Didactic unit to strengthen the competence in biology research of ninth grade students at the Juan Pablo I educational institution
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
To strengthen the competence of research in biology, a qualitative approach was taken into account, through action research. The research process was developed in three phases: written test, design and implementation of activities and reflection; by means of the written test the level of the competence of investigation in biology was established, in the students of the ninth grade, later the didactic unit was designed to strengthen said competence, then the activities proposed in the didactic unit were implemented, finally it is reflected on the effectiveness of the pedagogical strategy implemented. During the observation in the interventions, we reflected on the changes of the student in the course of the activities, where greater disposition and participation in the classes could be obtained.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ausubel, D. (1976). La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje. Buenos Aires: Ed. El Ateneo.
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. México: Trillas.
Educativa José María Vélaz, Medellín. Medellín. Obtenido de http://bdigital.unal.edu.co/47002/1/43207801.2015.pdf.
Escamilla, A. (1995). Unidades Didácticas una propuesta de trabajo en el aula. Madrid: Luis Vives (EDELVIVES).
Garnica Mojíca, S. E., y Arteta de Molina, J. (2010). Evaluación del desarrollo de las competencias científicas explicar e indagar en la aplicación de un trabajo práctico sobre fotosíntesis. Biografía: Escritos sobre la Biología y su enseñanza. Bogotá.
ICFES. (2006). Subdirección académica, grupo de evaluación de la educación básica y media del área en Ciencias Naturales. Bogotá.
ICFES. (2016). Grupo de evaluación de la educación básica y media.
Piaget, J. (1985). La construcción de lo real en el niño.
Puebla, S. B. (2010). Métodos de Investigación en Educación.
Torrecilla, F. J. (2011). Métodos de investigación en Educación Especial.
Uzcátegui, Y., y Betancourt, C. (2013). La metodología indagatoria en la enseñanza de las ciencias: una revisión de su creciente implementación a nivel de educación básica y media. Caracas. Obtenido de http://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/viewFile/3208/1519.
Wells, G. (2001). Indagación Dialógica: Hacia uina teoría y una práctica sociocultural de la educación. Barcelona: Paidos Ibérica.