The Vortex of Critical Thinking: Thinking Against Suffering
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article analyzes some elements of La vorágine in the light of historical and scientific texts in order to reinterpret the work with an original conception of critical thinking. The methodology used was text analysis and hermeneutics. The results place Rivera's novel as a rationalist, critical and realist work that preserves the historical memory of the genocide of indigenous people of Putumayo and highlights the importance of language and abstraction for the generation of ideas. The conclusions provide a redefinition of critical thinking as an ethical, intelligent and compassionate action: to think is to refuse to harm. The addendum is an interesting exchange with an artificial intelligence.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Amnistía Internacional (AI). (2021). Tiros a la vista: traumas oculares en el marco del paro nacional. Recuperado de: file:///C:/Users/Armando/Downloads/AMR2350052021SPANISH.pdf
Arendt, H. (2013). Eichmann en Jerusalén. Bogotá: Grupo Editorial Penguin Random House.
Arruga, A. (2003). La mutilación deliberada de los ojos. Archivos de la Sociedad Española de Oftalmología, 78(6), 339-340. Recuperado en 05 de mayo de 2024, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0365-66912003000600011&lng=es&tlng=es.
Breton, A. (2001). Manifiestos del surrealismo. Buenos Aires: Editorial Argonauta.
Canto, J. y Álvaro, J. (2015). Más allá de la obediencia: reanálisis de la investigación de Milgram. Escritos de Psicología, 8(1), 13-20. https://doi:10.5231/psy.writ.2015.0701
Casa de América. (16 de octubre de 2012). Inauguración Roger Casement en Iberoamérica. (video). Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=iYHq4DIp6-w
Casement, R. (2011). Libro Azul Británico. Informes de Roger Casement y otras cartas sobre las atrocidades en el Putumayo. Lima: Editorial: IWGIA-CAAAP
Centro Nacional de Memoria Histórica (CNMH). (2014). Putumayo: La vorágine de las caucherías memoria y testimonio primera parte. Bogotá. Imprenta Nacional de Colombia.
Curcio-Altamar, A. (1957). Evolución de la novela en Colombia. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Denegri, M. A. (2022). Sexo, amor y otros placeres de la lengua. Lima: Editorial Debate.
Durán-Rojas, C, & Vetö-Honorato, S. (2021). La "rostridad" en el estallido social chileno de 2019: acerca de la estrategia políticopolicial de mutilación ocular. Logos (La Serena), 31(1), 202-217. https://dx.doi.org/10.15443/rl3112
Gómez-Dávila, N. (1987). Escolios a un texto implícito. Revista del Colegio Mayor Nuestra Señora del Rosario, 538, v. 80.
Hachenberger, C. M. I. (2021). Una Selva Inhumana y Devoradora: Análisis Ecocrítico de la Novela La Vorágine (1924), Latin American Literary Review, 48(97) https://doi.org/10.26824/lalr.175.
Haney, C., Banks, C. y Zimbardo, P. (1973). Interpersonal dynamics in a simulated prison. International Journal of Criminology and Penology, 1(1), 69-97.
López Padilla, R., Rodríguez Alegre, L., Ramos Pacheco, H., y Ramos Pacheco, R. L. (2022). Disposición al pensamiento crítico en
estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 27(98), 831-850. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.98.28
Lorrio-Alvarado, A.J. y Olivares-Pedreño, J.C. (2004). Imagen y simbolismo del toro en la Hispania Céltica. Revista de Estudios Taurinos, 18, 81-141.
Mann, T. (2008). La Montaña Mágica. Córdoba: Editorial Edhasa.
Mariátegui, J. C. (2010). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Editorial Librería Peruana.
Milgram, S. (1974). Obedience to authority: An experimental view. Harper and Row 87