Didactic relationality from the university classroom. Principles towards a more humane education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Francisco David Oviedo Silva Universidad Autónoma de Chile, Talca
Manuel Matus Pinochet Universidad Autónoma de Chile, Talca
Mirko Aguilar Valdés Colegio Liceo Abate Molina, Chile, Talca
Abstract
When dealing with Didactics, certain inquiries are raised concerning what it is understood as knowledge, when and how it is taught. This Research aims at disclosing the teaching instruction phenomenon at the Physical Education Teaching program at Universidad Autónoma de Chile, Campus Talca, within a context that stresses teaching practices from a complex and phenomenological point of view, by literally „walking‟ the Didactics- Educative Relationality loop. The methodology used was displayed from a qualitative focus, with emphasis on the interpretation, aiming at profounding on guiding results, which may seek a more human education from the educative motricity, with actions aimed from and for the students, under a current vision from the educational phenomenon, that may consider the constant flux of changes at which the student is inserted, displaying complex areas from the didactic process and from the relations that emerge from it,making sense and meaning to this high complex wired system.
Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Francisco David Oviedo Silva, Universidad Autónoma de Chile, Talca

Magister en motricidad humana - Docente Universidad Autónoma de Chile, Talcafoviedos@uautonoma.cl

Manuel Matus Pinochet, Universidad Autónoma de Chile, Talca

Magister en motricidad humana - Docente Universidad Autónoma de Chile, Talcammatusp@uautonoma.cl

Mirko Aguilar Valdés, Colegio Liceo Abate Molina, Chile, Talca

Profesor de educación física. Licenciado en educación - Docente Colegio Liceo Abate Molina, Chile, Talcamaguilarvaldes@gmail.com
References

Bertoglia R.L. (2005). La interacción profesor-alumno. Una visión desde los procesos atribucionales. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 4(1), 57-73.

Flores, R. (2009). Observando observadores. Una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Chile: Ediciones Universidad Católica

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: siglo XXI.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Brasil: Siglo XXI editores.

Mata, F., & Medina, A. (2005). Didáctica general. España: Editorial Pearson Educación.

Maturana, H. (1991). El sentido de lo Humano. Chile: Dolmen Ediciones.

Medina, A. & Salvador, F. (2002). Didáctica general. Madrid, España: Editorial Pearson.

Morín E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. España: Paidos.

Murcia, N., & Jaramillo, L.G. (2008). Investigación cualitativa: la complementariedad. Colombia: Editorial Kinesis.

Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Souto, M. (2003). Hacia una didáctica de lo grupal, Argentina: Miño y Dávila.

Sidorkin, A.M. (2007). Las relaciones educativas. España: Octaedro.

Toro, S.A. (2007). Investigaciones. Una aproximación epistemológica a la didáctica de la motricidad desde el discurso y práctica docente. Estudios Pedagógicos XXXIII (1), 29-43.

Toro, S., & Niebles, G. (2011). Cuerpos vividos y dinámicas relacionales en el escenario escolar: una mirada desde la fenomenología. Diálogos educativos, (21), 132-156.

Trigo, E. y Equipo de investigación Kon-traste. (2006). Motricidad y creatividad en la escuela. Revista Motricidad y persona, 1, 25-38.

Vayer, P., & Roncin, Ch. (2000). Psicología das actividades corporais. Lisboa: Instituto Paiget.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
374
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |