The importance of pedagogical observation for professional teaching practice from experience in practicum I during the 2019-2 academic term
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article begins from the need to reflect on the process of professional teaching practice, especially the stage of pedagogical observation, which represented irregularities due to social and political dynamics inherent to the teaching and student exercise. For that, it realizes a theoretical review of some conceptions of what professional teaching practice represents, particularly pedagogical observation, starting with the most traditional one, which is the technical-artistic conception, then we describe how was the process of pedagogical observation of the practice I of the degree of Natural Sciences in the academic period 2019-2 in the Maria Cristina Arango de Pastrana Educational Institution of Neiva city, to then make a review of other conceptions of pedagogical practice and make some final reflections.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Baquero, P. (2006). Práctica Pedagógica, Investigación y Formación de Educadores. Tres concepciones dominantes de la práctica docente. Revista Actualidades Pedagógicas N° 49. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968746
Fuertes, M. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docencia Universitaria. REDU. 9 (3), 237 - 258. Recuperado en: http://redaberta.usc.es/redu. https://doi.org/10.4995/redu.2011.11228
Martínez, M.; Olivares, S.; Peralta, L.; Pizarro, M.; y Quiroga, P. (s.f). La Observación de Aula. Portal de Encuentro Marista de México Occidental. Recuperado de: https://maristas.org.mx/gestion/web/doctos/la_observacion_aula.pdf
Patiño, L. (2006). La observación de la práctica pedagógica en la formación de futuros docentes. Pedagogía y Saberes N.24. Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6770
Peres, F. y Marques, C. (2013). Problematización de actividades experimentales en la enseñanza y en el desarrollo profesional de formadores de profesores de Química. Revista Enseñanza de las Ciencias. Vol 31, Núm 3. Recuperado de: https://ensciencias.uab.es/article/view/v31-n3-goncalves-marques