Characterization process for the redesign of the course on technological educational environments

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Lorena Patricia Reyes Lora Universidad de Córdoba
Abstract

The purpose of this research was to strengthen meaningful learning and inclusion in the virtual course "Technological Educational Environments" of the Universidad de Córdoba; the redesign of the course was proposed through two phases: a descriptive phase and a projective phase. The research allowed us to suggest an original redesign proposal combining some aspects of instructional models with principles of universal learning design. The results establish that the redesign of the course generates conditions that favor and improve students' performance, as well as determines that the activities and the strategy proposed with the redesign of the course promote greater inclusion for students with specific educational support needs.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Arizabaleta, S., y Ochoa, A. (2016). Hacia una educación inclusiva en Colombia. Bogotá: Pedagogía y Saberes.

Barbour, R., y Kitzinger, J. (Eds.). (1999). Desarrollando investigación de grupos focales: política, teoría y práctica. Sabio.

Blanco, R. (1999). Hacia una escuela para todos y con todos. Boletín Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe, (48), pp. 55-72.

Blando, M. y Arjona, M. (2007). Ambientes Tecnológicos de Aprendizaje. En Metodologías para la Educación a Distancia, pp. 9 - 17. México: Instituto Politécnico Internacional.

Calderón, I. (2014). Educación y esperanza en las fronteras de la discapacidad. Madrid: CERMI.

Cazorla, D. (2018). Rediseño del proceso formativo mediante la introducción de las TIC. Diseño, desarrollo e implementación de un Entorno Virtual de Enseñanza-Aprendizaje en el área de Educación Física. Recuperado de: http://dspace.uib.es/xmlui/handle/11201/149625

Coll, C. (2016). La personalización del aprendizaje escolar El qué, el por qué y el cómo de un reto insoslayable. En J.M. Vilalta (DIr). Reptes de l´educació a Catalunya. Anuari d´Educació 2015. (pp. 36- ) Barcelona: Fundació Jaume Bofill. Traducción de Iris Merino.

Coll, C. y Onrubia, J. (1999). Observació i análisis de les practiques en educación escolar. Barcelona: UOC.

Colombia Aprende. (2016). ¿Qué es Todos a Aprender? Recuperado de: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/pta/87535

Eduteka (2015). EDUTEKA. Recuperado el 2018, de http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/samr

Ferrer, J. (2010). Conceptos básicos de metodología de la investigación. Recuperado de: http://metodologia02.blogspot.com/p/tecnicas-de-la-investigacion.html

Fuertes, M. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docencia Universitaria. Universitat Internacional de Catalunya. España. Recuperado de: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf https://doi.org/10.4995/redu.2011.11228

Gallardo, Y. y Moreno, A. (1999). Serie aprender a investigar, Módulo 3 (ISBN: 958-9279-14-7). Recolección de Información, Capítulo 8, Población y Muestra, p. 108

Gómez, J. y Gutiérrez, E. (2018). Rediseño de las herramientas tecnológicas para incrementar el grado de aprendizaje de los estudiantes de CIBERTEC. Sciéndo, Vol. 21(2), pp. 191-200. Recuperado de: http://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SCIENDO/article/view/1900/1821 https://doi.org/10.17268/sciendo.2018.019

González, O. y Flores, M. (2000): El trabajo docente: enfoques innovadores para el diseño de un curso. Ed. Trillas, México.

Grinsztajn, F.; Szteinberg, R.; Sánchez, G.; Mangas, J. y Vaccaro, M. (2018). Culturas digitales y experiencias pedagógicas. Proyecto Integral de Inclusión Digital en la FCV-UBA como política institucional. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (23), pp. 22-30. Recuperado de: https://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/TEyET/article/view/1128/959 https://doi.org/10.24215/18509959.23.e03

Hernández, I.; Alvarado, J. y Luna, M. (2015). Creatividad e innovación: competencias genéricas o transversales en la formación profesional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, pp. 135-151.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2007). Metodología de la Investigación. 5 ed. Editorial Mc Graw-Hill.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). México: Editorial Mc Graw-Hill.

Hernández, S.; Quejada, O. y Díaz, G. (2016). Guía Metodológica para el Desarrollo de Ambientes Educativos Virtuales Accesibles: una visión desde un enfoque sistémico. Digital Education Review (29), pp. 166-180. Recuperado de: http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/14170/pdf

Jarque, J. (2016). ¿De qué hablamos de inclusión o de escuela inclusiva? Un esbozo de la cuestión en Cataluña. Dosier Graó, Vol. 1(1), pp. 42-46.

Luque, D. (2009). Las necesidades educativas especiales como necesidades básicas. Una reflexión sobre la inclusión educativa, Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), vol. 39(3-4), pp. 201-223 Centro de Estudios Educativos, A.C. Distrito Federal, México. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27015078009

Mayan, M. (2001) Una introducción a los métodos cualitativos. Módulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. Alberta: International Institute for Qualitative Methodology. Recuperado de: https://sites.ualberta.ca/~iiqm/pdfs/introduccion.pdf

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones MinTIC (2009). Ley 1341 de 2009. Recuperado de: https://mintic.gov.co/portal/604/articles-8580_PDF_Ley_1341.pdf

Moliner, O. (2013). Educación Inclusiva. (83), pp. 1-118. doi: http://dx.doi.org/10.6035/Sapientia83

Muntaner, J. (1997). La formación del profesorado y los alumnos con N.E.E. Revista Educació i Cultura, (1) 73-87. Recuperado de: https://raco.cat/index.php/EducacioCultura/article/viewFile/75774/96278

Ortega, R. (2001). Rúbrica para evaluar la elaboración de un proyecto de investigación basado en el desarrollo de competencias. Recuperado de: https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/icsa/n4/e6.html

Osorio, J. (2013). De la integración a la inclusión: Procesos Curriculares para la atención de niños con necesidades educativas especiales “NEE”. Tesis de Maestría. Universidad SUE Caribe.

Richey, R.; Fields, D. y Foxon, M. (2001). Instructional design competencies: The standards (3.ª ed.). Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse.

Rojas, M.; Falabella, A. y Alarcón, P. (2016). “Inclusión social en las escuelas: estudio de prácticas pedagógicas inclusivas y proyecciones para enfrentar un escenario sin copago y selección escolar”. Informe Final FONIDE 911429, MINEDUC, Santiago de Chile.

Schmeck, R. (1982): Inventory of Learning Processes en “Students Learning Styles and Brain Behaivor”, Ann Arbor, Michigan: ERIC. Ed., p. 80.

Scott, A. y Street, J. (2000). From media politics to E-protest. 3(2), pp. 215-240. https://doi.org/10.1080/13691180050123712

Stainback, S. y Stainback, W. (2001). Aulas inclusivas: Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. ISBN: 84-277-1247-2.

Tamayo, M. (2004). El proceso de la Investigación científica. Editorial Limusa.

Tarazona, J. (2012). Generalidades del diseño instruccional. Facultad de Ingeniería UNMINUTO vol. (12), pp. 37-41 Recuperado de: https://revistas.uniminuto.edu/index.php/Inventum/article/download/481/454/ https://doi.org/10.26620/uniminuto.inventum.7.12.2012.37-41

UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

UNESCO. (2016). XI Y XII jornadas de coperación educativa iberoamerica sobre educación especial e inclusión educativa. Chile: Gráfica Andros ltda.

Watts, C., y Lee, L. (2017). Las Tic como herramientas de inclusión educativa. Acta Scientiae Informaticae, Vol. 1(1), pp. 91-97. Recuperado de: https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/asinf/article/view/1167/1443

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
581
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |