Towards an Inclusive Education: Reflections on the educational conditions required by teachers in training for children with visual impairment.

Hacia una Educación Inclusiva: Reflexiones sobre las condiciones educativas que requieren los docentes en formación para niños y niñas con discapacidad visual

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Karen Vanessa Pardo Patiño
Mayra Isabella Meneses Flores
Valentina Rivera Cano
Aura Cristina Miranda Patiño
Abstract

This article pretends to make an approximation to the implementation of learning strategies on visual impairment for teachers in training for a degree in Early Childhood Education, with the objective of proposing solutions that promote an inclusive education. Within this article we present definitions that serve as important in addressing and identifying these conditions to ensure the full academic and social development of students, we will also present some particularities such as poor teacher training emphasizing that these difficulties not only affect academic performance, but also the management of emotions and social participation of children with visual impairment. Finally, the article advocates for teacher training that promotes diversity in the classroom, recognizing the unique potential of each student in order to generate transformations within the higher education system.

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Aguilera, Castaño y Pérez. (s.f). Alumnos con discapacidad visual. Obtenido de chrome-extension://efaidnbmnnni

bpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/12772/RodriguezFernandezAnaCristina.pdf

Echeita, G. (2008). Hacia un marco de referencia común para la educación del alumnado en desventaja. La educación especial

a debate. XXV jornadas de universidades y educación especial. Universidad de Vic. 12 y 13 de marzo de 2008: P. 3.

Escudero, J., & Martinez, B. (2020). Educación Inclusiva y cambio escolar. Alianza. Leonhardt. (1992). Alumnos con discapacidad visual. Obtenido de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handl

e/10902/12772/RodriguezFernandezAnaCristina.pdf

Marchesi, Á., & Elena, M. (2014). Calidad de la enseñanza es tiempos de crisis. Alianza Editorial. Mel, A. (1995). Special needs in the classroom, a Teacher education guide. España: Narcea.

ONCE. (1999). Alumnos con discapacidad visual. Obtenido de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/109

/12772/RodriguezFernandezAnaCristina.pdf

Pardo-Patiño, K. V., Cuervo, L. C., & Villanueva-Bonilla, C. (2023). Intervenciones Cognitivas, Emocionales y Educativas Para

Niños en Primera Infancia. Revisión Sistemática. Cognitive, Emotional And Educational Interventions For Children In

Early Childhood. Systematic Review. Revista Ecuatoriana de Neurología, 32(2).

Piaget, J. (1891). Educación de las emociones. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5056784.pdf

Ruiz. (1995). Deficiencia visual y acceso a la información. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo

/6023013.pdf

Saramago, J. (1995). "La discapacidad visual no debe ser vista como una barrera insuperable, sino como una oportunidad para desarrollar otros sentidos y habilidades. La verdadera ceguera es la incapacidad de ver la bondad en los demás." -Helen Keller. Obtenido de https://web.seducoahuila. gob.mx/biblioweb/upload/Saramago,%20Jose%20-%20 Ensayo%20sobre%20la%20ceguera.pdf

OJS System - Metabiblioteca |