Children's literature and reading autobiography
tools for formation reading mediators
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Children's literature, more than a didactic element for the entertainment or teaching of boys and girls, is also a vehicle of experience for adult readers. In it we not only recognize issues that disturb our reason and emotion. It also establishes a link with our own past as beings eager for stories. The return to this past is an opportunity —to recognize as reading mediators— an inexhaustible input that enables the path of training as readers, as well as the recognition of strategies that can enrich the intention of bringing readers closer to the proposed texts. To achieve this goal, from the present article based on the investigation of Bernal, et al. (2018) entitled: La literatura infantil como escenario para la formación de formadores, applies the method of narrative research or life stories, through the construction and analysis of reading autobiographies to elucidate aspects of reading subjectivity: paths of reflection and formation of the concept of a «me as a reader» in adult readers and reading mediators.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Andruetto, M. T. (2018). Hacia una literatura sin adjetivos. Luna libros.
Bernal, J., Castiblanco, J., Sacris-tán, F. y Tobón, J. (2018). La literatura infantil como escenario para la formación de formadores [tesis de especialización, Universidad San Buenaventura, Bogotá]. Repositório institucional USB: http://biblioteca.usbbog.edu.co:8080/Biblioteca/BDigital/169659.pdf
Borges, J. L. (2006). Borges Oral. Alianza.
Ferreiro, E. (2012). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Fondo de Cultura Económica.
Iser, W. (1976). El acto de leer. Taurus.
Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura: Estudios sobre literatura y formación. Fondo de Cultura Económica.
Loynaz, D. (2002). Poesía. Letras cubanas.
Montes, G. (2001). El corral de la infancia. Fondo de Cultura Económica.
Rilke, R. (1999). Cartas a un joven poeta. Alianza.
Rodari, G. (1999). Gramática de la fantasía. Panamericana.
Rosenblatt, L. (2002). La literatura como exploración. Fondo de Cultura Económica.
Tobón, J. (2020). La autobiografía lectora: una herramienta para la construcción de sentido en el quehacer docente. Ciencias Sociales Y Educación, 9(17), 163-173. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a8
Vallejo, I. (2020). Manifiesto por la lectura. Siruela.