Knowledge and Learning in the University: An Approach from Pedagogy and Didactics

Saberes y aprendizajes en la universidad: una aproximación desde la pedagogía y la didáctica

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Armando Zambrano Leal
Abstract

The new rules of game in Higher Education mean that university institutions take knowledge and learning into account as a very serious starting point for the organization of academic programs. If the pedagogical practices were oriented from the organization of the disciplines and their historical readings dominated by grids of analysis where, the Pedagogy and the Didactics, appeared as instrumental statements and not as operating concepts in the formation processes, today, the normativity demands them to these institutions to look carefully at these practices as a maximum place of production of knowledge, for which the historical and cultural contributions of Pedagogy and Didactics are fundamental.


r education make that the 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Armando Zambrano Leal

Realizó estudios de Licenciatura, Maestría, Diploma de Estudios Avanzados (DEA) y Doctorado en Sciences del’ Education en Université Louis Lumière Lyon 2 Francia. Es miembro del Grupo de Investigación Historia de la Educadón y la Práctica Pedagógica en Colombia. Se desempeña como profesor del Doctorado en Educación de la Universidad del Valle. Actualmente es el Director de la Especializadón en Docencia Universitaria de la Universidad Santiago de Cali.

References

Beillerot Jacky, Savoir et rapport au savoir: élaboration théoriques et cliniques, Paris, Editions Universitaires Bédégis, 1989.

Beillerot Jacky, Pour une clinique du rapport au savoir. Paris, éditions l’Harmattan, 1996.

Besnier, Jean Michel, Qu’est-ce que le savoir? Les connaissances, source de richesses essentielles pour le XXIe siècle. En Savoir et compétences, Actes du Forum, Paris, Demos, 2000.

Deleuze, Gille y Guattari, ¿Qué es la filosofía?, Barcelona, Anagrama.

Levinas Emanuel, Totalité e infini: essai sur Vextériorité, Paris, Biblio essai, 2000.

Meirieu Philippe, Elaboration et transmission: le paradoxe pédagogique: de la construction du sens à l’évaluation des résultas, en Actes du Forum, Paris, Demos, 2000.

Meirieu Philippe, Quelles finalités pour l’éducation et la formation? En Revue Sciences Hunmanites, No. 76, octobre de 1997, dossier Le sens de l’école.

Meirieu Philippe, être pédagogue, Reencontré avec Philippe Meirieu, Revue Sciences HUMAINES, No. 50, Paris, mai, 1996.

Nicole Vattimo G. y otros, En tomo a la posmodemidad, Barcelona, Anthropos Editorial del hombre, 1994.

Vergnaud Gérard, Quelle théorie pour comprendre les relations entre savoir et savoir-faire7. Bajo la direction de, Bentolila Alain, Paris, Les entretiens Nathan, 1994.

Vergnaud Gérard, Apprentissage y didactique en formation professionnelle, en En Savoir et compétences, Actes du Forum, Paris, Demos, 2000.

Vidarte Sanfélix, Vicente, Las identidades del sujeto, Valencia, Pre-Textos, 1997.

Zambrano Leal Armando, Libro, saber y sujeto, Coloquio Internacional sobre Bibliotecas Públicas, Medellín, Universidad de Antioquia, 2001, Texto publicado en la Revista Virtual Cuatrogatos, 2001.

Zambrano Leal Armando. Los Hilos de la Palabra: Pedagogía y Didáctica, Santiago de Cali, Nueva Biblioteca Pedagógica, 2002.

Zambrano Leal Armando. Pedagogía, educabilidad y formación de docentes, Santiago de Cali, Nueva Biblioteca Pedagógica, 2da edición, 2001.

OJS System - Metabiblioteca |