The fundamental scalar magnitudes of length, time and mass in the framework of the learning methodology based on LBP problems for the strengthening of the learning process of eleventh grade students of the municipal technical institute los Patios
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The research presented in this article was carried out with the aim of strengthening the process of learning the scalar magnitudes of length, time and mass through the methodology of Problem Based Learning (LBP). This is how, using the methodology of action research, this study was developed at the los Patios municipal technical institute through two stages, the first one takes place in 2017 with tenth grade students and the second one takes place in 2018 with the same group, but now being eleventh grade students. As instruments to respond to the objectives set and also for the analysis of these, two diagnostic tests, a pedagogical diary, photographic evidence, film evidence and a closure test were used. After this analysis, it was evident that the use of the ABP methodology generated advances in the group of students regarding the identification, selection and analysis of physical magnitudes, and there was also an advance related to the ability to work as a team and the Self-regulation of learning. It should be noted that the applied strategy makes a significant contribution to the learning process of students, in the preparation and presentation of the SABER 11 test, since it was focused in a contextualized way, exploring previous knowledge, allowing critical and objective analysis, giving solution to problem situations raised in the different areas of study.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aguilar, R. (s.f). La guía didáctica, un material educativo para promover el aprendizaje autónomo. Evaluación y mejoramiento de su calidad en la modalidad abierta y a distancia de la UTPL Universidad Técnica Particular de Loja.
Aprende.colombiaaprende.edu.co. (2018). Colombia Aprende. La red del conocimiento. [online] Available at: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/siemprediae/86402 [Accessed 16 Jun. 2018].
Ausubel, D. P., Novak, J. D., y Hanesian, H. (1999). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo (2ª ed.). México: Trillas.
Bustamante, E. (2012). Diseño e implementación de una estrategia didáctica para la enseñanza-aprendizaje de las Leyes de Newton en el grado décimo utilizando las nuevas tecnologías TIC: Estudio de caso en el grado 10° de la Institución Educativa Julio Cesar García del municipio de Medellín. Medellín. Universidad Nacional de Colombia.
Campanario, J. M., y Moya, A. (1999). ¿Cómo enseñar ciencias? Principales tendencias y propuestas. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 17 (2), 179-192.
Carretero, M. (1997). ¿Qué es el constructivismo? Progreso. Recuperado de: http://www.educando.edu.do/Userfiles P, 1.
Couso, D., Izquierdo, M. y Merino, C. (2008). “La resolución de problemas. En C. Merino, A. Gómez y A. Adúriz‐Bravo. (Ed), Áreas y Estrategias de Investigación en la Didáctica de las Ciencias Experimentales, (p. 48) Barcelona, España
Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo. El aprendizaje basado en problemas como técnica didáctica. Vicerrectoría Académica, Instituto Tecnológico y de estudios Superiores de Monterrey. (2007, octubre). Disponible en http://sitios.itesm.mx/va/did2/tecnicas_didacticas/abp/abp.pdf.
Gamboa, J. (2014). “Propuesta didáctica basada en resolución de problemas para la enseñanza-aprendizaje de la cinemática y dinámica dirigida a estudiantes de grado décimo del colegio Tibabuyes Universal”. Bogotá. D.C. Universidad Nacional de Colombia.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (1998). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill, 15-40.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill.
Hashimoto, E. (2013). Un enfoque metodológico alternativo para investigar en educación. Tesis doctoral. Facultad de Formación de Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid. Madrid.
ICFES. (2015). Resumen ejecutivo Colombia en PISA 2015. Informe. Colombia. Recuperado de http://www.icfes.gov.co/docman/institucional/home/2785-informe-resumen-ejecutivo-colombia-en-pisa-2015.
Instituto Técnico Municipal Los Patios. (2013). Proyecto Educativo Institucional - PEI. Los Patios: Instituto Técnico Municipal Los Patios.
Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley 115. Por la cual se expide la ley general de educación. Bogotá: El Ministerio.
Ministerio de Educación Nacional (2016). Resumen Ejecutivo Colombia en PISA 2015. Recuperado de http://www2.icfes.gov.co/docman/institucional/home/2785-informe-resumen-ejecutivo-colombia-en-pisa-2015.
Molina, E. (2015). “Uso del aprendizaje basado en problemas como metodología para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias en 4° de la ESO” Montblanc. Universidad internacional de la rioja.
Morales, P. y Landa, v. (2004) Aprendizaje basado en problemas. Lima. Pontificia universidad católica del Perú.
Olguín, J. (2012) “el aprendizaje basado en problemas (ABP), una estrategia para abordar el principio de Arquímedes en el nivel bachillerato” México, d. f. Instituto Politécnico Nacional.
Piaget, J (1969). Psicología y pedagogía. Barcelona, Ariel.
Valencia, M. M. A. (2000). La triangulación metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. Investigación y educación en enfermería, 18 (1), 13-26.
Yánez, P. (2016). El proceso de aprendizaje: fases y elementos fundamentales. Revista San Gregorio, (11), 70-81.