Motor expressions, a path to rebuilding the social fabric

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Uber Fabián Vargas Motta Universidad Surcolombiana
Jhon Fredy Trujillo Escalante Universidad Surcolombiana
Fabián Andrés Molano Vásquez Universidad Surcolombiana
Abstract

This paper examined motor expressions as social practices of peace, taking as a basis the experience of rebuilding the social fabric in Neiva's commune 6, promoted by the Molúfode research group. The study aimed to analyze how motor expressions configured as social practices of peace contribute to the reconstruction of the social fabric in Neiva's commune 6, through a methodology based on the approach of complementarity, structured in three moments that are pre-configuration, configuration and re-configuration of reality. For data collection, techniques such as the documentary registration form, in-depth and semi-structured interviews were used; likewise, the analysis included microanalysis, discourse analysis and grounded theory, consequently, the results indicate that the sports, recreational, artistic and academic motor expressions developed in commune 6 contributed to the creation of spaces oriented towards peace. Among them, micro-football, dance and the Human Rights Committee stand out for their representativeness, social anchoring and meaning in the community. In conclusion, these motor expressions, configured as social practices of peace, contribute to the construction of an alternative school through play and its different forms of realization, facilitating mutual recognition, encounter and problem solving in a collaborative environment (Strauss and Corbin, 2002).

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Uber Fabián Vargas Motta, Universidad Surcolombiana

Universidad Surcolombiana, Colombia

Jhon Fredy Trujillo Escalante, Universidad Surcolombiana

Universidad Surcolombiana, Colombia

Fabián Andrés Molano Vásquez, Universidad Surcolombiana

Universidad Surcolombiana

References

Alvarado, Y. N. R., Cuentas, M. M. C., y Arbeláez, D. C. (2021). proceso etnográfico y la gestión estratégica de datos cualitativos

con la utilización del aplicativo Atlas.Ti. Saber Ciencia Y Libertad, 16(2). https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.

v16n2.6500

Arboleda, R. (2013). Las expresiones motrices. En Educación Física en la escuela (pp. 93-102). Kinesis.

Balcázar, A., Guarnizo, N., y Rojas, D. (2024). La educación física, el currículo y las expresiones motrices (Physical education, the curriculum and motor expressions). Retos, 55, 650–658. https://doi.org/10.47197/retos.v55.102623

Bernal, P. P. (2018). LA ENTREVISTA. En La Entrevista (pp. 119-130). https://doi.org/10.2307/j.ctv7fmfjk.12

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Anagrama.

Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI Editores.

Centro de Memoria Histórica. (2013). ¡Basta ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad. Imprenta Nacional.

Comins-Mingol, I., y París-Albert, S. (2019). Reconocimiento y cuidado: filosofía para la paz y paz imperfecta en diálogo.

Convergencia Revista De Ciencias Sociales, 27, 1. https://doi.org/10.29101/crcs.v27i82.12495

Del Pilar Rodríguez Sánchez, A. (2019). “Nos han enseñado a estar en compañía” Estudio de los programas musicales colectivos

con comunidades víctimas del conflicto armado en Colombia como espacios de reconstrucción del tejido social.

https://doi.org/10.6035/14106.2019.422304

Fisas, V. (2011). Educar para una cultura de paz. Quaderns de Construcció de Pau, (20), 1-10. https://escolapau.uab.cat/img/

qcp/educar_cultura_paz.pdf

Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la

guerra y la violencia. Bakeaz.

Giddens, A. (2003). La constitución de la sociedad: bases para la teoría de la estructuración. Amorrortu.

Guette, M., Bonilla Cruz, N., y Hernandez-Peña, Y. K. (2019). El deporte como intervención del tejido social para la paz: estado del

arte. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 38(5), 496. Sociedad Venezolana de Farmacología Clínica y

Terapéutica. https://www.redalyc.org/journal/559/55962867024/html/

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2012). Metodología de la investigación (5a ed.). McGraw-Hill.

Honneth, A. (1997). La lucha por el reconocimiento: por una gramática moral de los conflictos sociales. Crítica.

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología social II. Pensamiento y

vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.

Lederach, J. P. (2007). Construyendo la paz: Reconciliación sostenible en sociedades divididas. Bakeaz.

Lederach, J. P. (2008). La imaginación moral: el arte y el alma de la construcción de la paz. Norma.

Lucio-Villegas, E. (2021). Revisitando la educación popular en el centenario de Paulo Freire. Cuestiones Pedagógicas, 1(30),

–130. https://doi.org/10.12795/cp.2021.i30.v1.09

Martin, J. C. T., Cannarozzo, V., Aguirre, M. C., y Gómez, D. (2023). Construcción, expresión y grupalidad. Estableciendo lazos en

interdisciplina. Salud Ciencia Y Tecnología - Serie De Conferencias, 2(1), 62. https://doi.org/10.56294/sctconf202362

Martínez, D., y Moreno, V. (2020). Deporte y posconflicto: una opción para la convivencia. Revista de Investigación Cuerpo, Cultura y Movimiento, 10(1), 39-54. https://doi.org/10.15332/2422474X/5965

Meek, G. C., y Russo, G. A. (2019). El ágora como espacio de reconstrucción del tejido social para la paz: el caso del teatro

comunitario argentino. Pensamiento Palabra Y Obra, 22. https://doi.org/10.17227/ppo.num22-10505

Merleau-Ponty, M. (1993). Fenomenología de la percepción. Planeta-De Agostini.

Molúfode. (2014). Vivencias de las expresiones deportivas y lúdicas en los polideportivos: estrategias para la construcción de paz y

convivencia en la comuna seis de la ciudad de Neiva. Universidad Surcolombiana.

Moscovici, S. (1986). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Paidós.

Murcia, N. (2011). Imaginarios sociales. Preludios sobre universidad. Universidad de Caldas.

Murcia, N., Jaimes, S. S., y Gómez, J. (2016). La práctica social como expresión de humanidad. Cinta de moebio, (57), 257-274.

https://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300002

Murcia, N., y Jaramillo, L. G. (2017). Escuela dinámica para la paz: Una construcción desde la urdimbre magmática de la realidad

social. En N. Murcia y L. G. Jaramillo (Eds.), Educaciones y pedagogías críticas desde el sur: Cartografías de la educación

popular (pp. 13-26). Clacso.

Pérez, M. I., y Rodríguez, J. A. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de datos cualitativos: análisis y procesamiento

realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107-121. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.

400

Schutz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Paidós.

Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría

fundamentada. Universidad de Antioquia.

Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. La Muralla.

Trigo, E., y López, A. (2000). Manifestaciones de la motricidad. INDE.

Trigo, E., y Montoya, H. (2009). Motricidad humana: política, teoría y vivencias. Léeme.

Valencia, V. (2018). Revisión documental en el proceso de investigación. Universidad Tecnológica de Pereira. https://univirtual.

utp.edu.co/pandora/recursos/1000/1771/1771.pdf

Wodak, R., y Meyer, M. (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
27%
33%
Days to publication 
2
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |