The PRAES: Analysis and Characterization in Educational Institutions of Northern Huila

Los PRAES: Análisis y Caracterización en Instituciones Educativas del Norte del Huila

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Laura Milena Rondón Rivera
Adriana Yurley Pascuas Díaz
Leonel Fernando López Salinas
Abstract

he PRAEs within educational institutions become an important tool to achieve environmental education that solves the problems that society has at the environmental level. Therefore, a diagnosis of the concept and approach of the PRAEs of the educational institutions of northern Huila was carried out, where 30 institutions were chosen, which were analyzed based on their main objective in relation to the activities they carry out to carry out these projects, thus finding that 80% of the PRAEs analyzed are oriented towards ecological activities and the other 20% have a more educational approach aimed at the protection of water sources and environmental culture, and although the latter are aimed at complying with the purpose that the PRAEs should have, there are very few that actually comply with what is established by the Ministry of Education. Thus, showing the need for true awareness of the purpose of the PRAEs and their correct application and that they are not just a document described to meet a requirement, but rather they are the main tool in solving environmental problems that afflict today's society.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Cruz, H., L. A., Bermeo, P., M. A., Perdomo, Q., P. F., y Reinoso, A., J. K. (2004). Diseño de una metodología que incorpore los ecosistemas estratégicos en los proyectos ambientales de las instituciones educativas de secundaria en el departamento del Huila [Tesis de especialización, Universidad Surcolombiana]. https://biblioteca.usco.edu.co/cgi-bin/koha/opacdetail.pl?biblionumber=28533

García-Navarro, M. C., y Momoli-Villafañe, P. A. (2022). Los PRAEs: Proyectos que articulados fortalecen la educación ambiental desde las instituciones educativas. Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 4-15. https://doi.org/10. 35381/r.k.v7i2.1835.

Herrera, J.F., Reyes, L., Amaya, H.O. y Gerena, O.A. (2006) Evaluación de los proyectos ambientales escolares en colegios oficiales de la localidad 18 en Bogotá, Gestión y Ambiente, vol. 9, núm. 1, pp. 115-122. https://www.redalyc.org/pdf/1694/169421183009.pdf

Luna, J.A. (2021). La escuela como escenario en la educación ambiental [Tesis de especialización, Universidad Católica de Manizales]. https://repositorio.ucm.edu.co/bitstream/10839/3435/1/La_escuela_como_escenario_educacion_ambiental.pdf.

Ministerio de Educación. (1994a, febrero 8). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Mineducacion. https://www.mineducacion.

gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf.

Ministerio de Educación. (1994b, agosto 5). Decreto Número 1743 de 1994. Mineducación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104167_archivo_pdf.pdf

Ruiz, C. (2004). Diseño de proyectos de educación ambiental [Archivo PDF]. https://www.juntadeandalucia.es/medio ambiente/educacion_ambiental/disenoProyectos.pdf

Secretaria de Educación Departamental del Huila, Portal Educativo (2023). Acceso share point pei-pec sed huila.

https://virtual.huila.edu.co/mod/page/view.php?id=1326

Severiche-Sierra, C., Gómez-Bustamante, E., y Jaimes-Morales, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y

estrategia para el desarrollo sostenible. Estudios interdisciplinarios en ciencias sociales, 18(2), 266-281.

Torres, J. (2021) Proyecto Ecológico una Estrategia Didáctica para Formar Cultura Ambiental [Tesis de Maestría, Fundación Universitaria Los Libertadores]. https://repository.liberta dores.edu.co/bitstream/handle/11371/3848/Torres_Julieth_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Usa, P., M. M., y Ortiz, A., J. D. (2019). Formulación de una estrategia de Educación Ambiental para proyectos ambientales escolares - PRAE en la ciudad de Neiva [Tesis de pregrado, Universidad abierta y a distancia].

Villanueva, Y. y Lozano, P.A. (2018) Propuesta metodológica basada en el paradigma ecológico para la construcción de PRAE enfocados en la gestión de residuos sólidos [Trabajo de Grado, Universidad de Cundinamarca]. https://repositorio. ucundinamarca.edu.co/bitstream/handle/20.500.12558/1934/Propuesta%20metodol%c3%b3gica%20PRAE%252c%20Pa

radigma%20ecol%c3%b3gico%20-PGIRS.pdf?sequence=1&isAllowed=y https://repository.unad.edu.co/jspui/bitstream/10596/280

/1/%20%09cvargasve.pdf

Villegas, V.S y Rodríguez, Y.M. (2018). Proyecto Ambiental Escolar-Prae Institución Educativa Joaquín Ochoa Maestre "Cuida tu entorno" [Archivo PDF]. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/21177/1065656396.pdf;jsessionid=A9D7685F6F3C862BB1B9555B321400D7.jvm1?seq

uence=3.

OJS System - Metabiblioteca |