Social representations about the environment in children of an ethno-educational institution in Huila

Representaciones sociales sobre medio ambiente en los niños de una institución etnoeducativa del Huila

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Manuel Alejandro Liscano Salazar
Abstract

The following research reveals the social representations of a group of mestizo and indigenous boys and girls who attend an ethno-educational institution, allowing the analysis of their knowledge, attitudes and actions regarding the environment, in order to provide a guide study plan in the area of sciences natural that allow the development and implementation of ancestral knowledge with Westerners; based on a qualitative approach and an ethnographic design. Among the findings, the value for the preservation of the environment, its productivity and benefits of good use is appreciated, attributing this to the Pachamama, the cultural value and contribution of the indigenous population to the mestizo population through the ancestral knowledge of the Yakuas council. In the same way, the posture, notions and actions presented by mestizo students inside and outside the classroom were observed, to which they bring harm due to their notions, being far from the application and action of productivity and the contributions generated by the environment environment, understanding that balance with nature is essential for human beings. The foregoing is allowed to reorient with the inclusive curriculum proposal, giving the value it deserves to indigenous communities and the environment.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Amórtegui, E.; y Correa, M. (2012). Las prácticas de campo planificadas en el proyecto curricular de Licenciados en Biología de la Universidad Pedagógica Nacional. Caracterización desde la perspectiva del conocimiento profesional del profesor de biología. Bogotá: Fundación Francisca Radke.

Arnaiz, P. (2014). Sobre atención a la diversidad. Revista de renovación pedagógica. 252, 1-29.

Barriga, R. (2008). Miradas a la interculturalidad, el caso de una escuela urbana con niños indígenas. Revista mexicana de investigación educativa. 13, 39. 1229-1254.

Castañeda, L.; y Ramírez, J. (2017). Representaciones sociales sobre cambio climático en estudiantes de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Revista Biografía escritos sobre la biología y su enseñanza. 10, 19. 533-537.

Cuenca, V.; y Parra, A. (2012). Representaciones sociales sobre sexualidad y educación sexual en docentes de instituciones educativas públicas de la ciudad de Neiva (tesis de pregrado). Universidad Surcolombiana, Huila, Colombia.

Echeita, G.; y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tujuelo, 12, 26-46.

Farr, R. (1983). Escuelas europeas de psicología social: la investigación de presentaciones sociales en Francia. Revista mexicana de sociología. 18, 2. 641-658.

Guidos, S. P. (2013). Hilando, pueblos indígenas. Cuadernos de literatura del caribe e Hispanoamérica, 19, 193-213.

Guido, S. (2015). La educación intercultural como campo de conocimiento: ámbitos de expresión investigativa. Bogotá, Colombia: Universidad pedagógica nacional.

Hebe, L. (2005). Representaciones sociales: Una manera de atender las ideas de nuestros alumnos. Revista de la red de investigaciones educativas. 1, 3. 1-17.

Materán, A. (2008). Representaciones sociales: un referente teórico para la investigación educativa. Geoenseñanza. 13, 2. 243-248.

Martínez, R. (2012). Interrelación de la educación ambiental con la huella ecológica. En Vidales, I. (Ed.), Experiencias latinoamericanas en educación ambiental. (pp. 79-97) Monterrey, México: Altos estudios.

Ordoñez, G. (2011). Representaciones sociales sobre una escuela que presentan un grupo de niñas internas de una institución educativa de la zona centro del departamento del Huila (Tesis de maestría). Universidad de Manizales, Colombia.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Educación e interculturalidad. Quito, Ecuador: UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/quito/education/education-and-interculturality/

Portillo, F.; Vega, M.; Cadavid, E.; y Pérez, N. (2017). Representaciones sociales sobre el cambio climático y sus efectos en adolescentes de instituciones oficiales y privadas de Montaría – Córdoba. Revista Biografía escritos sobre la biología y su enseñanza. 10, 19. 839-847.

Sáez, R. (2006). La educación intercultural. Revista de educación. 339, 859-881.

Strauss, A.; y Corbin, J (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia, Colombia: Universidad de Antioquia.

OJS System - Metabiblioteca |