The portfolio as an educational tool in the acquisition of the reading comprehension competence of english as a foreign language in 9th grade students of the colegio Águeda Gallardo de Villamizar educational institution

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Nataly Marfel Guarín Torres Universidad de Pamplona
Abstract

The present article, emergence of the implementation of the "portfolio" as an educational tool in the acquisition of the competence of the reading comprehension of the English as a foreign language in 9th grade students of the colegio Águeda Gallardo de Villamizar educational institution, starting from the competency standards of the Ministry of National Education, where it is stipulated that students say, must be at a B1 level, this was achieved part of a diagnostic stage where different flaws were established in the students, stories such as scarce vocabulary, lack of sequentiality in reading, and bad pronunciation, from the comprehension of texts in English. Therefore, taking into account the above, the portfolio of the Information and Language Research Information Center (CILT) was adapted and implemented, which was shown as a great receptivity in the students that in turn arose in a job, and from the perspective of understanding the English language, it should be noted that at the end of the application of the different activities, a qualitative evaluation of the implemented strategy was carried out, where it was found that the portfolio as a teaching tool is really very useful, which is this a different and dynamic way of learning, another language, also contributing to the significant learning of english as a foreign language.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Nataly Marfel Guarín Torres, Universidad de Pamplona

Licenciada en lenguas extranjeras inglés - francés

References

Alcaraz, S. N. (2016). Portafolio y reflexión: Instrumentos de evaluación en una clase de escritura. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(1), 31-46. doi:doi:10.15366/riee2016.9.1.002.

Aranguren, E., y Solá, M. (2015). Estrategias metodológicas para facilitar el proceso de comprensión lectora en niños y niñas de educación básica desde un enfoque constructivista. Universidad de Carabobo, Bárbula. Recuperado el 11 de Mayo de 2018.

Arévalo, H., y Nova, D. (2016). El Portafolio Virtual En La Formación del Docente De Inglés. Bogotá: Universidad Abierta y a Distancia UNAD. Recuperado el 26 de Abril de 2018, de http://repository.unad.edu.co:8080/bitstream/10596/6361/1/79983493.pdf.

Barragán, R. (2005). El Portafolio, metodología de evaluación y aprendizaje de cara al nuevo Espacio Europeo de Educación Superior. Una experiencia práctica. Latinoamericana de tecnología educativa, 4 (1), 121-140. Recuperado el 26 de Abril de 2018, de http://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/relatec/article/vie w/189.

Barragán, S. R. (2005). El Portafolio, metodología de evaluación y aprendizaje del nuevo Espacio Europeo de Educación Superior. Una experiencia práctica en la Universidad de Sevilla. Revista Latinoamericana de Tecnología educativa, 4(1), 20-22.

Clarin Noticias. (14 de Octubre de 2004). Aprender un segundo idioma estimula el desarrollo cerebral. Obtenido de https://www.clarin.com/ediciones-anteriores/aprender-segundo-idioma-estimula-desarrollo-cerebral_0_BJnECLik0te.html.

Dubova, I. (Diciembre de 2005). La validación y aplicabilidad de la teoría de portafolio en el caso colombiano. Scielo, 18(30). Recuperado el 20 de Abril de 2018, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-35922005000200011.

Fábregues, S., Meneses, J., Rodríguez, G. D., & Paré, M. H. (2016). Técnicas de investigación social y educativa. Barcelona- España: UOC. Recuperado el 8 de Mayo de 2018, de http://femrecerca.cat/meneses/files/tecnicas_de_investigacion_social_y_educativa_2016.pdf.

Fernández, E. M. (2001). Gestión de Instituciones Educativas Inteligentes. Manual para gestionar cualquier tipo de organización. (I. d. S.A., Ed.) España: MacGraw-Hill. Recuperado el 5 de Mayo de 2018, de file:///C:/Users/LaRoca/Downloads/446-2016-1-PB%20(2).pdf.

García, D. F. (2005). El papel de los portafolios eléctronicos en la enseñanza -aprendizaje de las lenguas. Glosas didácticas (14). doi:ISSN 1576-7809.

Gephart, R. (Diciembre de 1993). The textual approach: risk and blame in disaster sensemaking. Academy of Management Journal, 36(6), 1465-1514.

González, R. A. (2017). Influencia del portafolio en el aprendizaje de teoría de la educación en los estudiantes de II ciclo de la facultad de ciencias sociales y humanidades de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, 2013. Doctorado en Educación, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima - Perú. Recuperado el 23 de Abril de 2018, de http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/1260/TD_CE%201657%20R1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jiménez, M. L., Escobar, A. E., & Zea, R. C. (2017). Uso y Buenas Prácticas del Portafolio en Contextos Educativos. Proyecto Socioeducativo de la Alcaldía de Itagüí, Universidad EAFIT. TESO, Itaguí - Medellín. Recuperado el 23 de Abril de 2018, de https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/12096/LinaMar%C3%ADa_Jim%C3%A9nezMar%C3%ADn_2017.pdf?sequence=2&isAllowed=y.

López, F., y Salas, H. (2009). La Investigación Cualitativa en Administración (Vol. 35). México: Universidad Nacional Autónoma de México doi: 10.4067/S0717-554X2009000200004.

MEN. (2004). https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-75768_archivo_pdf.pdf. (M. d. Nacional, Editor) Recuperado el 14 de Abril de 2018, de https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-75768_archivo_pdf.

Rodrígez, G., y Gil, F. J. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga: Ed. Aljibe. Recuperado el 27 de Abril de 2019, de http://www.albertomayol.cl/wp-content/uploads/2014/03/Rodriguez-Gil-y-Garcia-Metodologia-Investigacion-Cualitativa-Caps-1-y-2.pdf.

Rodríguez, G. G., Gil, F. J., y Garcia, J. E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa, 2 edición. (Ajibe, Editor y Málaga) Recuperado el 10 de Mayo de 2018.

Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1996). Procesos y fases de la investigación cualitativa. España: Algibe.

Vélez, A. A. (2014). Incorporación de Portafolios Electrónicos en la elaboración de textos escritos y la creatividad en su presentación digital en un instituto privado de enseñanza del inglés con alumnos de diferentes niveles educativos. Xalapa, Veracruz, México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Recuperado el 20 de Abril de 2018, de https://repositorio.itesm.mx/bitstream/handle/11285/621257/Tesis%20Angelica%20V%C3%A9lez%20Atanacio.pdf?sequence=2&isAllowed=y.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
67
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |