Epistemologic obstacles in the teaching-research relationship

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Alejandro David García Valencia Universidad Surcolombiana
Abstract

This article analyzes the variety of pedagogic and research obstacles that many teachers present in their practices. If we talk about teaching, the main obstacle lies in the rupture between theory and practice, and if we talk about research, there are three that are: academic formalism, academic practice, the influence of research manuals that are offered as methodological recipes without having Consider the epistemological trends in research.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Alejandro David García Valencia, Universidad Surcolombiana

Magister en Pedagogía y Desarrollo Humano
Docente Departamento Psicopedagogía
Facultad de Educación

References

Bachelard, Gaston (1997). La formación del espíritu científico. Siglo XXI. México.

Bedoya, Iván (1998). Pedagogía ¿Enseñar a pensar?. Ecoe Ediciones. Bogotá.

Bedoya, Iván y Gómez, Mario (1995). Epistemología y pedagogía. Ecoe Ediciones. Bogotá.

Bonilla Castro, Elsy (1998). Formación de investigadores. T.M. Editores/colciencias. Bogotá.

Castañeda, Elsa (2000). Estudios sociales en educación. Tomo I. La investigación en educación y pedagogía en Colombia. Colciencias-socolpe. Bogotá.

Cohen, Louis y Manion, Lawrence (1990). Métodos de investigación educativa. Editorial La Muralla. Madrid.

Flórez, Rafael (1999). Hacia una pedagogía del conocimiento. McGraw-Hill. Bogotá.

Henao, Miryan (1998). Tendencias investigativos en el programa de estudios científicos, en: Combessie Jean, Sánchez.

Most read articles by the same author(s)

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
3625
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |