Inclusion of two mestizos in the inga community

Inclusión de la comunidad inga a dos mestizos

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Yhisela Gómez Espinosa
Javier Salas Ramírez
Julián Vanegas López
Abstract

From an intercultural perspective, this study focuses on analyzing the inclusion carried out by the Inga indigenous community located in Colón, Putumayo; to 2 mestizos by using a qualitative methodological approach, with ethnographic design, the voices of the community are rescued to identify trends in terms of the dimension of cultural inclusion, which is what has been cultivated among people, which is cognitively shared and translated into uses and customs, languages, beliefs, and lifestyles; Social inclusion points at the reduction of inequalities between people, economic inclusion as a concept of solidarity in opposition to capitalism, and, political inclusion, as a form of participation that aims at strengthening their organizations and playing a more active role in the construction of democracy and multi-ethnic, pluricultural and multilingual states.


This study highlights the good living - Suma Kiusai, which transversals the four dimensions of inclusion of the indigenous community to the mestizos; it also highlights the appropriation of the territory, politics from integration and inclusion, the symbolic value of the Chagra to generate fabric and share food. 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Agencia de la ONU para los Refugiados ANUR. (2011). Comunidades indígenas en Colombia, 35. Retrieved from http://www.acnur.org/t3/fileadmin/Documentos/Pueblos_indigenas/2011/Comunidades_indigenas_en_Colombia_-_ACNUR_2011.pdf?view=1. ONU

Alvídrez, S.; Igartua, J. J.; y Martínez-Rosón, M. (2015). Schematic representations of ethnic minorities in young university students. Anales de Psicología, 31(3), 930–940. https://doi.org/10.6018/analesps.31.3.183941

Araoz, S. (2010). Inclusión social: un propósito nacional para Colombia, 7, 1–49. Retrieved from http://www.ucentral.edu.co/images/editorial/economia/2010-12-documentos-investigacion-economia-007.pdf

Ardila, G. (2006). Cultura y Territorio - Gerardo Ardila. Retrieved from http://www.docentes.unal.edu.co/giardilac/docs/Cultura y Territorio - Gerardo Ardila.doc

Azuero, A. R. (2011). Capital Social e Inclusión Social: algunos elementos para la política social en Colombia. Cuadernos de Administración, (41), 151–168. Retrieved from http://www.scielo.org.co/pdf/cuadm/n41/n41a11.pdf%5Cnhttp://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/2181

Capera y Torres. (2014). http://ridum.umanizales.edu.co:8080/jspui/bitstream/6789/1907/1/tesis%20maestria%2022%20%20de%20agosto%202014%20UMZ16.pdf. Recuperado el 06 de 2015

Congreso. (1991). Constitucion politica de colombia 1991 preambulo el pueblo de colombia,108.

Erice Sebares, F. (2013). La Teoría Económica de Marx. Colección Introducción al Marxismo (Vol. 3).

García, N. (2005). Diferentes, Desigualdades y Desconectados. (S. A. Gedisa, Ed.) (primera ed). Retrieved from https://teoriasantropologicasucr.files.wordpress.com/2011/05/garcia-canclini-nestor-diferentes-desiguales-y-desconectados-mapas-de-la-interculturalidad.pdf

Hernández, R.; Fernández, C.; y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Jamioy Muchavisoy, J. N. (1997). Los saberes indigenas son patrimonio de la humanidad. Nómadas, 7, 64–72.

Lacarrieu, M. (2006). Cultura-Inclusión: reflexiones críticas acerca de una relación, 110–118.

Lloréns, J. (2006). social con orientación intercultural. Retrieved from http://revistaargumentos.iep.org.pe/wp-content/uploads/2014/01/llorens.pdf

Manrique, M.; Benjumea, S.; Rodríguez, I.; Nieto, B.; Calvo, S. F.; Botero, E. S.; y Salamanca, M. (2003). Los pueblos Indígenas en Colombia: derechos, políticas y desafíos, 1–90.

Martínez, M. (1998). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico.

Ministerio de Cultura. (2014). Ingas, el pueblo viajero, (18000), 13. Retrieved from http://observatorioetnicocecoin.org.co/cecoin/files/Caracterización del pueblo Inga.pdf

Moscol Ochoa , J. (2014). http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/8420/1/Inclusi%C3%B3n%20Educativa.pdf. Recuperado el 06 de 2016

Moya, R. (2009). La Interculturalidad para todos en America Latina. En L. E. Lopez, Iterculturalidad, educacion y ciudadania perspestivas latinoamericas (pág. 29). La Paz: Plural editores.

Orellana, M. (2007). La Economía Solidaria Como Forma De Organización Económica Alternativa Al Sistema Capitalista Global. Orellana, Maite, 28.

Pacho, Embus, Tovar y Embus. (2014). http://biblioteca.usco.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=36873.

Ruiz Murrieta, J. (2003). Democracia y participación política de los pueblos índigenas en América Látina, (67), 33.

Téllez, E. (2010). El sentido del tejido social en la construcción de comunidad. Polisemia, 10(10), 9–23. Retrieved from http://biblioteca.uniminuto.edu/ojs/index.php/POLI/article/viewFile/170/169

Walsh, C. (1998). La interculturalidad y la educación básica Ecuatoriana: Propuestas para la reforma educativa. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia, 1(12), 119–128.

OJS System - Metabiblioteca |