The collaboration as an essential pillar of Educational Inclusion in the classroom

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Johanna Fernanda Mendoza Chala Universidad Surcolombiana
Abstract

Education at a general level has not escaped the different changes that have been introduced in the course of human history. It is more than evident to experience, from the classroom in particular, the way in which it is taught and how it is learned in relation to past centuries. As an important part of this process, the methodology must be considered, which should consider the interactive activities between students and between them and teachers, where cooperation is an essential value in the classroom and that favors the inclusion of all people considering their diversity. It is thus, then, that the need arises to reflect on a collaborative practice that favors inclusion in the classroom. For which, some necessary aspects are raised such as the principles of inclusion, the conditions of the inclusive classroom and the characteristics of the various levels involved, essentially, the teachers who are called to exercise a real inclusive practice, based on cooperation as an essential value of the proposal.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Álamos, P., Cifuentes, O., Milicic, N., Pizarro, M., Rosas, R., Ulloa, D., & Véliz, S. (2017). Construcción de cuentos: ¿Qué pueden aportar al desarrollo socioemocional inclusivo? Estudios Pedagogicos, 43(1), 7–17. Recuperado de: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100001

Arnaiz, P., Escarbajal, A., & Caballero, C. (2017). El impacto del contexto excolar en la inclusión educativa. Revista de Educación Inclusiva, 10(2), 195–210. Retrieved from http://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/334/308

Arnaiz, P., & Guirao, J. M. (2015). La autoevaluación de centros en España para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva: ACADI. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 18(1), 45. Recuperado de: https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214341

Balongo, E., & Mérdida, R. (2015). El clima de aula en los proyectos de trabajo Crear ambientes de aprendizaje para incluir la diversidad infantil. Perfiles Educativos, XXXVIII(152), 146–162.

Bell, R., Illán, N., & Benito, J. (2010). Familia - Escuela - Comunidad: pilares para la inclusión. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 24(3), 47–57.

Beltrán Villamizar, Y. I., Martínez Fuentes, Y. L., & Torrado Duarte, O. E. (2015). Creación de una comunidad de aprendizaje: una experiencia de educación inclusiva en Colombia. Revista Encuentros, 13(2). Recuperado de: https://doi.org/10.15665/re.v13i2.498

Briones, G. (2015). El clima escolar y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de Educación General Básica Superior del Colegio Fiscal Provincia de Bolívar de la ciudad de Guayaquil, período 2014-2015. Universidad de Guayaquil.

Carranza, M. L. (2018). El clima escolar en una escuela oficial rural mixta de Río Hondo, Zacapa. Universidad Rafael Landívar. Universidad Rafael Landívar.

Chateadores, S., & Joo, H. (2018). Dimensiones del clima escolar asociado con reportes de intimidación y victimización en un entorno de atención a jóvenes predominantemente latina. International Journal of Psycho-Educational Sciences, 7(1), 52–67.

Crisol Moya, E., Martínez, J., & El Homrani, M. (2015). Hacia un aula inclusiva. Condiciones didácticas y organizativas. Dialógica: Revista Multidisciplinaria, 12(2), 217–258.

Echeita Sarrionandia, G., & Navarro Mateu, D. (2014). Educación inclusiva y desarrollo sostenible: una llamada urgente a pensarlas juntas. Edetania: Estudios y Propuestas Socio-Educativas, (46), 141–162.

Gifre, M., & Esteban, M. (2012). Consideraciones educativas de la perspectiva ecológica de Urie Bronfenbrenner. Contextos Educativos, 15, 79–92. Recuperado de: https://doi.org/10.18172/con.656

González Ledesma, V. G. (2012). Teorías del desarrollo humano, 1–27. Retrieved from https://portalacademico.cch.unam.mx/repositorio-de-sitios/experimentales/psicologia2/pscII/MD1/MD1-L/teorias_desarrollo.pdf

Guerrero, H., Crissien, T., & Aniagua, R. (2017). Proyectos Educativos Institucionales Colombianos (PEI): Educación Inclusiva a través de la autoevaluación. Institución Educativa La Vecina. Opción, Año, 34, 218–266. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/310/31054991009.pdf

Johnson, S. (2011). Las buenas ideas. Una historia natural de la innovación. (T. Publicaciones, Ed.). Madrid.

Laurito, A., Lacoe, J., Schwartz, A. E., Sharkey, P., & Ellen, I. (2019). El clima escolar y el impacto del crimen en las calificaciones de Barrio. Revista de Ciencias Sociales, 5(2), 141–166.

Lázaro-Visa, S., Palomera, R., Briones, E., Fernández-Fuentes, A., & Fernández-Rouco, N. (2019). Satisfacción : Las competencias personales y el ambiente escolar como factores protectores. Frontiers in Psychology, 10, 1–11.

López Cobo, I., & González López, I. (2012). Generación de entornos inclusivos desde la mejora de la eficacia escolar. Revista de Educación Inclusiva, 5(2), 9–23.

Mellado, M. E., Chaucono, J. C., Hueche, M., & Aravena, O. (2017). Percepciones sobre la educación inclusiva del profesorado de una escuela con Programa de Integración. Revista Educación, 41(1), 1–14. Recuperado de: https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.21597

Montáncez, M. L., Jornet, J., Perales, M., Carrillo, S., & Wilches, S. (2017). Educación Inclusiva. Maracaibo: Universidad del Zulia.

Muñoz, M. T., Lucero, B., Cornejo, C., Muñoz, P., & Araya, N. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la Provincia de Talca, Chile. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 16(2), 16–32.

Musitu, G., & Martínez, B. (2009). Familia y escuela . Una complicidad necesaria en la prevención de las drogodependencias. In Congreso “Hablemos de Drogas” (pp. 1–12). Barcelona: CosmoCaixa Barcelona.

Nicholas, N. (2019). Ambiente escolar: mapeo y análisis de papers. Ambiente Educativo, 12(1), 50–67.

Ortiz Granja, D. (2015). The intercultural education: the challenge of the unity in diversity. Sophia, 18(1), 91–110. https://doi.org/10.17163/soph.n18.2015.05

Ortiz Granja, D. N., & Joaqui Robles, D. (2017). Educación como práctica social: la cuestión del otro y su reconocimiento. Sophía, (23), 169. Recuperado de: https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.07

Ortiz, I. (2018). Escuelas inclusivas en el contexto de segregación social del sistema escolar chileno. Calidad En La Educación, (42), 93. Recuperado de: https://doi.org/10.31619/caledu.n42.53

Parrilla, Á., & Sierra, S. (2015). Construyendo una investigación inclusiva en torno a las distintas transiciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 18(1), 161–175.

Pineda, S., Granizo, C., & Zúniga, J. (2019). Gestión Pedagógica: Clima social en el aula, desde la percepción de estudiantes y profesores. Compás (Primera). Guayaquil: Ediciones Grupo Compás.

Prado Delgado, V. M., Ramírez Mahecha, M. L., & Ortíz Clavijo, M. S. (2011). Adaptación y validación de la escala de clima social escolar (CES). Actualidades Investigativas En Educación, 10(2). Recuperado de: https://doi.org/10.15517/aie.v10i2.10121

Quintero, R. (2006). Una teoría sobre la motivación humana. Psychological Review, 50, 370–396.

Reinoso, H. (2018). Clima escolar en estudiantes pertenecientes al grado sexo del liceo de Cervantes Norte. Retrieved from http://informaticareuven.com.co/reuven/ejer623.html

Rodríguez, A. (2018). Expansión postmoderna tecnológica, escuela inclusiva tecnológica. Retos XXI, 2, 5–12.

Roiz, M. (1989). La familia, desde la Teoría de la comunicación de palo alto. Reis, (48), 117. Recuperado de: https://doi.org/10.2307/40183464

Shukla, K. D., Waasdorp, T. E., Lindstrom Johnson, S., Orozco Solis, M. G., Nguyen, A. J., Rodríguez, C., & Bradshaw, C. P. (2019). Does School Climate Mean the Same Thing in the United States as in Mexico? A Focus on Measurement Invariance. Journal of Psychoeducational Assessment, 37(1), 55–68.Recuperado de: https://doi.org/10.1177/0734282917731459

Simón Rueda, C., Sandoval Mena, M., Echeita Sarrionandia, G., Calero Gil, C., Nuñez Gutiérrez de San Miguel, B., Pérez García, M. M., & García de la Torre, A. B. (2015). Transformando la “gramática escolar” para ser más inclusivos: la experiencia de tres centros educativos. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0(19), 7. Recuperado de: https://doi.org/10.18172/con.2784

Starkey, L., Aber, J. L., & Crossman, A. (2019). Risk or resource: Does school climate moderate the influence of community violence on children’s social-emotional development in the Democratic Republic of Congo? Developmental Science, 1–16. Recuperado de: https://doi.org/10.1111/desc.12845

Syahril, H. (2018). Mejorar el clima de la escuela para una mejor gestión de la calidad educativa. Revista de Ciencias de La Educación y El Aprendizaje, 1(1), 16–22.

Terrón-Caro, T., Cárdenas-Rodríguez, R., & Rodríguez-Casado, R. (2017). Educación Intercultural Inclusiva. Pedagogía Social, (29), 25–40.

Torío, S., Peña, J., & Rodríguez, M. del C. (2008). Estilos educativos parentales. Revisión bibliográfica y reformulación teórica. Teoria de La Educacion, 20, 151–178.

Watzlawick, P., Beavin, J., & Jackson, D. (1995). Teoría de la Comunicación Humana (Décima). Barcelona: Herder.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
416
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |