The invisibility of women in the academy

La invisibilización de las mujeres en la academia

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Angie Vanessa Medina Zapata
Abstract

Through this essay, I question that psychology, especially, despite constituting a feminized field at an educational and professional level is characterized by practices of territorial and hierarchical segregation by sex. In this discipline, as in many others, (of which I mention three: literature, science, and education) patriarchy makes the historical contributions of women invisible and marginalizes them from their well-deserved recognition. I will argue that since psychology is a discipline and profession mainly cultivated by women, the fact that men are the protagonists in the academic world, has no other explanation than a gender bias or, more exactly, sexist discrimination that ignores the female work in this field.


It is pertinent to clarify that my objective is not to polarize the situation and fall into another "ism". It is not about denying the contributions of men, it is not a battle between feminism and machismo or a victimizing position; On the contrary, the purpose of this essay is to make visible the contributions of women that have been considered by the system as patriarchy as secondary throughout history or have not been recognized at all.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Así va el enfoque de género en el posconflicto. (2017) Gómez, P. El Espectador. Colombia.

Blanes, P., 2015, “Olvidadas y silenciadas. Las mujeres de la generación del 27 que debes conocer”, SER. Disponible en: http://cadenaser.com/programa/2015/10/08/la_script/1444288990_684693.html (3 de octubre de 2017).

Bonilla, V. (2014). Una sola carne: deseo, amor y región. Estudio de caso en el Huila. Tesis de maestría. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Bourdie, P. (2011). Las estrategias de la reproducción social. México: Siglo XXI.

Bueno Ballesteros, A., 2016, “Lo que aprendí de las mujeres de la Generación del 27 viendo ‘Las Sinsombrero’”, Verne.

Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.

Castellanos, G. (2003). Sexo, género y feminismo: tres categorías en pugna. En: P. Tovar (Edit.). Familia, género y antropología. Desafíos y transformaciones (pp. 30-65). Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.

Pérez, E. (2018) 11 de febrero: Un día para rescatar a nuestras inventoras del olvido.

Rubin, G. (1989). Reflexionando sobre el sexo: notas para una teoría radical de la sexualidad. En: Carole Vance (Comp.). Placer y Peligro. Explorando la Sexualidad Femenina (pp. 113-190). Madrid: La Revolución.

Velasco, Sara (2009). Sexo, género y salud. Madrid: Minerva.

OJS System - Metabiblioteca |