Foundation of the Public University of Huila: Years of ITUSCO

Fundación de la Universidad Pública del Huila: Años del ITUSCO

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

María Clara Ibarra Losada
Abstract

For the first time, the study of the University of Huila is carried out, from a historical context of the whole where, when synthesizing sources of information that were dispersed, it is determined why it was founded at that moment and what conditions it to what it is today. It is presented as a contribution to the history of the region as it leaves the parochial mentality, to locate its content in the history of the country and the world. The idea of ​​an institutionalized university in the Middle Ages, immersed in the political, evolved to us and its current development could not be understood without knowledge of its origins.


The dynamics of the European continent marks our educational, economic, political, cultural and scientific path. Features of this process can be found in the stages indicated, both through the consultation of primary sources and secondary sources that allowed access to documents and interviews, in an approach to the historical events that marked the emergence of the Surcolombiana University .


This investigative exercise tries to answer some questions that arose in one of the stages of the research such as: Where does the university arise as an institution of higher education and in what political, socio-economic, cultural, scientific and educational context? What social, political and cultural factors determined the emergence of the university in Colombia? In what circumstances of the national context is approved the educational project of creation of the Surcolombiana University? What real and felt needs motivated the idea of ​​the creation of the Surcolombiana University? What was the dynamics of the department of Huila in the period in which the creation of the university for the region begins to take shape? What did the Surcolombian University Institute, ITUSCO, represent as a launching platform for the creation of the university? What was the initial project that proposed the creation of the University and why did it take eleven years to become a reality? In what way did the populations orient educational or legislative proposals in favor of the creation of the university? What was happening in the national context at the time when the educational project that gives way to Law 55 and, finally, to ITUSCO is presented? The historical research work is divided into three sections.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

María Clara Ibarra Losada, Universidad Surcolombiana

Magister en Historia Universidad Nacional de Colombia
Docente Universidad Surcolombiana

References

Atcon, Rudolph (2005). "La Universidad Latinoamericana. Clave para un enfoque conjunto del desarrollo coordinado social, económico y educativo en América Latina". (Serie de documentos de trabajo No. 4) Bogotá, Universidad Nacional de Colombia, 2005.

Chaves García, José Ramón. La Universidad Pública española. Configuración actual y régimen jurídico de su profesorado. Madrid, Universidad de Oviedo, 1991.

Cobban Alan, B. (1975). The medieval universities: Their development and organization. Great Britain Harper and Row Publishers.

CoboSuero, Juan Manuel. La enseñanza superior en el mundo. Estudio comparado e hipótesis. Madrid: Narcea, 1979. Colección Bicentenario. Historia hoy. Aprendiendo con el bicentenario. Bogotá, Ministerio de Educación Nacional, 2009.

Colmenares, Germán (1989). "La economía y la sociedad coloniales 1550-1800". En: Nueva historia de Colombia. Bogotá, T.8.

Cubillos Bernal, Julio Santiago (2007). Agustín Nieto Caballero y el proceso de apropiación del pensamiento pedagógico y filosófico de Jhon Dewey. Bogota: Programa editorial Universidad del Valle, Gimnasio Moderno de Bogotá, 2007.

Echeverry, Jesús Alberto. "El ocaso de la autonomía del maestro (1880-1903)". En: Educación y Cultura No. 9, Bogotá, 1986.

Forero, José. "Fechas históricas de Colombia". En: La sociedad y el universitario: un análisis del conflicto estudiantil y de la educación superior en Colombia. Editor: Manuel F. Neira. Bucaramanga, Universidad Industrial, 1971.

Gómez Oyarzún, Galo (1998). La universidad a través del tiempo. México, Universidad Iberoamericana.

Guerrero Gerardo (1998). "Universidad pública: Modernización y modernidad 1826-1880". En: Revista Historia de la Educación Colombiana. No.1.

HELG, Aliñe. (2006). La educación en Colombia: 1918-1957. Bogotá, Plaza y Janés.

HELG, Aliñe. (1987). La educación en Colombia: 1918-1957. Bogotá, Plazay Janés.

HELG, Aliñe. La Educación en Colombia 1958-1980. En: Nueva Historia de la Educación en Colombia. Vol. IV. 2001

HELG, Aliñe. "La educación en Colombia 1958-1980". En: Nueva historia de Colombia Vol. IV. Bogotá, Planeta, 1989.

Helgera, J. León. "La educación durante el primer gobierno de Mosquera". En: Revista Colombiana de Educación No.26, Bogotá,1993.

Indart, Juan Carlos (2005). El padre y el profesor. Bogotá, Cid.

lyanga Pendi, Augusto. Historia de la universidad en Europa. Valencia, Universität de Valencia, Cuadernos del Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación No. 42,2000.

Jaramillo Uribe, Jaime . "La educación durante los gobiernos liberales. 1930-1946". En: Nueva historia de Colombia Vol. 4. Santa Fe de Bogotá, Planeta, 1998.

Jaramillo Uribe, Jaime . "El proceso de la educación en el Virreinato". En: Nueva historia de Colombia Vol. 1. Santa Fe de Bogotá, Planeta, 1998.

López Domínguez, Luis Horacio (comp.), Obra educativa de Santander (Bogotá: Fundación Francisco de Paula Santander, 1990. Decreto del 3 de octubre de 1826, Tomo III).

Le Bot, Ivon. "Elementos para la historia de la educación en Colombia en el siglo XX". En: Boletín mensual de estadística, No. 249, DAÑE, Bogotá, 1975.

Manual de Historia de Colombia. Tomo III. Bogotá: Círculo de lectores, 1982. Director científico Jaime Jaramillo Uribe.

Ramírez Bahamón, Jairo. Historia social de una utopía escolar: la educación en el Estado Soberano del Tolima 1861-1886. Neiva: Universidad Surcolombiana, 1998.

Ramírez Bahamón, Jairo. "La educación en el Huila afínales del siglo XIX: Monseñor Esteban Rojas Tobar, por la Regeneración y por la escuela 1885-1900". En: Historia General del Huila Vol. 4,1996.

Ramírez Bahamón, Jairo. La escuela en la antigua provincia de Neiva 1819-1860. Neiva: Universidad Surcolombiana, 2000.

OJS System - Metabiblioteca |