Evaluation of pedagogical strategies for the implementation of the Curriculum Microdesign of Physics in the school of Engineering: An educational experience

Evaluación de estrategias pedagógicas de implementación del Microdiseño Curricular de Física en la Facultad de Ingeniería: Una experiencia educativa

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Álvaro Avendaño R.
Alix María Casadiego
Abstract

In the Surcolombiana University there is a dropout rate of 41%, which although it is below the national average, the university itself has its share of participation in this index. The present research work deals with the impact of a methodological proposal, not authoritarian and lacking in verticality, in the reduction of desertion. The proposal promotes the broad participation of students in a process in which the final grade depends on continuous monitoring of student progress throughout the semester.


To achieve the objectives, a quantitative and longitudinal study was carried out over the periods between Semester B of 2009 and semester B of 2011 in order to establish the relationship between variables such as participation and achievement. The sample included the students of the mechanical subject and electromagnetism of the Faculty of Engineering (Neiva headquarters). The lack of success in achievement is one of the factors of desertion.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Álvaro Avendaño R., Universidad Surcolombiana

Profesor de la Universidad Surcolombiana

Alix María Casadiego, Universidad Surcolombiana

Profesora Universidad Surcolombiana
References

Acuerdo 005 de 2005 del Consejo Superior Universitario.

Acuerdo 027 de 2010 del Consejo Superior Universitario.

ICFES La Educación Superior en Colombia Resumen estadístico 1991-1999 s/f.

Men Boletín informativo No 7. Diciembre del 2006.

Molnar, Gabriel, http://www.chasque.net/gamolnar/evaluación%20educativa/evaluacion.01.html.

Morgan, Chris. Achieving a succesfull transition to higher education". University of Sydney. Australia. Presentado en el Encuentro Internacional sobre deserción en Educación superior. Octubre 2004. disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-85600.html.

Muñoz, Francesc y Medina, José L. Metodología participativa en el aula universitaria, la participación del alumnado. Institut de Ciéncies de L'Educació. Cuadernos de Docencia Universitaria 04. Editorial octaedro. Primera edición: enero de 2008. Universitat de Barcelona.

Proyectos institucionales para disminuir la deserción en educación superior. Convocatoria del Ministerio de Educación Nacional. 2007. http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-133057.html.

Rama, Claudio. Las tendencias de la educación superior en América Latina. Febrero 23, 2007.

Sánchez, Guillermo., Navarro, Wisberto y García, Alejandro D. Factores de deserción estudiantil en la Universidad Surcolombiana. Revista Paideia, mayo 2009. Universidad Surcolombiana.

Taller con profesores de física efectuado por el área de física de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales /09/2006.

Tinto, Vincent "El abandono en los estudios superiores: una nueva perspectiva de las causas del abandono y su tratamiento", Cuadernos de planeación universitaria, num. 2, México: UNAM. (1992).

Unesco. Digital observatory for higher education in latin america and the caribbean. April 2005.

Universidad de la República de Uruguay. Comisión Sectorial de Enseñanza Bases del llamado a proyectos de investigación: deserción estudiantil año 2003.

OJS System - Metabiblioteca |