The discussion groups, A discoursive strategy for art

Los grupos de discusión, una estrategia discursiva para el arte

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Florencia Mora Anto
Victor Martínez Ruiz
Abstract

This article re-creates the way three discussion groups were set up that talked about contemporary artistic practices, within the framework of the Asomacandela research project, carried out by professors belonging to the De Humanitate Group attached to the Faculty of Humanities and Social Sciences of the Universidad Javeriana Cali. The configuration of possible scenarios within different frameworks, would provoke the multiple view of the matter so that the new practices are not assumed simply as an object of knowledge, but as spaces for thought. Attending the methodology proposed by Jesús Ibáñez called Discussion Groups 2, there were three discourse situations -during the course of the investigation-, understood as the set of circumstances in the middle of which an act of oral enunciation3 is developed by a selection of actors, including researchers. During three sessions, artists and groups of artists from different spaces (management, creation, criticism) interacted with generating questions regarding the political, epistemic, aesthetic, academic, and economic tension that challenge the so-called contemporary artistic practices.

Keywords

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Author Biographies / See

Florencia Mora Anto, Universidad Javeriana Cali

  • Licenciada en Ciencias Sociales. Licenciada en Literatura.
  • Especialista en la Enseñanza de las Ciencias Sociales, énfasis en historia de Colombia.
  • Magíster en Filosofía.

Victor Martínez Ruiz, Universidad Javeriana Cali

  • Docente de la Pontificia Universidad Javeriana Cali.
  • Pregrados en filosofía y teología, por la Pontificia Universidad Javeriana Bogotá.
  • Especialista en pedagogía por la Universidad Pedagógica Nacional.
  • Especialista en investigación educativa en contextos de educación superior  por la Universidad de San Buenaventura Cali.
  • Magíster en educación y desarrollo humano por la Universidad de San Buenaventura Cali.
  • Doctor en Educación de la Universidad de Barcelona.  
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