Blended Learning, an alternative to E-learning: an educational model

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Jaime Polanía Perdomo Universidad Surcolomblana.
Abstract

The use of information and communication technology in higher education poses significant changes and new options in the effort to improve the teaching-learning process. However, distance learning using information and communication technology and traditional learning methods (face to face) both have their own strengths and weaknesses which have led to the emergence of new educational methodologies (Singh&Reed, 2001).

A modern learning method is the Blended Learning method (a learning process which combines classroom-based learning, with virtual learning) which has emerged as an alternative to e-Leaming, due to the difficulties found by students who follow completely virtual vocational and self-training courses. For example, high drop-out rates among students and the isolation that comes with purely virtual learning environments demonstrate that new technology cannot reproduce the same intensity and quality of the face-to-face learning process.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Jaime Polanía Perdomo, Universidad Surcolomblana.

Magister en Tecnologías. Universidad Surcolomblana.
Neiva. Colombia,

References

Andrade, A. (2007). Aprendizaje combinado como propuesta en la convergencia europea para la enseñanza de las ciencias naturales. E-learningpapers. No 3 Recuperado el 16 de agosto de 2011 en: http://www.redeees.com/.../articulo-elearnlng-papers-aprendizajecombinado.

Borges, F. (2005). La Frustración del estudiante en linea. Causas y acciones preventivas. Digithum, (UCO No.7) 1-8. Bricall J. (2000) Conferencia de rectores de universidades españolas.

Fainholc, B. (2006). Optimizando las posibilidades de las TICS en educación. Revista electrónica de tecnología educativa.Num 22. Recuperado el 24 de abril de 2011 de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec22/beatriz.pdf.

Forés, A y Trinidad C. (2003). Amalgama o puzle. El blended learning. Educaweb.Nro. 69. ISSN 1578-5793. Recuperado el 7 de febrero de 2011 de: http://www.educaweb.com/esp/monograficos.

García Aretio, L. (2006). La educación a distancia: De la teoría a la práctica. Barcelona, España: Ariel Educación.

García Aretio, L. (2007). De la Educación a Distancia a la Educación Virtual. Barcelona España: Ariel Educación.

García Aretio, L.(2004). Blended Learning, ¿es tan innovador? Editorial del BENED.

Gonzáles, S. (2006). Un modelo Blendedlearning para la enseñanza de la educación superior. Virtual educa 2006. Recuperado el 26 marzo 2011, en: http://ihm.ccadet.unam.mx/virtualeduca2006/pdf/133-SGS.pdf.

Gil, M. (2000) Reseña de educación a distancia de la teoría a la práctica. Perfiles educativos. UNAM Num 88.

Informe Universidad 2000. Recuperado el 20 de abril de 2011 de: http://www.oei.es/oeivirt/bricall.htm.

Jiminián, Y. (2006). Causas de la deserción en la educación a distancia. El caso de la UAPA. Revista de educación Superior. Vol. V, No 1 y 2. P. 7-18.

Lozano, A. (2007). Reconocimiento de los estilos de aprendizaje en cursos ofrecidos en línea. En Lozano Rodríguez, A. y Burgos Aguilar V. (Comp.) Tecnología educativa en un modelo de educación a distancia centrado en la persona. Distrito Federal, México: Limusa.

Mendoza, J. (2003). E-leaming, el futuro de la educación a distancia. Recuperado el 9 de octubre de 2011 de: http://www.informaticamilemuni.com.nix/paginas/nin/articulo78.htni.

Mínguez, A. (2003). El formador en la empresa. Madrid: Esic Editorial.

Mortera F. (2009) Diferencia y similitudes entre el aprendizaje combinado (BlendedLearning y el aprendizaje distribuido (distributedlearning), y su relación con la educación a distancia. Revista Escuela Normal "Miguel F Martínez" centenaria y benemérita. Año 3 Num 4. Recuperado el 22 de abril de 2011 de: http://prug.espacios.net.mx/wccenmfm/sitio/archivos/3_w_revista_EN4.pdf.

Mortera, F. (2007). El aprendizaje híbrido o combinado (BlendedLearning): acompañamiento tecnológico en las aulas del siglo XXI. En Lozano Rodríguez, A. y Burgos Aguilar V. (Comp.) Tecnología educativa en un modelo de educación a distancia centrado en la persona. Distrito Federal, México: Limusa.

Oblinger D, Maruyama M. (2001). Distributed leaming. CAUSE professional Paper Series, 14. Boulder. Recuperado el 9 de Julio de 2011 de: Http://eric.ed.gov/ERICWebportal/search/detailmini.jsp?_nfpb=tru&_&ERICExtsearch_searchValue_0=ED396647&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=ED396647.

Restrepo M. (2000) et al. Conexiones, Informática y Escuela: Un enfoque global. Medellín: Editorial Universidad Pontificia Bolivariana; 2000:48.

Ruipérez, G. (2003). Educación virtual y eLeaming. Madrid: Fundación Auna.

Salinas J. (1999). Enseñanza flexible, aprendizaje abierto. Las redes como herramientas para la formación. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Num 10. Recuperado el 8 de Junio de 2011 en: http://www.ulb.es/depart/gte/revelec10.html.

Seoane, A. (2005). Causas de la insatisfacción en la formación on-line. Algunas ideas para reflexionar. Educaweb.com. Recuperado el 8 de marzo de: http://www.educaweb.com/noticia/2005/09/26/causas-insatisfaccion-formacion-on-line-algunas-ideas-reflexion-1680.html.

Serrano C, López L. (1999). Educación a distancia: su polisemia y su prospectiva en la educación pública. Tiempo de educar. Vol 1 y 2. P. 71-92.

Sing H, Reed C. (2001). A white paper: Achieving success with Blended Leaming.

Turpo O. (2009) Desarrollo y perspectiva de la modalidad educativa blendedlearning en las universidades de Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación. Vol 50 num 6, 2009. Recuperado el 16 de abril de 2011 en: http://www.rieoei.org/deloslectores/3002Gebera.pdf.

Vázquez C. (2007). La deserción estudiantil en educación superior a distancia: perspectiva teórica y factores de incidencia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Vol XXXVII, No 3-4, P. 107-122.

Vera, F. (2008). La modalidad Blended-Learning en la educación superior. Recuperado 21 de abril de 2011, de: http://www.utemvirtual.cl/nodoeducativo/wpcontent/uploads/2009/03/fvera_2.pdf.

Zañartu, L. M. (2003). Aprendizaje colaborativo: Una nueva forma de diálogointerpersonal y en red. Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías. Recuperado el 19 de Septiembre de 2011 de: http://contextoeducativo.com.ar/2003/4/nota-02.htm.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
680
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |