Southern epistemologies: confluences, synergies and epistemic-educational projections

Epistemologías del Sur: confluencias, sinergias y proyecciones epistémico-educativas

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Sergio Alejandro Toro Arévalo
Hugo Campos Winter
Nicolás Iglesias Mills
Karen Lehnebach Figueroa
Alluitz Riezu García
Abstract

The present work is based on the antecedent that traditional science is reproduced through education, typical of the positivist paradigm, constituting a technical-instrumental interest translated into the control of the environment, founding a technoscience centered on efficiency and efficiency, which is presented as one of the causes of global problems, for example, environmental crises and destruction of social tissues. Nevertheless, a situated-critical paradigm with the interests of situated-emancipatory knowledge emerges today. This paradigm is constructed from the pluralist dialogue between southern epistemologies, typical of knowledge and communities denied by normal and hegemonic science. Our interest is to contribute to the visibility of the emergence of southern epistemologies, studying the main epistemic nodes of Francisco Varela, Humberto Maturana, Leonardo Boff and Boaventura de Sousa Santos. Under the hypothesis that these epistemic elements converge complementarily, they make synergy in the emergence of new properties and epistemic conditions that are projected towards the epistemic-educational sphere. In the intersection and dialogical analysis, the categories emerged: human being as care, construction of knowledge as situated induction, learning as transformation in the bond and curriculum as ecology of knowledge. These categories are defined by the complementarity between the epistemic elements and the consequences of their application in the epistemic-educational sphere are interpreted. It concludes with a synthetic outline of an epistemic-educational proposal and discusses the limits and projections of the present study.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Sergio Alejandro Toro Arévalo, Universidad Austral de Chile

Doctor en ciencias de la educación mención didácticaDocente Universidad Austral de Chile

Hugo Campos Winter, Universidad Austral de Chile

Candidato a doctor en Ciencias Humanas Mención Discurso y Cultura - Docente Universidad Austral de Chile

Nicolás Iglesias Mills, Universidad Austral de Chile

Magíster en Educación Mención Política y Gestión Educativa - Docente Universidad Austral de Chile

Karen Lehnebach Figueroa, Universidad Austral de Chile

Magíster en Educación Mención Política y Gestión Educativa - Docente Universidad Austral de Chile

Alluitz Riezu García, Universidad Austral de Chile

Magíster en Educación Mención Política y Gestión Educativa - Docente Universidad Austral de Chile
References

Berger, P. y Luckmann, T. (2011). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Boff, L. (2002). El cuidado esencial. Ética de lo humano, compasión por la Tierra. Madrid: Editorial Trotta.

Boff, L. (2014). “Ecoteología de la liberación: la última frontera”. En Congreso Continental de Teología. La teología de la liberación en prospectiva. Santiago: Ediciones UCSH.

Carpio, A. (2004). Principios de filosofía, Buenos Aires: Glauco.

Colectivo docente internacional de la Multiversidad “Mundo Real” Edgar Morin, (2008). Glosario de la complejidad. Grundy, S. (1998). Producto o praxis del currículum. Madrid: Morata.

Heidegger, M. (2015). Ser y tiempo. Trad. de Jorge E. Rivera. Santiago: Editorial Universitaria.

Höffe, O. (2003). Breve historia ilustrada de la filosofía. El mundo de las ideas a través de 180 imágenes. Barcelona: Ediciones Península.

Illich, I. (1978). Un mundo sin escuelas. México DF: Editorial Nueva Imagen.

Kuhn, T. (2013). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Lakatos, I. (1987). Historia de la ciencia y sus reconstrucciones racionales. Madrid: Tecnos.

Maturana, H. y Verden-Zogller, G. (2003). Amor y juego. Fundamentos olvidados de lo humano. Desde el patriarcado a la democracia. Santiago: Comunicaciones Noreste Ltda.

Maturana, H. y Varela, F. (2003). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Santiago: Lumen.

Maturana, H. y Varela, F. (2004). De máquinas y seres vivos. Autopoiesis: la organización de los vivo. Buenos Aires: Lumen.

Maturana, H. y Nisis, S. (2004). Transformación en la convivencia. Santiago: Comunicaciones Noreste Ltda.

Maturana, H. y Dávila, X. (2015). El árbol del vivir. Santiago: Escuela Matríztica; MVP Editores.

Max-Neef, M. (2004). Fundamentos de la transdisciplina. Valdivia: Universidad Austral de Chile.

Pérez, C. (2008a). Sobre un concepto histórico de ciencia. De la epistemología actual a la dialéctica. Santiago de Chile: LOM.

Pérez, C. (2008b). Desde Hegel: para una crítica radical de las ciencias sociales. México D. F.: Editorial Itaca.

Piaget, J. (2013). La psicología de la inteligencia. Lecciones en el college de France. Buenos Aires: Siglo XXI.

Primer Congreso Mundial de la Transdisciplinariedad. (1994). Carta de la transdiciplinariedad. Portugal: Convento da Arrábida.

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, globalización y democracia. Escuela de Estudios Internacionales y diplomático “Pedro Gual”, Caracas.

Sahlberg, P. (2013). El cambio educativo en Finlandia. ¿Qué puede aprender el mundo? Buenos Aires: Editorial Paidós SAICF.

Santos, B. S. (1995). Toward a New Common Sense: Law, Science and Politics in the Paradigmatic Transition. Nueva York: Routledge.

Santos, B.S. (2008). Conocer desde el Sur. (2ª ed). Chile: Universidad bolivariana.

Santos, B.S. (2014). Más allá del pensamiento abismal: de las líneas globales a la ecología de saberes. En Santos, B.S. y Meneses, P. (Ed.). Epistemologías del Sur, p. 21-66. España: Akal.

Santos, B.S. (2015). Revueltas de indignación y otras conversas. Bolivia: Proyecto Alice.

Santos, B. S. (2011). “Epistemologías del Sur”. Utopía y Praxis Latinoamericana. No. 54, p.17-39.

Toro, S. (2010a). “Neurociencias y aprendizaje. Un texto en construcción”. Estudios Pedagógicos. Vol. XXXVI, No. 2, p. 323-341.

Toro, S. (2010b). “Corporeidad y lenguaje: la acción como texto y expresión”. Cinta de Moebio. No. 37, p. 44-60.

Varela, F., Thompson, E. y Rosch, E. (1997). De cuerpo presente. Las ciencias cognitivas y la experiencia humana. Barcelona: Gedisa.

Varela, F. (2000). El fenómeno de la vida. Santiago: Dolmen.

Varela, F. y Thompson, E. (2001). Radical embodiment: Neural dynamics and consciousness. Trends in cognitive sciences. Vol. 5, No. 10, p. 418-425.

Varela, F. (2006). Conocer. Barcelona: Gedisa.

OJS System - Metabiblioteca |