Empathy as an emerging emotion in the teaching and learning process

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Daniela Barría Díaz Universidad Austral de Chile
Abstract

The educational processes lead to diverse emotions that emerge from the relationality. On many occasions, these emotions are denied due to the demands of the educational system. Scarce spaces for reflection and feedback cause a senseless educational work. The possibility of giving rise to the emergence of our emotions, allows the validation of being with another. One of the emotions that allows and responds both in the task of everyday life and in educational processes is empathy. Reflect on the emotion of empathy, its dimensions from the biological, language and education allow us a closer approach to the relationship with the other, to be understood through the reconciliation of our positions, allowing us to be in the other, and above all grow collectively, dialogically and with openness of our emotions

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Daniela Barría Díaz, Universidad Austral de Chile

Magister en educación, mención gestión y política
Docente Instituto de Ciencias de la Educación
Facultad de Filosofía y Humanidades
Universidad Austral de Chile
dbarriadiaz@gmail.com
References

Abarca, M., Marzo, L. y Sala, J. (2002). La educación emocional y la interacción Profesor/a alumno/a. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 5(3).

Abarca, M., Marzo, L. y Sala, J. (2002). La educación emocional y la interacción Profesor/a Alumno/a. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 5(3).

Ascorra, P., Arias, H. y Graff, C. (2003). La escuela como contexto de contención social y afectiva. Departamento de Educación, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile. Rev. Enfoques Educacionales, vol.5, No.1, 117-135.

Buxarris, M. & Martínez, M. (2009). Educación en valores y educación emocional: propuestas para la acción pedagógica. Revista electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la información. Vol.10. No.2, 265-275.

Briones, G. (2002). Epistemología de las Ciencias Sociales. ARFO Editores e Impresores Ltda. Bogotá.

Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. Inducción a los oficios. LOM Ediciones. Santiago.

Casassus, J. (2007). La educación del ser emocional. Editorial Cuarto Propio. Santiago de Chile.

Castillo, I. y otros. (2010). Pedagogía, diversidad y lenguaje: develando los colores en miradas aprendientes. Universidad Nacional, Costa Rica, Rev. Electrónica Educare, vol. XIV, núm. 1, enero-junio, 2010, pp. 85-95.

De Waal, F. (2011). La edad de la empatía, ¿somos altruistas por naturaleza? Tusquets Editores, S.A. Barcelona.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2012). Manual de la investigación cualitativa. Editorial Gedisa. Barcelona.

Fernández y otros. (2008). Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión. Anales de psicología. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. Murcia (España). Vol. 24, No. 2, 284-298.

Fontaine, I. (2000). Experiencia emocional, factor determinante en el desarrollo cerebral del niño/a pequeño/a. Universidad Austral de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades, Rev. Estudios Pedagógicos. No. 26, 119-126. Valdivia.

Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Editorial Paidós. Buenos Aires.

Ibañez, N. (2002). Las Emociones en el Aula. Rev. Estudios Pedagógicos, n.28, 31-45. Valdivia.

Ibañez, N. (2001). El Contexto interaccional en el aula: una nueva dimensión evaluativa. Universidad Austral de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades, Rev. Estudios Pedagógicos, n.27, 43-53. Valdivia.

Larrosa, J. (2001). Lenguaje y educación. Revista Brasilera de Educación. 16: 68-80.

Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en la educación y política. Dolmen Ediciones S. A. Santiago de Chile.

Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Edit. Dolmen. Santiago de Chile.

Maturana, H. y Varela, F. (2008). De máquinas y seres vivos. Autopoiesis: la Organización de lo Vivo. Editorial Universitaria. Santiago de Chile.

Miranda, Luis. (2011). Lenguaje: algo más que un mecanismo para la comunicación. Revista electrónica Educare. 15(1):161-170.

Morin, E. (1999). Los Siete saberes de la educación del futuro. Francia: Unesco.

Mulsow, G. (2000). Desarrollo humano: a través de los objetivos fundamentales transversales. Estudios Pedagógicos. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chile. No 26.

Niebles, A. (2010). Cuerpos vividos y dinámicas relacionales en el escenario escolar: una mirada desde la fenomenología. Tesis para optar el grado de Magister en Desarrollo Humano. Valdivia: Facultad de Filosofía y Humanidades. Valdivia Chile.

Quintanilla, P. (2004). Comprender al otro es crear un espacio compartido: caridad, empatía y triangulación. Ideas y Valores. Departamento de Humanidades. Pontificia Universidad Católica del Perú, Revista Colombiana de Filosofía. 125: 81-97.

Pizarro, P. (2011). Creencias de los profesores respecto al desarrollo de competencias socioemocionales y su relación con el aprendizaje en estudiantes de 5º y 6º básico. En J.M. Román, M.A. Carbonero y J.D. Valdivieso (Comp.), Educación, aprendizaje y desarrollo en una

sociedad multicultural (4105-4123). Madrid: Asociación Psicología y Educación y Colegio Oficial de

Psicólogos de Castilla y León. ISBN978-84-614-82-96-2.

Saavedra, (2005). Conocimiento y desarrollo emocional desde el enfoque cognitivo, procesal sistémico. Universidad de Tarapacá, Límite. Revista de Filosofía y Psicología. Vol 1. N°5: 31-45.

Santos, M. (2013). Manual de mapeo colectivo. Recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. 1° Edición. Buenos Aires.

Toro, S. (2005). Desarrollo humano y motricidad: una aproximación desde la empatía. En acción 1, Consentido. 1º Edición. Universidad del Cauca. Toro, S. y Niebles, A. (2013). Corporeidad y aprendizaje en el contexto de la enseñanza general básica: comprensión y descripción de los procesos de construcción de conocimiento desde la acción relacional de los actores. Universidad

Austral de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades, Rev. Estudios Pedagógicos, vol. XXXIX, n.1, 269284. Valdivia.

Varela, F. (2010). Fenómeno de la vida. JC Saéz. LOM Ediciones. Santiago. Chile.

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa Ediciones. 1° Edición. Barcelona.

Vigostky, L. (1988). El Desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica, Grupo editorial Grijalbo. México.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
382
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |