Didactic sequence to strengthen inferential understanding, through the use of discontinuous texts in students of grade 102 of the I.E. Upper Normal of Neiva
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The research aims to strengthen inferential understanding, through the use of discontinuous texts. Based on the theories of language and the contributions of Daniel Cassany (2003) in the pedagogy of texts and images in education or discontinuous texts, in the same way his contribution is taken in the levels of reading comprehension; at the inferential level to Fabio Jurado (1995), with the types of inferences to José León (1996). The focus of the project was qualitative, its methodology is participatory action research
(PAR), the method was given in four phases: pedagogical observation and diagnosis of improvement opportunities; proposal planning; intervention and application of the project; and systematization, corresponding to the collection of data and results. The population was 34 students of grade 101 of the I.E Normal superior de Neiva. The information was collected thanks to pedagogical observation, interaction with students, interviews, surveys, the field diary, activity records, evaluation rubrics and the link to the
development of functions in the classroom. From what was obtained, it is analyzed that the reading comprehension process, specifically the inferential one, requires a progressive and constant advance that must be supported by the application of didactic strategies that allow the student to have different perspectives when facing a certain text, helping him to improve their reading skills, discontinuous texts can be a decisive tool in this process.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Blasco, J, y Pérez, J. (2007). Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: ampliando horizontes. Club Universitario. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/12270/1/blasco.pdf
Cassany. (2004). Explorando las necesidades actuales de comprensión: aproximaciones a la comprensión crítica. Lectura y vida, 6-23. http://www.xtec.cat/~ilopez15 /materials/comprensiolectora/explorandonecesidadesactualesdecomprension.pdf
Cassany, D. (2006). TRAS LAS LÍNEAS. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/295tras-las-lneaspdf-WB5V4-articulo.pdf
Cassany, D, Luna, M y Sanz, G.(2003). Enseñar lengua. Graó. https://dpe.upnfm.edu.hn/espacios_formativos/LENGUA_Y_LITERATURA/Ense%C3%B1ar%20Lengua%20-%20Daniel
%20Cassany.pdf
Cisnero, s. E., Olave, A., & Rojas Garcia, I. (2010). La inferencia en la comprensión lectora: de la teoría a la práctica en la educación superior. Universidad tecnológica de Pereira. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/381-la-inferencia-en-la-comprensinlectora-de-la-teora-a-la-prctica-en-la-educacin-superiorpdfBNk9F-libro.pdf
Fals, B. (2007). La investigación acción en convergencias disciplinarias. OEI. file:///C:/Users/jaime/Downloads/jhsolorzano,+2.+La+investigaci%C3%B3n%2011.pdf
Freire. (1991). La importancia del acto de leer. Siglo XXI. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/articulo/524-la-importancia-de-leerfreire-docpdf-mh5tB-articulo.pdf
Arrom, Santacruz, J (2017). La comprensión inferencial en el alumnado de Bachillerato. [Trabajo de Fin de Máster. Universidad de Sevilla] https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/70752/TFM%20Jaime%20Arrom.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gordillo, A. y Flórez, M. (2009). Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación. Actualidades Pedagógicas, 1(53), 97-98. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1100&context=ap
Hurtado. (2005). Cómo formular objetivos de investigación. Quirón. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Como-Formular-Objetivos-de-InvestigacionHurtado-2005-1.pdf
Jurado, F. (2008). LA FORMACIÓN DE LECTORES CRÍTICOS DESDE EL AULA. IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN, (46), 89-105. https://rieoei.org/historico/documentos/rie46a05.pdf
Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Buenos Aires: Paidós. file:///C:/Users/jaime/Downloads/Litwin-Las_Configuraciones_Didacticas-Cap2%20(1).pdf
López Macea, I. (2021). Los textos discontinuos en el aprendizaje de la lectura crítica de los estudiantes del séptimo grado. Universidad UMECIT. https://repositorio.umecit.edu.pa/bitstream/handle/001/4650/MAESTR%c3%8dA%20CIENCIA
S%20EDUC-IRIS%20LOPEZ.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Malagón, R. (2015). Investigación pedagógica: un campo de emergencias y posibilidades. Educación y pedagogía, (1), 2025.
https://revistas.sena.edu.co/index.php/rform/article/view/224/565
Nuñez López M. (2017). Propuesta pedagógica para el mejoramiento de la competencia lectora a través de la comprensión de textos discontinuos. [Trabajo para optar por el Magíster en educación. Universidad Autónoma de Bucaramanga] https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/2595/2018_Tesis_Martha_Nu%C3%B1ez_Lopez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez, M. (2005). Un marco para pensar configuraciones didácticas en el campo del lenguaje en la educación básica. La didáctica de la lengua materna. Estado de la discusión en Colombia. (p.47-65). Cali: Universidad del Valle. https://es.scribd.com/document/219176673/Perez-M-Unmarco-para-pensar-configuraciones-didacticas-e-elcampo-del-lenguaje-en-la-Educacion-Basica
ROJAS, L.V (2020). El uso de los textos discontinuos en los procesos de enseñanza de la comprensión lectora de los docentes de matemáticas, ciencias sociales y lenguaje de educación básica secundaria y media en el Instituto Integrado Francisco Serrano Muñoz de Girón, Santander. [Trabajo de grado para optar al título de maestría en educación]. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.1
/11935/020_Tesis_Leidy_Viviana_Rojas_Prada.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Solé. (1987). Las posibilidades de un modelo teórico para la enseñanza de la comprensión lectora. Gallart. file:///C:/Users/jaime/Downloads/Dialnet-LasPosibilidades DeUnModeloTeoricoParaLaEnsenanzaDe-749227%20
(1).pdf
Van, D. A. (1985). El estudio del discurso. http://padron.entretemas.com.ve/cursos/AdelD/unidad1/1EstudioDiscurso.pdf