Musical awareness as a source of learning in a world with little sound

La sensibilización musical como fuente de aprendizaje en un mundo poco sonoro

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Sandra Milena Martínez Romero
Julio César Vivas Tamayo
Abstract

This research purpose was the design of a pedagogical proposal that contributes to the musical awareness of the hearing impaired population of the Institución Educativa Normal Superior in Neiva city, as a way to contribute in the didactics of inclusive music education, applying a qualitative research methodological approach, with an exploratory, descriptive and participatory design, using documentary analysis, participant observation and interview as instruments for data collection. The sample of the study population considered 12 deaf children, out of 48 in total that exists in the afternoon session, with diversity in their hearing impairment, with whom a series of musical perception workshops were conducted, exposing them to the vibrations and qualities of music. It was found that the deaf population under study, has a great affinity with music, but little approach, because they have not been allowed to access it, much less include it in their curriculum, violating the right to attend music class with their hearing peers. In general, it is concluded that in art there are no barriers and that, undoubtedly, there are no better or worse ways of perceiving music, but simply different and equally valid for everyone, generating a search for actions that allow the acceptance of the deaf person as an individual, who, because of their linguistic difference, needs additional and specialized support.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Sandra Milena Martínez Romero, Colegio María Auxiliadora

Magister en Educación para la Inclusión

Julio César Vivas Tamayo, Conservatorio de Música y Canto del Huila

Magister en Educación para la Inclusión

References

Alvin, J. (1997). Musicoterapia. Barcelona, España: Paidos.

Cabello, A. (2004). La construcción de la identidad juvenil a través de la música. Revista Española de Sociología, 259-270.

Carballo, P. (2006). La música como práctica significante en los colectivos juveniles. Revista de Ciencias Sociales. Universidad de Costa Rica, (3-4), 113-114.

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. Madrid, España: Santillana/UNESCO.

Díaz, J. (2009). La respuesta emocional a la música: atribución de términos de la emoción, a segmentos musicales. Salud Mental, 32(1), 34.

Espasa. (2002). Enciclopedia de pedagogía, V.5. España: Espasa.

Gordon, H. (2011). Identificando emociones en la música a través de la audición en niños que usan implantes cocleares. Revista Española de Discapacidad, 21-26.

Hernández, S.R. (2014). Metodología de la investigación. México D.F.: McGraw Hill Education.

Infante, C.M. (2005). Sordera: Mitos y realidades. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Lobera Gracida, J.M. (2010). Discapacidad auditiva. Guía didáctica para la inclusión en educación inicial y básica. México D.F.: Consejo Nacional de Fomento Educativo.

Mialaret, G. (1984). Diccionario de Ciencias de la Educación. Barcelona, España: Oikos.

Otero, L. (2016). La sordera: una oportunidad para descubrir la música. Revista Española de Discapacidad, 133-137.

Romero, P. (2008). Pedagogía de la humanización en la educación inicial. Bogotá D.C., Colombia: Bonaventuriana.

Samper, A. (2010). La apreciación musical en edades juveniles: territorios, identidad y sentido. Cuaderno de música, artes visuales y artes escénicas, 5(2), 29-42.

Soto, N. (2003). Atención a la población con necesidades educativas especiales. Plan de cubrimiento gradual, 30.

Strauss, A.; Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimentos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.

Tamayo Buitrago, M.; Urrea Osorio, R. (2005). Propuesta pedagógica para el aprendizaje de la música en niños y niñas no oyentes [Tesis de especialización]. Universidad Tecnológica de Pereira.

Wilde, O. (1854-1900). Frases Célebres. Dublín, Irlanda.

Willems, E. (1981). Música y Educación. Revista Trimestral de Pedagogía Musical, 183.

OJS System - Metabiblioteca |