Children's literature and reading autobiography

Literatura infantil y autobiografía lectora tools for formation reading mediators

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Abstract

Children's literature, more than a didactic element for the entertainment or teaching of boys and girls, is also a vehicle of experience for adult readers. In it we not only recognize issues that disturb our reason and emotion. It also establishes a link with our own past as beings eager for stories. The return to this past is an opportunity —to recognize as reading mediators— an inexhaustible input that enables the path of training as readers, as well as the recognition of strategies that can enrich the intention of bringing readers closer to the proposed texts. To achieve this goal, from the present article based on the investigation of Bernal, et al. (2018) entitled: La literatura infantil como escenario para la formación de formadores, applies the method of narrative research or life stories, through the construction and analysis of reading autobiographies to elucidate aspects of reading subjectivity: paths of reflection and formation of the concept of a «me as a reader» in adult readers and reading mediators.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Juan Camilo Tobon Cossio, Universidad de San Buenaventura

Licenciado en Filosofía y Letras (Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín), Especialista en Didácticas para Lecturas y Escrituras con énfasis en Literatura y Magíster en Didácticas para Lecturas, Escrituras y Literatura (Universidad de San Buenaventura, Bogotá). Docente de cátedra en la Universidad de San Buenaventura, Bogotá.

Jorge Enrique Bernal Medina, Servicio Nacional de Aprendizaje

Filósofo (Universidad del Rosario, Bogotá). Especialista en Didácticas para Lecturas y Escrituras con énfasis en Literatura (Universidad de San Buenaventura, Bogotá). Magíster en escrituras creativas (Universidad Nacional, Bogotá). Docente en el Servicio Nacional de Aprendizaje - SENA.

References

Andruetto, M. T. (2018). Hacia una literatura sin adjetivos. Luna libros.

Bernal, J., Castiblanco, J., Sacris-tán, F. y Tobón, J. (2018). La literatura infantil como escenario para la formación de formadores [tesis de especialización, Universidad San Buenaventura, Bogotá]. Repositório institucional USB: http://biblioteca.usbbog.edu.co:8080/Biblioteca/BDigital/169659.pdf

Borges, J. L. (2006). Borges Oral. Alianza.

Ferreiro, E. (2012). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Fondo de Cultura Económica.

Iser, W. (1976). El acto de leer. Taurus.

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura: Estudios sobre literatura y formación. Fondo de Cultura Económica.

Loynaz, D. (2002). Poesía. Letras cubanas.

Montes, G. (2001). El corral de la infancia. Fondo de Cultura Económica.

Rilke, R. (1999). Cartas a un joven poeta. Alianza.

Rodari, G. (1999). Gramática de la fantasía. Panamericana.

Rosenblatt, L. (2002). La literatura como exploración. Fondo de Cultura Económica.

Tobón, J. (2020). La autobiografía lectora: una herramienta para la construcción de sentido en el quehacer docente. Ciencias Sociales Y Educación, 9(17), 163-173. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a8

Vallejo, I. (2020). Manifiesto por la lectura. Siruela.

OJS System - Metabiblioteca |