School Management Conditions in the Inclusion Process in an Educational Institution in Neiva, Colombia

Condiciones de la Gestión Escolar en el proceso de Inclusión en institución educativa de Neiva

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Jaiza Gibeth Polanía Castañeda
Cecilia Benavides Esteban
José Leary Lozano Losada
Diana Carolina Cruz Rivera
Sandy Tatiana Parra Gómez
Abstract

This article contains the state of school management to develop the educational inclusion process addressed to disabled students at INEM Julián Motta Salas school in Neiva, Huila, Colombia. Based on local culture, school policies and inclusive practices, Main hindrances as well as facilitating aspects of school management were identified by means of a Likert - type questionnaire which measured the inclusion index in educational institutions.


Major results concerning to directive management are related to strategic addressing, institutional horizon, school government, and relations with the environment. Regarding the academic field; results have to do with lack of design and inclusive pedagogical practices, which from curriculum planning and revision integrate inclusive policies. In terms of financial management there are weaknesses connected with support to academic management, human talent and accounting financial support. As for community demarche, activities related to inclusive values that encourage parents and legal guardians to foster inclusion in the community are required.


In connection with facilitators, it was established that school atmosphere, the way its facilities are managed, and complementary services constitute a strength.


Finally, the design and implementation of an institutional inclusion policy that allows a high quality pertinent service that cares for learning styles and capacities considering student diversity as well as the periodical application of the inclusion process evaluation instrument is recommnded.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Ainscow, M. (2015). Comprendiendo el desarrollo de escuelas inclusivas. Electronic Journal of Research in Educational Psicology, 3(September), 1–35.

Blanco G, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la escuela de hoy. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En La Educación, 4, 1–15.

Blanco Guijarro, R.; Duk Homan, C. (2011). Educación inclusiva en América Latina y el Caribe. Aula, 17, 37–55.

Booth, T.; Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE) (Vol. 53). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Booth, T.; Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación (Consorcio). https://doi.org/10.1099/ijs.0.048900-0

Booth, T.; Ainscow, M.; Black-Hawkins, K.; Vaughan, M.; Shaw, L. (2000). Indice de inclusión Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas.

Brunner, J. J.; Vizcarra, R.; Alvariño, C.; Arzola, S.; Recart, M. O. (2017). Gestión Escolar: un estado del arte de la literatura. Revista Paidea, 22(March), 15–43.

Casassus, J. (2002). Problemas de la Gestión Educativa en América Latina: la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B. Em Aberto, Brasilia, 19(75), 49–69.

Escobar, J.; Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: un avance en medición, 6, 27–36.

Flores Crespo, P. (2008). Análisis de política pública en educación: línea de investigación (2008th ed.). Mexico. Retrieved from https://ibero.mx/web/filesd/inide5.pdf

González, M. T. (2008). Diversidad e inclusión educativa: algunas reflexiones sobre el liderazgo en el centro escolar. Revista Electrónica Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En La Educación REICE, 6(2), 82–99.

Hernandez Sampieri, R.; Fernandez Collado, C.; Bautista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Journal of Experimental Psychology: General (6th ed.). Mexico.

MEN, M. de E. N. Guía 34 para el mejoramiento institucional de la autoevaluación al plan de mejoramiento (2008).

MEN, M. de E. N. Decreto 1421 (2017). Colombia. Retrieved from http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO 1421 DEL 29 DE AGOSTO DE 2017.pdf

ONU, A. G. de las N. U. Declaración Universal de los Derechos Humanos, Pub. L. No. Resolución 217 (A), 7 (1948). Paris.

Ossa, C.; Castro, F.; Castañeda, M.; Castro, J. (2014). Cultura y liderazgo escolar: Factores claves para el desarrollo de la inclusión educativa. Actiualidades Investigativas En Educación, 14(3), 1–23. Retrieved from revista.inie.ucr.ac.cr/

Plancarte Cansino, P. A. (2010). El Índice de Inclusión como herramienta para la mejora escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 54(54), 145-166. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3689909

UNESCO. (2008). Informe de seguimiento a la EPT en el mundo. Francia.

Velásquez Barragán, E. (2015). La importancia de la organización escolar para el desarrollo de escuelas inclusivas. Universidad de Salamanca.

OJS System - Metabiblioteca |