Strengthening of the reading understanding process in fourth grade students of the Juan Pablo I educational institution of the Cúcuta city, North of Santander

Fortalecimiento del proceso de comprensión lectora en los estudiantes de cuarto grado de la institución educativa Juan Pablo I de la ciudad de Cúcuta, Norte de Santander

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Magreth Villalba Santiago
Margareth Julyana Holguín Mariño
Abstract

The present project was framed in a qualitative methodology under the research-action approach applied to a sample of 35 students of degree 403 of the Juan Pablo I educational institution, with the purpose of implementing the use of reading guides as a pedagogical strategy for strengthen the processes of reading comprehension and improve their school performance.


The research began by identifying the level of reading comprehension of the students, giving rise to the design and implementation of the proposal "Leo, I read where are you that I do not see you?", Which consisted of 12 interventions carried out during 4 phases: phase 1preparatory; phase 2 field work; phase 3 analytical and phase 4 informative.


The applied readings were taken from the PIRLS tests released for public use, and for its application three moments were considered: before, during and after the reading, as suggested by Graves and Graves, (2005); Solé, (1992); Block & Pressley, (2007); Schmitt & Bauman, (1990).


During the development of the phases, some limitations arose, such as: lack of connectivity and access to the computer classroom, which was the reason why each of the activities was carried out in physical form.


Finally, after applying the strategy and evaluating its effectiveness, it is possible to talk about significant advances as the students' capacity for literal, inferential and critical comprehension was improved, which is why they will be sought to be implemented in the other grades in order to strengthen the process of reading comprehension throughout the institution.


Keywords: reading comprehension, motivation to reading, didactic guides.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Magreth Villalba Santiago, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Candidata a magister en educación

References

Brihuega, A., Gascón J., Hernández, L., Pallarés, M. (2014) Guía Didáctica de Lectura Comprensiva, Región de Murcia

CARR, W. & KEMMIS, S. (1988).Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

Gutiérrez-Braojos, C. & Salmerón Pérez, H. (2012). Estrategias de comprensión lectora: enseñanza y evaluación en educación primaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART11.pdf

Jolibert, J. (1991) Formar niños lectores productores de textos, Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a12n4/12_04_Jolibert.pdf

Kawulich, B. (2005) La observación participante como método de recolección de datos. Recuperado de https://docs.google.com/document/d/1tu1LWqiowuggVyjphLi5MOAzvz5QaV3nEfx1GLZ3e2g/edit

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia. (2017) Derechos Básicos de Aprendizaje. Recuperado de https://www.colombiaaprende.edu.co

Ortiz, T., (2009) NeuroCiencia y Educación. Biblioteca Virtual de la Consejería de Educación de la comunidad de Madrid. Alianza Editorial.

Pérez, J. (2005). Evaluación de la comprensión lectora: dificultades y limitaciones. Educación (Extraordinario), 121-138. Recuperado de http://www.ince.mec.es/revistaeducacion/re2005/re2005_10.pdf

Progress in International Reading Literacy Study (2006). Estudio Internacional de Progreso en Comprensión Lectora de la IEA. informe español. Recuperado de https://www.up.ac.za/media/shared/164/ZP_Files/pirls-literacy-2016_grade-4_15-dec-2017_low-quality.zp137684.pdf

Progress in International Reading Literacy Study (2011). Estudio internacional de progreso en comprensión lectora, matemáticas y ciencias IEA. Vol. I. Informe español. Recuperado de https://nces.ed.gov/surveys/pirls/pirls2011.asp

Solé, I. (1987). Las posibilidades de un modelo teórico para la enseñanza de la comprensión lectora. Universidad de Barcelona. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=749227

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: Editorial Grao.

Solé, I. (1996). Estrategias de compresión de la lectura. Barcelona: Editorial Grao.

Treviño, E., Pedroza, H., Pérez, G., Ramírez, P., Ramos, G., Treviño, G. (2007) Prácticas docentes para el desarrollo de la comprensión lectora en primaria. México, D. F.

Dewalt, K. y Dewalt, B. (1998). Participant observation, in H. Russell bernard (ed.), Handbook of methods in cultural anthropology, Walnut creek: AltaMira press. p. 259-300.

OJS System - Metabiblioteca |