Job satisfaction of the nursing staff in University Hospital José María Morales Meseguer. Murcia, Spain.

Satisfacción Laboral del Personal de Enfermería del Quirófano del Hospital Universitario José María Morales Meseguer. Murcia, España.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

César Carrillo-García
María Emilia Martínez-Roche
Catalina García-Maiquez
María Carmen Vivo-Molina
Eduardo Melendreras-Montesinos
Abstract

Satisfaction of the sanitary professionals is a very important issue in the care process, and it is directly related to the quality of sanitary services. Satisfaction and workers motivation are two important elements to study. Consequences of these elements over the workers and their repercussion in the performance of the different organizations and in the quality of the services offered must be studied. Objective: to evaluate the satisfaction of the nursing staff in the surgery area in a second level University Hospital. Material and method: Observational, analytic and transversal study to the nursing staft in the surgical area. The data collection was done in the first quarter of 2015. It was used as instrument the NTP 394: job satisfaction: general scale of satisfaction. Analysis of data: nonparametric tests for two samples o k samples according to comparison. Results: The results show a participation rate of 89,65%. The average among participants was 58,76 (DT: 16,64) with regard to general satisfaction. Regard extrinsic and intrinsic satisfaction de average was 31,42 (DT: 9,04) and 27,34 (DT: 8,22) respectively. “Job stability” was the factor in which the professionals were most satisfied; “the way things are managed” won the lowest satisfaction. The main findings reflect a medium level of satisfaction among the sanitary workers in the surgical area in University Hospital. It‘s necessary from the management area intervene in those factors that professional are less satisfied.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

César Carrillo-García, Universidad de Murcia

Doctor en Enfermería. Coordinación de Desarrollo Profesional. Dirección General de Recursos Humanos del Servicio
Murciano de Salud. Consejería de Salud de la Región de Murcia. Profesor Asociado Facultad de Enfermería de la Universidad
de Murcia.

María Emilia Martínez-Roche, Universidad de Murcia

Doctora en Pedagogía. Departamento de Enfermería. Facultad de Enfermería de la Universidad de Murcia.

Catalina García-Maiquez, Hospital Universitario José María Morales Meseguer

Enfermera. Hospital Universitario José María Morales Meseguer. Murcia. España.

María Carmen Vivo-Molina, Hospital Universitario José María Morales Meseguer

Licenciada en Ciencias y Técnicas Estadísticas. Hospital Universitario José María Morales Meseguer. Murcia. España.

Eduardo Melendreras-Montesinos, Hospital Universitario José María Morales Meseguer

Facultativo Especialista de Área. Cirugía Ortopédica y Traumatología. Hospital Universitario José María Morales Meseguer. Murcia. España.

References

Peiró JM, Prieto F. Tratado de Psicología del Trabajo. Madrid: Síntesis; 1996.

Sáez MC. Satisfacción Laboral. En: García M, ed. Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. Murcia:Diego Marín; 1999. P.131-146.

European Foundation for Quality Management. Modelo Europeo de Excelencia. Madrid: Club Gestión de la Calidad; 1999.

Peiró JM, Silla I, Sanz T, Rodríguez J, García J. Satisfacción laboral de los profesionales de Atención Primaria. Psiquis: Revista de Psiquiatría, Psicología Médica y Psicosomática. 2004; 25: 5-16.

Robles M, Dierssen T, Martínez E, Herrera P, Díaz AR, Llorca J. Variables relacionadas con la satisfacción laboral:un estudio transversal a partir de modelo EFQM.Gaceta Sanitaria. 2005; 19: 127-134.

García J, Ranchal J, Biedma L, Serrano del Rosal, R. Preferencias en expectativas de los médicos residentes en Andalucía. Córdoba: Instituto de Estudios Sociales Avanzados; 2008.

Cea MA. Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis; 2001.

Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo (ES). NTP:394: Satisfacción Laboral: escala general de satisfacción. 1995.

Carrillo-García C, Solano-Ruiz MC, Martínez Roche ME, Gómez-García CI. Job satisfacción among health care workers: The role of gender and age. Revista Latino-Americana de Enfermagen. 2013; 21: 1314-1320. Doi:10.1590/0104-1169.3224.2369.

García A, Moro MN, Medina M. Evaluación y dimensiones que definen el clima y la satisfacción laboral en el personal de Enfermería. Revista de Calidad Asistencia. 2010; 25: 207-214. Doi: 10.1016/j.cali.2010.02.003.

Carrillo-García C, Martínez-Roche ME, Gómez-García CI, Meseguer-de-Pedro M. Satisfacción laboral de los profesionales sanitarios de un hospital universitario: análisis general y por categorías. Anales de Psicología. 2015; 31: 645-650. Doi: 10.6018/analesps.31.2.169791.

Alves PC, Neves VF, Dela Coleta MF, Oliveira AF. Evaluation of well-being at work among nursing

professionals at a University Hospital. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2012; 20: 701-709.

Carrillo-García C; Martínez-Roche ME, Vivo-Molina MC, Quiñonero-Méndez F, Gómez-Sánchez R, Celdrán-Gil F. Satisfacción laboral de los médicos de las unidades móviles de emergencia y del centro coordinador de la gerencia de urgencias y emergencias 061. Región de Murcia. Revista de Calidad Asistencial. 2014; 29: 341-349. doi: 10.1016/j.cali.2014.11.006.

Sánchez A, De Lucas N, García Ochoa M, Sánchez C, Jiménez JA, Bustinza A. Estrés laboral en los profesionales de un servicio de emergencias prehospitalario. Emergencias. 2001; 13:170-175.

Topa G, Moriano JA, Morales JF. Acoso laboral entre profesionales de enfermería: El papel protector de la identidad social en el trabajo. Anales de Psicología. 2009; 25: 266-276.

Miret C, Martínez-Larrea A. El profesional en urgencias y emergencias: Agresividad y burnout. Anales del Sistema Sanitario de Navarra. 2010; 33: 193-201.

Ríos-Rísquez MI, Godoy Fernández C, Sánchez-Meca J. Síndrome de quemarse por el trabajo, personalidad resistente y malestar psicológico en personal de enfermería. Anales de Psicología. 2011; 27: 71-79.

OJS System - Metabiblioteca |