Epistemologic obstacles in the teaching-research relationship

Obstáculos epistemológicos en la relación docencia-investigación

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Alejandro David García Valencia
Abstract

This article analyzes the variety of pedagogic and research obstacles that many teachers present in their practices. If we talk about teaching, the main obstacle lies in the rupture between theory and practice, and if we talk about research, there are three that are: academic formalism, academic practice, the influence of research manuals that are offered as methodological recipes without having Consider the epistemological trends in research.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Alejandro David García Valencia, Universidad Surcolombiana

Magister en Pedagogía y Desarrollo Humano
Docente Departamento Psicopedagogía
Facultad de Educación

References

Bachelard, Gaston (1997). La formación del espíritu científico. Siglo XXI. México.

Bedoya, Iván (1998). Pedagogía ¿Enseñar a pensar?. Ecoe Ediciones. Bogotá.

Bedoya, Iván y Gómez, Mario (1995). Epistemología y pedagogía. Ecoe Ediciones. Bogotá.

Bonilla Castro, Elsy (1998). Formación de investigadores. T.M. Editores/colciencias. Bogotá.

Castañeda, Elsa (2000). Estudios sociales en educación. Tomo I. La investigación en educación y pedagogía en Colombia. Colciencias-socolpe. Bogotá.

Cohen, Louis y Manion, Lawrence (1990). Métodos de investigación educativa. Editorial La Muralla. Madrid.

Flórez, Rafael (1999). Hacia una pedagogía del conocimiento. McGraw-Hill. Bogotá.

Henao, Miryan (1998). Tendencias investigativos en el programa de estudios científicos, en: Combessie Jean, Sánchez.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |