Pedagogy as the founding knowledge of teacher training. Some precisions

La pedagogía como saber fundante de la formación del maestro. Algunas precisiones

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Juan Felipe Garcés Gómez
Abstract

Questioning about the rol of pedagogy as a founding knowledge of teaching training, it already presupposes acceptance of some highly debatable issues.
In the first place, it is presupposed that we know what is what we call 'pedagogy' or that, at least, there are some consensuses about it. A quick look at recent publications in the country proves that we are far from what we presuppose, while some cling to history, others launch themselves to conquer the neuroscience or the most intimate human experience.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Juan Felipe Garcés Gómez, Universidad Surcolombiana

Profesor de la Universidad de Antioquia.

References

Benjamín, Walter (1912). La reforma escolar: un movimiento cultural. Barcelona, Altea, 1994. P. 47-52.

Bernstein, Basil (1990). La estructura del discurso pedagógico. Madrid, Morata, 1994. P. 236.

Díaz, Mario (1993). El campo intelectual de la educación en Colombia. Santiago de Cali, Universidad del Valle, p. 263.

Florez, Rafael (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santafé de Bogotá, McGrawHill. P. 311.

Florez, Rafael (1989). Pedagogía y Verdad. Medellín, Secretaría de Educación y Cultura Departamental. P. 235.

Florez, Rafael (1998). El fin de la historia o el fin de la pedagogía. En: Cuadernos Pedagógicos, Medellín, No. 2. P. 17 y ss.

Gadamer Hans, Georg (1960). Verdad y método. Salamanca, Sígueme, 1993. 697 pp.

Gallego B, Rómulo (1995). Saber pedagógico, una visión alternativa. Santafé de Bogotá, Magisterio, 170 pp.

Heller, Agnes (1989). De la hermenéutica en las ciencias sociales a la hermenéutica en las ciencias sociales. En: Fehér, Ferenc. Políticas de la posmodernidad, ensayos de crítica cultural. Barcelona, Península, pp 52 y ss.

Hoyos V, Guillermo (1990). Prólogo. En: Díaz, Mario y Muñoz, José. Pedagogía, discurso y poder. Bogotá, CORPROD1C. PP 13 Y SS.

Koselleck, Reinhart (1979). Pasado futuro, para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona, Paidós, 1993. pp 333 y ss.

Mockus, Antanas y otros (1995). Las fronteras de la escuela. Santafé de Bogotá, Magisterio. 129 pp.

Moulines, Ulises (1995). La filosofía de la ciencia como disciplina hermenéutica. En: Isegoría, Madrid, No. 12, octubre.

Popper, Karl R (1984). La miseria del historicismo. Madrid, Alianza-Taurus. 176pp.

Rubio A, Jaime (1994). Un proyecto hermenéutico para la educación contemporánea. Santafé de Bogotá, Universidad Pontificia javeriana. 68 pp.

Ruhle, Volker (1991). Experiencia de la historia y experiencia histórica, sobre el concepto de conciencia histórico efectual en Gadamer. En: Isegoría, Madrid. No. 4 octubre.

Sokal, Alian (1998). Transgrediendo Los límites: hacia una hermenéutica transformadora de la gravedad cuántica. En: la balsa de la medusa. Madrid. No, 45-46.

OJS System - Metabiblioteca |