Reflections and view about the body in the physical education class and school sports: "experiences, dreams, longings, feelings and emotions".

Reflexiones y miradas sobre el cuerpo en la clase de educación física y el deporte escolar: "vivencias, sueños, anhelos, sentimientos y emociones".

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Eivar Fernando Vargas Polanía
Abstract

This article tells the experience of a research process developed by the Molúfode group during 2010, which aimed to find and analyze the body and movement senses experienced by children and youth in Physical Education classes and Training sessions. Sports school of the department of Huila. In that intention, they walked through classrooms, playgrounds and sports venues, scrutinizing the experiences of the students of Huila, achieving an approach to the reality involved in the Physical Education and School Sports class in relation to the body and movement, establishing reflections between the reality found and the diverse and colorful political, social, economic, religious and cultural phenomena experienced in the world.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Eivar Fernando Vargas Polanía, Universidad Surcolombiana

Candidato a Magister en Educación  - Grupo de Investigación Molúfode - Universidad Surcolombiana

References

Española R, A (s.f.). Diccionario de la Real Academia Española. Concepto de instrumento. Recuperado el 10 de 12 de 2010, disponible en: http://buscon.rae.es/draeI/SrvltConsulta?TIPO_BUS=3&LEMA=instrumento.

Kon-Moción (2008). Raíces costitutivas de la ciencia de la motricidad humana. En Kon-Moción, en-acción 5 motricidad humana y gestión comunitaria: una propuesta curricular. (págs. 31-52). Popayán: Universidad del Cauca.

Luis Guillermo, Jaramillo Echeverri y Otros. (2010). Corporeidad en-acción Experiencia Re-Encarnadora del cuerpo. En Kon-Moción, en-acción 6 Nervaduras la motricidad humana (págs. 31-53). Popayán: Universidad del Cauca.

Merleau-Ponty, M (1956). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.

Molúfode, G. d (2009). Motricidad humana y construcción de tejido social en sectores vulnerables "experiencia de investigación. Neiva: Universidad Surcolombiana.

Morris, D (2000). Docencia y cultura en la era posmoderna. Lisboa: Instituto piaget.

Rey A. y Trigo, E (2000). ¿Quién eres? Apunta N ° 59, 91-98.

Rodríguez, P (2001). Mentiras Fundamentáis da Igreja Católica. Lisboa: Terramar.

Sergio, M (2007). En acción. Algunas miradas sobre el cuerpo. Popayán: Universidad del Cauca.

Sergio, M y Toro, S (2005). La Motricidad Humana, un corte epistemológico de la Educación Física, en-acción 1 consentido, 103.

Tevés, N (2004). Olhares sobre o corpo. Lisboa: Escencies.

Zubiri, X (1988). Sobre el hombre. Salamanca: Sígueme.

OJS System - Metabiblioteca |