Grammar context: A didactic approach to the grammar.

La gramática en contexto: Una aproximación didáctica a la gramática.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Yehicy Orduz Navarrete
Abstract

Grammar 81 and its teaching-learning processes have been, by far, issues that generate debate in the academic environment of basic, secondary and university education. Teachers, students and teachers in training recognize their advantages, but in reality, few are able to discover their undeniable usefulness and much less, to be attracted to their study. The discussion about their inclusion or exclusion from the classroom is permanent, not only in our country but in many others around the world. It is enough just to write in the grammar search engine - teaching, so that we are shown millions of documents, with other definitions, proposals, discussions, disquisitions, encounters and disagreements that, being likely to address, would only allow us to see a small part of the panorama.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Yehicy Orduz Navarrete, Universidad Pedagógica Nacional

profesora área de Lingüística
References

Coll, César. (com p.) (2002). El constructivismo en el aula. Barcelona: Grao.

Correa, José Ignacio (coord.) (2003). Estándares básicos de competencias del lenguaje. Formar en lenguaje: apertura de caminos para la interlocución. Bogotá: Ministerio de educación.

Gardner, Howard (1999). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.

Gardner, Howard (2001). Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Garzón, Carlos y Vivas, Mireya (1999). Una didáctica constructivista en el aula universitaria. En: Educere, Revista venezolana de educación. Año 3. No. 5. Mérida: Universidad de los Andes [citado el 30-11-2011]. Disponible en: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/4323.

INSTITUTO COLOMBIANO PARA LA EVALUACIÓN DE LA EDUCACIÓN. Orientaciones para el examen de Estado de calidad de la educación superior, Saber pro: Licenciatura en educación básica con énfasis en humanidades y lengua castellana. Bogotá [citado el 25-11-2011]. Disponible en: http://www.icfes.gov.co/.

Mahecha B, Miguel Ángel (2009). ¿Para qué enseñamos lingüística? En: Paidea Surcolombiana NO.14. Mayo. Neiva: Facultad de Educación, Universidad Surcolombiana. p. 21-33.

Mier I, Freddy Alberto (2010). El discurso de los textos de español: un análisis crítico. En: Congreso nacional de estudios del discurso (6: 13-15 octubre: Cartagena de Indias, Bolívar). Asociación latinoamericana de estudios del discurso.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (1998). Lineamientos curriculares: Lengua castellana. Bogotá.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2002). Estándares básicos de matemáticas y lenguaje: Educación básica y media. Bogotá.

Moreno U, Nubia., Rodríguez P, Liliana y Sánchez A, Jorge. (2011). Salida de campo: se hace escuela al andar. Bogotá, Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Peña Borrero, Luis Bernardo (2008). La competencia oral y escrita en la educación superior [en línea]. Bogotá: Ministerio de Educación (citado el 28-11 -2011). Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-189357.html.

Porlán, Rafael (1995). Constructivismo y Escuela. Madrid: Diada.

Pulgarín Silva, María Raquel (1998). La salida pedagógica estrategia fundamental en el aprendizaje de las ciencias sociales. Medellín: Zuluaga.

Rojas Velásquez, Freddy (2001). Enfoques sobre el aprendizaje humano (en línea). Caracas: Universidad Simón Bolívar, Departamento de ciencia y tecnología del comportamiento (citado el 28-11-2011). Disponible en: http://repositorio.oui-iohe.org/dspace/bitstream/123456789/14591/1/.

Tobón de Castro, Lucía (1993). Propuesta de un proyecto lingüístico para el estudio del español como lengua propia. En: Thesaurus. Tomo XLVIII. No. 2. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

OJS System - Metabiblioteca |