Reversibility as a strategy to develop problem-solving with fractional numbers in fifth-grade students of the educational institutions Nuestra Señora del Cármenand Juan Pablo I

La reversibilidad como estrategia para desarrollar la resolución de problemas con números fraccionarios en los estudiantes de grado quinto de las instituciones educativas Nuestra Señora del Cármen y Juan Pablo I

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

María José Parada Carreño
Juan Gabriel Sarmiento Ramírez
Juan Hildebrando Álvarez Santoyo
Abstract

To  strengthen  the  resolution  of  problems  with  fractions,  three  units  were designed with 18 interventions aimed at arousing interest in students. As a strategy,  reversibility  was  applied  in  the  steps  of  the  Pólya  method  to understand the problem based on the response. This research, focused on qualitative   methodology,   action-type   research   allowed   to   observe   the behavior of  students in the face of new  ways of solving problems and the use of strategies, motivation, and interest in topics that favored individual and collaborative work. The phases were: (i) Diagnosis and recognition of the situation,  (ii)  Development  of  the  action  plan,  (iii)  Putting  the  plan  into practice, (iv) Reflection on effects. The final test is applied and the results are analyzed to determine impact and effectiveness.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Bausela, E. (2004). La docencia a través de la investigación – acción. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2871/3815

Calvo, M. (2008). Enseñanza eficaz de la resolución de problemas en matemáticas. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/527/559

Cano, F. (2014). Unidad Didáctica para la enseñanza de los fraccionarios en el grado cuarto de Básica Primaria. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/44384/1/8412505.2014.pdf

Elliot, J. (1990). El cambio educativo desde la investigación-acción, Madrid: Morata

Hernández, V. M., & Villalba G., M. C. (1994) George Pólya: El Padre de las Estrategias para la Solución de Problemas. Recuperado de http://fractus.uson.mx/Papers/Pólya/Pólya.pdf

ICFES. (2013-2016). Reporte. Recuperado de http://www2.icfesinteractivo.gov.co/ReportesSaber359//seleccionReporte.jspx

Kemmis, S. & McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción, Barcelona: Laertes.

Lewin, K. (1973). Action research and minority problems. London: Souvenir Press.

Martínez, V. (2014). Estrategias de aprendizaje para la enseñanza de las matemáticas. Recuperado de https://bit.ly/2M9J8nF

MEN. (2015). Ministerio de Educación Nacional. Día de la Excelencia Educativa. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/agenda/noticias/d%C3%ADa-de-la-excelencia-educativa

MEN. (2015-2016). Ministerio de Educación Nacional. Informe por colegio. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/siemprediae/86438

Mora, M. (2012). La reversibilidad del pensamiento para fortalecer la competencia matemática a través de la resolución de problemas algebraicos, mediante el acompañamiento con estudiantes de secundaria. Recuperado de http://200.23.113.51/pdf/29367.pdf

Orozco, M. (2006). La evaluación diagnóstica, formativa y sumativa en la enseñanza de traducción. Recuperado de http://gent.uab.cat/marianaorozco/sites/gent.uab.cat.marianaorozco/files/Orozco_evaluacion_2006.pdf

Sánchez, L. (2001). Dificultades de los alumnos de sexto grado de educación primaria para la resolución de los problemas matemáticos. Análisis retrospectivo. Recuperado de http://digeset.ucol.mx/tesis_posgrado/Pdf/Lourdes%20Marisela%20Sanchez%20Ramos.pdf

Tibaduiza, J. (2016). Enseñanza – aprendizaje de los números fraccionarios en estudiantes del grado quinto. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/51574/1/1054992713.2016.pdf

Vallejo, R. y Finol, M. (2009). La triangulación como procedimiento de análisis para investigaciones educativas. Recuperado de http://publicaciones.urbe.edu/index.php/ REDHECS/article/viewArticle/620/1578

OJS System - Metabiblioteca |