Strengthening of the reading and writing process through the Glenn Doman method and parental involvement, in first grade students of the Gonzálo Rivera Laguado School
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The main objective of the present research was to strengthen the literacy process through the Glenn Doman method with parental participation, in first grade students of the Gonzalo Rivera Laguado School, Cúcuta, Colombia. This study corresponds to a participant research-action, formed in chapters that demonstrate the problem and their respective solutions. The design of the research was developed through the following stages: Construction of the work route and design of instruments, interviewing key informants and interpretation of the information, which was carried out through the initial and emerging categorization, the general population of the School Consists of 1173 students, for the study in question the population was represented by 29 students attending the first grade, and proportionally the number of parents and representatives, the sample was six parents equally for the case of students. The reading process of the students was strengthened by increasing their comprehension capacity to read and write words and sentences using the Glen Doman method, while the participative actions of the parents increased, demonstrating that the teaching strategies implemented in the proposal influence significantly in the appropriation of the method and the contribution of teaching techniques applied in the home. Finally, the results of the project were socialized with the educational community and the project was left immersed in an institutional improvement plan that will be implemented in all the areas, courses and venues of the Educational Institution.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Arnaiz, (2003). Clima social familiar de los estudiantes de educación secundaria con dependencia a las redes sociales de la Institución Educativa Particular “Cristo Redentor”. Nuevo Chimbote.
Colina R, (2012). Análisis teórico sobre la integración productiva como opción para el desarrollo de comunidades rurales. [Documento en línea]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/280079271_Analisis_teorico_sobre_la_integracion_productiva_como_opcion_para_el_desarrollo_de_comunidades_rurales [Consulta: 2018, febrero 12].
CERLALC–UNESO (2012). El libro en cifras. Boletín estadístico del libro en Iberoamérica. Bogotá. CERALC. Recuperado el 31 de enero de 2013 en: http://www.cerlalc.org/files/tabinterno/7ad328_Libro_Cifras_Ago2012.pdf.
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. España Ediciones Morata.
Garabaya 2016. Participación de los padres de alumnos de educación primaria en las actividades académicas de sus hijos. [Documento en línea]. Disponible en: http://redie.uabc.mx/redie/article/view/229/782 [Consulta: 2016, Diciembre 16].
Hohmann, M. y Weikart, D. (2005). La educación de los niños pequeños en acción: Manual para profesionales. Edit. Trillas: México.
Kallarakal (1997). Estrategias para la integración de las familias en el Mejoramiento de los Aprendizajes Escolares. Tesis Doctoral publicada. Universidad Nacional de Educación a Distancia. [Documento en línea] Disponible en: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Educacion-Emmurillo/Documento.pdf. [Consulta: 2018, Enero 2].
Meval (1996). Técnicas y recursos para el aprendizaje Código 427 Selección de Lecturas. Universidad Nacional Abierta Vicerrectorado Académico Área de Educación Carrera de Educación Integral: Licenciatura. Caracas. Investigacióneducativa. 14 (41).
Ochoa (1994). Integración de la familia en el Proceso Educativo de los escolares del cuarto grado de la Unidad Educativa nacional “Andrés Bello”, cordero Estado Táchira. Trabajo de Grado publicado. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. [Documento en línea]. Disponible en:https://fasedeejecuciondeunproyectoeducativo.wikispaces.com/file/view/TRABAJO_FASE_IV_LDA_VIRGILIA_YORLEY_LACRUZ_IMPM_TACHIRA%5B1%5D.doc. [Consulta: 2018, Enero 2].
Rojas de E. B. (2007). Investigación Cualitativa. Fundamentos y praxis.
Sabino C. (1996). Como hacer una tesis. Editorial Logos. Caracas- Venezuela.
Santrock, J. (2004). Psicología del desarrollo en la adolescencia.
UNESCO-OREALC (2014). Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana. Santiago de Chile.