Analysis of metacognitive processes in eleventh grade students in the colombian rural context

Análisis de los procesos metacognitivos en el estudiante de grado once, en el contexto rural colombiano

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Tito Yanth Muñoz Bolaños
Estephanie Dayani Muñoz Bravo
Abstract

The objective of this study was to analyze the relationship between the application of pedagogical strategies for the development of metacognitive awareness and the academic performance of the undergraduate students from two rural educative institutions, located in the departments of Cauca and Huila, Colombia. To this end, a qualitative methodology of an exploratory, experimental and descriptive nature was used. This study was conducted in a study population of 53 grade 11 students, comprising two rural education institutions; the E.I La Belleza, Cauca with 25 students and E.I Los Cauchos, Huila, with 28 students. The information was obtained through the design of three research tools: the diagnosis of student academic performance and the associated factors, the students’ questionnaire of analysis of metacognitive processes and the semi-structured interview of teachers on the processes of self-regulation of learning. The results showed that there is a reciprocal relationship between the academic performance of students, the pedagogical strategies and the processes of self-regulation of learning. In conclusion, the role of the students is highlighted, as well as the importance of metacognitive concepts such as motivation, volition, self-management, self-reflection, playfulness, formative evaluation, learning styles and the role of the teacher as a guiding agent.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Tito Yanth Muñoz Bolaños, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Nombre: Tito Yanth Muñoz Bolaños
Domicilio: Pasto - Nariño
Teléfono: 3117404669
Correo electrónico: tito6589@hotmail.com

Formación académica:
Licenciado en Ciencias Sociales -Universidad de Nariño
Bachiller técnico industrial - ITSIN - Pasto

Licenciado en Ciencias Sociales con una experiencia de 13 años como docente, 6 de ellos en el sector privado, en los niveles de educación primaria, secundaria, media vocacional y educación para adultos.

Experiencia Laboral (2 últimos años).
Secretaría de educación del Cauca
I.E Los Cauchos – Sede principal
2015 a la Fecha
Cargo: Docente de secundaria y media vocacional
Tareas realizadas: Docente de aula en las áreas de Ciencias Sociales y Filosofía

 

Estephanie Dayani Muñoz Bravo, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Formación académica:
Licenciada en Inglés y Francés -Universidad de Nariño
Normalista Superior con énfasis en pedagogía -Normal Superior del Mayo
Licenciada en Inglés y francés con más de 6 años de experiencia enseñando a niños, jóvenes y adultos las cuatro habilidades del idioma en distintos niveles de la lengua. Miembro del grupo de investigación en lenguas GICIL de la universidad de Nariño durante 4 años (2012-2016).
Experiencia Laboral (2 últimos años)
Secretaría de educación del Cauca
I.E La Belleza – Sede principal
2019 a la Fecha
Cargo: Docente de secundaria

 

References

Alessandroni, N. (2017). Imaginación, creatividad y fantasía en Lev S. Vygotski: una aproximación a su enfoque sociocultural. Recuperado de http://dx.doi.org/10.15517/ap.v31i122.26843

Avello-Martinez, R. y Marín, V. (2016). La necesaria formación de los docentes en aprendizaje colaborativo. Revista de curriculum y formación de profesorado, vol. 20 (3) (pp. 687-713). Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/54603

Álvarez, A., Suárez, N., Tuero, E., Núñez, J. C., Valle, A. y Regueiro, B. (2015). Implicación familiar, autoconcepto del adolescente y rendimiento académico. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, vol. 5, No.3 (pp.293-311) Recuperado de http://dx.doi.org/10.1989/ejihpe.v5i3.133

Bachler, R. (2017). El marco metodológico definido por el conductismo y heredado por la psicología cognitiva. Revista interdisciplina-ria de filosofía y psicología, vol.12 (39) (pp 76-83). Recuperado de https://www.researchgate.net/publica-tion/323015631_EL_MARCO_METODOLOGI-CO_DEFINIDO_POR_EL_CONDUCTISMO_Y_HEREDADO_POR_LA_PSICOLOGIA_COGNITIVA

Bandura, A. (2001). La Teoría Cognoscitiva Social: Una Perspectiva Agencial. Revisión anual de psicología. California, Estados unidos. Standford University. Recuperado de https://www.google.com/search?q=BANDURA_Social_Cognitive_Theory_Taduccion&oq=BANDURA_Social_Cognitive_Theory_Taduccion&aqs=chrome..69i57j69i60&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Baumeister, R. y Vohs, K. (2007). Self‐Regulation, Ego Depletion, and Motivation. Social and Personality Psychology Compass, vol 1, (1) (pp. 115-128). Doi https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2007.00001.x

Bracken, S. y Fischel, J. (2008). Family reading behaviorand early literacy skills in preschool children from low-incomebackgrounds. Early Education and Development, vol 19 (1) (pp. 45-67). Recuperado de http://dx.doi.org/10.1080/10409280701838835

Burón, J. (1996) Enseñar a aprender. Introducción a la metacognición. Bilbao: Ediciones Mensajero.

Chasco, C., Pumarada, M. y Contreras, J. (2017 ). Papel de las tic en el rendimineto academico, una aplicación con modelos estructurales. Investigaciones de la economia en educación. Capitulo 4 (pp. 449-471). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/323542738_Papel_de_las_TIC_en_el_rendimiento_academico_una_aplicacion_con_modelos_de_ecuaciones_estructurales

Chaves, E. y Rodríguez, L. (2017). Aprendizaje Autorregulado en la Teoría Sociocognitiva: Marco Conceptual y Posibles Líneas de Investigación. Revista Ensayos Pedagógicos, vol. 12 (2) (pp. 1-47). Recuperado de https://doi.org/10.15359/rep.12-2.3

Colom, R. (2012). Psicología de las diferencias individuales: Teoría y práctica. Madrid, España. Pirámide.

Cooper, D, y Schindler, P. (2006) Business research methods. 9th edition. New York: McGraw- Hill-Irwin

Duckworth, L. y Seligman, E. (2006). Self-discipline gives girls the edge: Gender in self-discipline, grades, and achievement test scores. Journal of Educational Psychology, vol. 98 (1) (pp. 198 - 208). https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.198

García, A. (2018). Autorregulación del aprendizaje y educación alternativa: análisis comparativo de tres métodos educativos en educación primaria en España y Escocia (Tesis doctoral). Madrid – España, Universidad complutense de Madrid. Recuperado de https://eprints.ucm.es/49375/1/T40286.pdf

Gonzáles, C. y Guadalupe, E. (2017). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca. Revista latinoamericana de estudios educativos, vol. 47 (1) (pp. 91-108). Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/270/27050422005.pdf

Mannion, J. (2018). Metacognition, self-regulation, oracy: A mixed methods case study of a complex, whole-school Learning to Learn intervention (Tesis doctoral). Recu-perado de https://doi.org/10.17863/CAM.36395

Minnota, C. (2017). Teoría del procesamiento de la información en la resolución de problemas, vo1. 5 (1) (pp. 149-159). Recuperado de http://dx.doi.org/10.15665/esc.v15i1.1127

Monereo, C., Pérez C. M., Palma M., Muntada, M. y Castelló, M.(2007). Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje: Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Editorial Grao

Navarro, R. (2003). El Rendimiento Academico, concepto, Investigación y Desarrollo. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación, vol 1(2) (pp.1-16)

Ñoroña, M., Flores, B y Flores, F. (2016) Influencia de la aplicación de la Teoría del Aprendizaje de Robert Gagné en el rendimiento académico, en el estudio del Experimento de Oersted. Revista Lam At J phys. Edu, vol 10 (1) (p.p. 1-7). Recuperado de https:///C:/Users/USERTS/Downloads/Dialnet-InfluenciaDeLaAplicacionDeLa-TeoriaDelAprendizajeDe-5517255%20(1).pdf

Osses, S. y Jaramillo, S. (2008). Metacognición: un camino para aprender a aprender. Estudios pedagógicos XXXIV, vol. 1 (pp. 187-197). Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v34n1/art11.pdf

Panadero, E. y Tapia, J. (2014). Teorías de autorregulación educativa: una comparación y reflexión teórica Contrasting self-regulation educational theories: A theoretical review Revista de psicología educativa, vol 20 (1) (pp. 11-22). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/167/16731188008.pdf

Peña, A. (n.d.) (2017). Inteligencia emocional y motivación de logro en el rendimiento académico de estudiantes de educación secundaria en el área de educación para el trabajo de la I.E “Pedro A. Labarthe”. Lima, Perú.

Román, J. y Gallego, S. (1994). ACRA Escalas de estrategias de aprendizaje. Madrid: TEA Ediciones S. A.

Saldarriaga-Zambrano, P., Bravo-Cedeño, G y Loor Rivadeneira, M (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Dominio de las Ciencias, vol. 2 (3) (p.p. 127-133). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5802932

Schraw, G., Crippen, K. J. y Hartley, K. (2006). Promoting self-regulation in science education: Metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education, vol. 36 (1) (pp. 111– 139). Recuperado de https://doi.org/10.1007/s11165-005-3917-8

Schraw, G. y Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review. Vol. 7 (1) (pp. 351– 371) Recuperado de https://doi.org/10.1007/BF02212307.

Tuckman, B. y Monetti, D. (2011). Psicología educativa. México, DF.: Cengage Learning.

Trías, D. (2017). https://www.researchgate.net. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/316881967_Autorregulacion_en_el_aprendizaje_analisis_de_su_desarrollo_en_distintos_contextos_socioeducativos

Schunk, D. H. (2012). Teorías del aprendizaje: Una perspectiva educativa. Pearson Educación. Recuperado de https://www.worldcat.org/title/teorias-del-aprendizaje-una-perspectiva-educativa/oclc/1128413207

Valencia, M. y Caicedo, A. M. (2017). Diseño de tareas apoyadas en TIC para promover aprendizaje autorregulado. Pensamiento Psicológico, vol. 15 (2) (pp. 15-28). Recuperado de https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI15-2.dtat

Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M. y Deci, E. L. (2004). Motivating learning, performance, and persistence: The synergistic role of intrinsic goals and autonomy-support. Journal of Personality and Social Psychology, vol. 87 (2) (pp. 246–260). Recuperado de https://doi.org/10.1037/0022-3514.87.2.246

Wang, Ch y Pape, S. (2004). Self-Efficacy beliefs and self-regulated learning strategies in learning english as a second language: four case studies. Revista the catesol jornaul, vol 16 (1) (p.p. 1-19). Recuperado de https://webpages.uncc.edu/~cwang15/CATESOL2005.pdf

Welman, C., Kruger, F. y Mitchell, B. (2005). Research Methodology (3rd ed.) South Africa, Oxford University Press

Winner, P. H. (2015). Self-Regulated Learning. En International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 535-540). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.25091-5

Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publication.

Zamora, A. (2015). https://dialnet.unirioja.es. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:EducacionAzamora/zamora_menendez_Angela_tesis.pdf

Zimmerman, B. J. y Schunk, D. H. (2011). Self-Regulated Learning and Performance. In B. J. Zim-merman, & D. H. Schunk (Eds.), Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. New York. Routledge. Recuperado de https://doi.org/10.1002/9781118133880.hop207003

OJS System - Metabiblioteca |