Problem-Based Learning (ABP) as a strategy to strengthen scientific skills in natural sciences

Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) como estrategia para fortalecer las competencias científicas en ciencias naturales

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Lisbeth Karime Guerrero Flórez
Abstract

 


The  following  research  was  based  on  the  problem  and  the  difficulties  that students of fifth grade at Antonio Nariño school had in the Saber 5 Test in the Natural  Science  subject.  The  proposal  was  aimed  at  strengthening  scientific competences  through  the  problem-based  learning  teaching  strategy  (ABP),  to strengthen  the  scientificcompetencies  assessed  by  ICFES  in  the  area.  These competences are the comprehensive use of scientific knowledge, the explanation of phenomena and inquiry. The methodology that was used is the research action under  the  qualitative  approach,  a  process  whichwas  carried  out  through  the presentation of a diagnostic test, the results of which served as the basis for the planning of activities in teaching sequences, its implementation in the classroom through the didactic strategy of the (ABP) and the analysis of the results that led to a reflection that  allowed to  formulate new activities to improve the learning process.  It  was  concluded  that  the  scientific  competencies  evaluated  by  ICFES were  strengthened  by  the  ABP's  didactic  strategy,  as  it  permitted  studentsto develop  scientific,  critical  and  thoughtful  thinking,  namely,integral  students, aimed at improving their quality of life and communities.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Díaz Barriga, A. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Obtenido de: http://bit.ly/2cOIhul

Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Revista Tendencias pedagógicas, 16, 220-236.

ICFES. (2012). Saber 5° y 9°. Cuadernillo de resultados de prueba Ciencias Naturales, 5° grado, Calendario B. Bogotá: MEN.

Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. (2005). El Aprendizaje Basado en Problemas como Técnica Didáctica. Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo, Vicerrectoría Académica http://sitios.itesm.mx/va/dide2/tecnicas_didacticas/abp/abp.pdf

Latorre, A., (2005). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. 3a ed. Barcelona: Editorial Graó.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: MEN

Morales, P; Landa, V; (2004). APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS. Theoria, 13() 145-157. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29901314

Proyecto Todos Aprender 2.0. (2017). Protocolo PTA: anexo: Instructivo insumo de apoyo plan de aula. Bogotá: MEN.

Quintanilla, M. (11, octubre, 2005). ¿Qué son las competencias científicas? Foro Educativo Nacional. Universidad Nacional de Colombia. Mensaje publicado en http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-128237_archivo.pdf

Restrepo Gómez, B. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y Educadores, 8. (9-19) Universidad de la Sabana Facultad de Educación. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/834/83400803.pdf

Vizcarro, C. & Juárez, E. (2006). ¿Qué es y cómo funciona el aprendizaje basado en problemas? En La metodología del Aprendizaje Basado en Problemas. Universidad de Murcia. España. Recuperado de: http://www.ub.edu/dikasteia/LIBRO_MURCIA.pdf

OJS System - Metabiblioteca |