Mathematical model in the curriculum of the agricultural area in agricultural schools

Modelo matemático en el currículo del área agrícola en colegios agropecuarios

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Serafin López Toledo
Gladys Aurora Rodríguez
Mauro Montealegre
Abstract

This articles have a mathematical model relevant to the agricultural production that relates concepts of the  agricultural and mathematics areas, in such a way that they complement and serve as support for the development of crop planning, research process in production and marketing of the products. It is based on the systemic conception of education and the need for the evolution of the field, with the educational Institution of a technical nature in the region as a focus of projection. Mathematics in the Agricultural Colleges serves as a tool for the technical and scientific development of the field, at the same time it contributes models to be analyzed in the classroom and extrapolated as results for its application in the productive process. The exposed model is a construction that coordinates the concepts of: Arithmetic, Accounting, Statistics, Trigonometry, Mathematical Analysis and the processes of planning, production, marketing and research of pests.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Serafin López Toledo, Colegio Nacional Antonio Baraya

Especialista en Educación Matemática con énfasis en la Aplicación de los Sistemas Dinámicos, profesor del Colegio Nacional Antonio Baraya, de Baraya Huila.

Gladys Aurora Rodríguez, Núcleo Escolar La Arcadia

Especialista en Educación Matemática con énfasis en la Aplicación de los Sistemas Dinámicos, profesor del Núcleo Escolar La Arcadia, de Algeciras Huila.

Mauro Montealegre, Universidad Surcolombiana

PHD en Sistemas Dinámicos, profesor de la Universidad Surcolombiana.

References

Aroca, Carlos. Programación general de producción agrícola. Baraya: Núcleo el Patía, 1998.

Ballesteros, Víctor Raúl. Administración de ia producción. Bogotá: UNISUR. 1986. 50 p.

Ballesteros, Víctor Raúl. Elementos de cáicuio diferencial. Bogotá: UNISUR. 1986.100 p.

Bertalaffy, L V. Perspectivas en la teoría generai de sistemas. Madrid:: Alianza, 1979.

Castillejo L. y Colom, A J. Pedagogia sistèmica. Barcelona: CEAC, 1995.

Colom, A. Sociología de la educación y teoría de ios sistemas. Barcelona: OIKOS- TAU.S.A. 1978.

Durán, Alicia y Pérez J M. La agricultura y el medio rural. Madrid: Paraninfo, 1977.87p.

Figueroa, Max y Prieto, Abel. La escuela secundaria básica en el campo, una innovación educativa en Cuba. París: UNESCO, 1974.15p.

GRUPO ÁREA DE MATEMÁTICAS. Programación general de Matemáticas. Algeciras: Núcleo Escolar La Arcadia. 1998.

GRUPO ÁREA DE MATEMÁTICAS Y CIENCIAS. Programación general de matemáticas y ciencias. Baraya: Colegio Nacional A ntonio Baraya. 1998.

GRUPO ÁREA TÉCNICA. Programación general de producción agrícola. Algeciras: Núcleo Escolar La Arcadia. 1998.

GRUPO BETA. Proporcionalidad, geometría y semejanza. Madrid: Síntesis, 1990. 65p.

López, Serafín y Rodríguez Gladys Aurora. Tesis de post-grado: Modelo matematico en el currículo del área técnica de colegios agrícolas. Neiva. 1999.

Martínez Mediano, J M. Matemáticas 2. Madrid: McGraw Hill. 1993. 110p.

Mejía Castro, Benildo. Economía de la empresa. Bogotá: UNISUR. 1986. P. 20

Ríos Mejía, Aquilino. Curso de Contabilidad. Medellín: Bedout. 1981. P.25.

OJS System - Metabiblioteca |