneos entre la heterogeneidad y las desigualdades. Revista Nómadas. 49. P. 10-19. Disponible en: http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/26-jovenes-contemporaneos-entre-la-heterogeneidad-y-las-desigualdades-nomadas-23/350-jovenes-contemporaneos-entre-la-heterogeneidad-y-las-desigualdades
Fandiño-Parra, Y. (2011). ¿Y los/las jóvenes de hoy qué?: Definición, perspectivas, problemáticas y empoderamiento. Resonancias, II, 150–163.
Feixa, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4, 1–18.
García, B. Guerrero J. (2012). Violencia, Crisis del capitalismo global y juventud. Revista Colombiana de Educación. 63, 191-219. Disponible en: http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/5481
García-Suárez, C., & Parada-Rico, D. (2018). Construcción de adolescencia: Una concepción histórica y social inserta en las políticas públicas. Universitas Humanística, 85, 347–373.
Han, B. (2012). La sociedad del cansancio. 1ª ed. España: Editorial Herder
Han, B.-C. (2014). Psicopolítica. Barcelona: Herder.
Howe, N. Strauss, W. (2000). Millenials Rissing: The Next great Generation. Nueva York: Vintage.
Lampert, M. Sheikh, H. (6 de julio de 2016). “Millennial Values. What the Young want around the world”. Foreing Affairs. Disponible en: https://www.foreignaffairs.com/articles/2016-07-06/millennial-values
Lozano, M. (2003). Nociones de juventud. Última Década, 11–19.
Marías, J. (1949). El método histórico de las generaciones. Madrid: Revista de Occidente.
OIJ. (2016) Millenials ¿Una categoría útil para identificar a las juventudes iberoamericanas?. Disponible en: https://oij.org/wp-content/uploads/2017/08/Sobre-la-categori%CC%81a-Millennials-Versi%C3%B3n-web.pdf
OIT. Organización Internacional del Trabajo (2013). Panorama laboral 2013, América Latina y el Caribe. 1ª ed. Perú. Disponible en: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_232760.pdf
Plesnicar, N. (2016). Juventudes y políticas públicas en América Latina: Conversación con Ernesto Rodríguez. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2), 1651-1657. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/773/77346456049.pdf
Pico Merchán, M & Vanegas García, J. (2014). Condición juvenil contemporánea: reflexiones frente a las realidades del actual contexto sociohistórico y laboral, Polis [En línea], 39. Disponible en https://journals.openedition.org/polis/10553
Prensky, Marc. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
Reguillo, R. (2000). Emergencias de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Bogotá: Norma.
Rigoni, B; Adkins, A. (15 de junio del 2016). ¿Por qué cambian y cambian los ‘millenials’ de trabajo? Harvard Bussines Review. Disponible en: https://hbr.es/econom-y-sociedad/63/por-qu-cambian-y-cambian-los-millennials-de-trabajo
Rodríguez, E. (2017). Jóvenes, Paz, justicia e instituciones sólidas: el ODS 16, la agenda 2030 y los jóvenes de América Latina. Celaju. Montevideo. Disponible en. http://www.celaju.net/categoria_doc/ediciones-especiales-por-temas/
Rodríguez, E. (2016). Políticas de juventud, administración pública y reforma del estado en Iberoamérica: Experiencias acumuladas y desafíos a encarar. Celaju, Disponible en: http://www.celaju.net/categoria_doc/ediciones-especiales-por-temas/
Rodríguez, E. (2019). Emputad@s y disputad@s: Miradas neoliberales, neoconservadoras y neodesarrollistas sobre l@s jóvenes en América Latina. En Juventudes e infancias en el escenario latinoamericano y caribeño actual (pp. 27–42). Buenos Aires - Manizales: CLACSO.
Ruiz, J. (2017). Millennials y redes sociales: estrategias para una comunicación de marca efectiva. Mhjournal. 12 (104). P. 347-367
Santillán, E., & González, E. C. (2016). Nociones de juventud: Aproximaciones teóricas desde las ciencias sociales. Culturales, IV, 113–136.
Sepúlveda, M. (2011). El riesgo como dispositivo de gobierno: Neoprudencialismo y subjetivación. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, 20, 104–124.
UNICEF (2015). Una aproximación a la situación de adolescentes y jóvenes de América Latina y el Caribe a partir de evidencia cuantitativa reciente. Disponible en: https://www.unicef.org/lac/sites/unicef.org.lac/files/2018-04/UNICEF_Situacion_de_Adolescentes__y_Jovenes_en_LAC_junio2105.pdf
Vásquez, J. (2013). Adultocentrismo y juventud: Aproximaciones Foucaulteanas. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 1(15) 217-234. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846100009
Vázquez, M., Ospina-Alvarado, M. C., & Domínguez, M. I. (2019). Juventudes e infancias en el escenario latinoamericano y caribeño actual. Buenos Aires - Manizales: CLACSO.
Villa-Sepúlveda, M. E. (2011). Del concepto de juventud al de juventudes y al de lo juvenil. Revista Educación y Pedagogía, 23, 147–157.
Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: Una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, 52, 1–17.