The student self-assessment process by resignificar and rebuild in school physical education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Luz Stella García Carrillo Universidad del Tolima
Abstract

This paper presents some approaches for reflection and debate on the evaluation and specifically self-assessment of students in school physical education, because in recent years there is a strong interest in evaluation in different areas and educational levels because it recognizes the need to study theoretical educational evaluation and research advances to guide and develop assessment practices to learn and improve.


Self-evaluation of students in physical education at school is usually absent or distorted even practice since the self-assessment score assign or negotiate with Professor distorting its foundations, characteristics and uses confused. Its importance and contribution to the formation is unknown.


In the text the student self-assessment stands out as a highly educational process and some concepts, features and recommendations for implementation in physical education in schools that allow their resignification outlined.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Luz Stella García Carrillo, Universidad del Tolima

Doctora en ciencias de la educación área pedagogía

Docente de planta programa de educación física, deporte y recreación

Grupo de investigación Devenir Evaluativo

Universidad del Tolima

References

Álvarez Méndez, J. M. (2009). Evaluar el aprendizaje en una enseñanza centrada en competencias. En Gimeno Sacristán J. Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo? Madrid, Morata.

Blázquez, D. (2008). Evaluar en Educación Física. 10° edición. Inde Publicaciones. Barcelona. p. 57, p.185.

Casanova (2010). Manual de evaluación educativa. Muralla, Madrid.

Camacho H, Castillo E., Monje J. (2015). Educación Física Programas de 6° A 11°.Segunda edición. Editorial Kinesis. Armenia. p. 50.

Castillo S. Cabrerizo J. (2010). Evaluación educativa de aprendizaje y competencias. Pearson Educación, Madrid.

Díaz, J. (2005). El curriculum de la Educación Física en la reforma educativa. Tercera edición. Inde Publicaciones. Barcelona.

Escudero T. (2010). Sin tópicos ni malentendidos: fundamentos y pautas para una práctica evaluadora de calidad en la enseñanza Universitaria. Documento 09. 2010. Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Zaragoza.

Filip Dochy, Mien Segers y Sabine Dierick (2002). Nuevas Vías de Aprendizaje y Enseñanza y sus Consecuencias: una Nueva Era de Evaluación. Revista Docencia Universitaria Vol. 2 N. 2 Ediciones U de Murcia.

García Carrillo L.S. (2016). La importancia de la formación docente en Evaluación Revista Educación y Cultura. Mayo de 2016. Edición N° 114. Centro de Estudios e investigaciones Docentes. CIED – FECODE. Bogotá.

García Carrillo L.S. (2012). Principios para una evaluación formativa en la Educación Física escolar. En Revista Kinesis N°59. Editorial Kinesis Armenia.

Guio F (2012). Educación Física: tendencias y prácticas en evaluación de los aprendizajes en colegios distritales de Usaquén. Revista Educación Física y Deporte. N 31- 2, 863 – 870, 2012, Funámbulos editores. Universidad de Antioquia. Medellín.

Fernández – Balboa J. M. (2005). La auto – evaluación como práctica promotora de la democracia y dignidad. Sicilia y Fernández –Balboa (coordinadores) La otra cara de la enseñanza. La Educación Física desde una perspectiva crítica. Inde publicaciones, Barcelona.

Fraile A (Coord.) (2004). Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal. Editorial Biblioteca nueva. Madrid.

López V., Barba J.J., Gonzales M, (2006). ¿Debe el alumno participar en la evaluación? Propuestas y experiencias en primaria. Bloc Concejo Educativo de Castilla y León. Movimiento de renovación pedagógica. www.concejoeducativo.org consultado en enero de 2016.

MEN (2000). Lineamientos curriculares Educación Física, Recreación y Deporte áreas obligatorias y fundamentales.

MEN (2010). Orientaciones pedagógicas para la Educación Física, Recreación y Deporte. Documento 15.

Moreno T. (2011) Frankestein evaluador. Revista de la Educación Superior. Vol. 40, núm. 160. México, octubre – diciembre/2011.

Murillo F. J. y Hidalgo N. (2015) Dime Cómo evalúas y Te Diré Que Sociedad Construyes. Editorial Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2015, 8 (1), 5-9.

Panadero E. y Alonso – Tapia J. (2013). Autoevaluación: Connotaciones teóricas y prácticas. Cuando ocurre, Como se adquiere y que hacer para Potenciarla en nuestro Alumnado. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, Septiembre-Sin mes, 551-576.

Pérez A. (2015). Aprender a pensar para poder elegir. La urgencia de una nueva pedagogía. En Gimeno J. (comp.) (2015) Los contenidos. Una reflexión necesaria.Ediciones Morata Madrid.

Pérez A. (2012). Educarse en la era digital. La escuela educativa. Ediciones Morata Madrid.

Perrenoud P. (2008). La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Editorial Colihue. Alternativa Pedagógica Didáctica. Buenos Aires.

Popham, J. (2013). La evaluación trans – formativa. El poder transformador de la evaluación educativa. Nacea. Madrid.

Román M (2011). Autoevaluación: estrategia y componente esencial para el cambio y la mejora escolar. Revista Iberoamericana de Educación N°55. P107 a 136.

Santos Guerra M. A. (2010). La evaluación como aprendizaje. Una flecha en la diana. Tercera edición. Bonum.

Santos Guerra, M. A. (1996). La evaluación un proceso de dialogo, compresión y mejora. Málaga. Ediciones Aljibe.

Velázquez R y Martínez M. A. (2004). la autoevaluación y la coevaluación en el aprendizaje en el aprendizaje autónomo. En Hernández J. L., Velázquez R. (coord.) La evaluación en Educación Física. Investigación y práctica en el ámbito escolar. Grao. Barcelona.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
321
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |