Towards the ODS and the circular economy: recycling of solid waste in the school environment
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The integral management of solid waste is a worldwide problem, and the circular economy is emerging as a global alternative, with the purpose of extending the useful life of products, reducing pollution and environmental impact. This construct is derived from the research "Solid waste management based on circular economy applied to education" that is carried out in agreement between the Government of Santander and five universities of the Department (2021-2023), which seeks to contribute to the achievement of the Sustainable Development Goals (SDGs) 4. Quality education, 11. Sustainable cities and communities, 12. It is a qualitative approach research that follows the project method, in the phases: 1. Construction of the social diagnosis and current management of solid waste 2. Design and identification of alternatives for use 3. The participating population are potential actors in the municipality of Girón for the circular economy. As a result, presents a state of the art of the circular economy in relation to solid waste management and sustainable development, obtained through bibliometric analysis. It is concluded that in Colombia, the recent circular economy strategy launched in June 2019, aims to promote solid waste management, and change in the lifestyles of citizens, for which, generating educational programs is imperative.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Beltrán, E. (2019). Una mirada general al manejo de los residuos sólidos [Tesis de especialización]. Universidad Militar Nueva Granada.
Cano, C. M. (2020). Propuesta pedagógica de títeres para formar el habito de reciclaje en educación inicial. caso: niños de cinco años de la institución educativa milagros de Dios, distrito San Martín de Porres [Tesis de pregrado]. Escuela Nacional Superior de Arte Dramático Guillermo Ugarte Chamorro. https://repositorio.ensad.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13078/85/TESIS%20-%20CANO%20CADCOPARCO%202021%20%281%29%20%281%29%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cóndor, P. N. (6 de Junio de 2019). Análisis del sistema de gestión integral de residuos sólidos urbanos, determinación de potenciales impactos ambientales y propuestas de mejora continua del manejo de los residuos sólidos no peligrosos en la zona urbana de la ciudad de Nueva Loja, cantón Lago Agrio, provincia de Sucumbíos, Ecuador [Tesis de pregrado]. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/16979
Dangond. (2019). Economía circular (EC), una herramienta para el logro de los objetivos del desarrollo sostenible (ODS) [Tesis de especialización]. Universidad Militar Nueva Granada.
Domínguez, M. (2021). Estrategia de educación ambiental para el desarrollo sostenible en la vereda Guatiguará del Municipio de Piedecuesta, Santander [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Abierta y a Distancia. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/42141/mfdomingueza.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fernández, H., King, K., y Enríquez, C. (2019). Revisiones sistemáticas exploratorias como metodología para la síntesis del conocimiento científico. Enfermería Universitaria, 17((1), 87-94. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.1.697
Garcia de Castro, M. (2020). El cuidado del medio ambiente a través de las tres erres de la ecología [Tesis de pregrado]. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/45642/TFG-L2779.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martín, S. (2018). Propuesta de aplicación de la educación ambiental al aprendizaje significativo en segundo ciclo de primaria [Tesis de maestría]. Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/7806/MARTIN%20CALVO%2c%20SARA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martínez, D., y Núñez, V. (2019). Elaboración de un programa de educación ambiental (ea) para estudiantes del segundo ciclo de la educación secundaria. caso: Colegio Pre Universitario Dr. Luis Alfredo Duvergé Mejía [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña. https://repositorio.unphu.edu.do/bitstream/handle/123456789/1269/Elaboraci%C3%B3n%20de%20un%20programa%20de%20educaci%C3%B3n%20ambiental%20%28ea%29%20para%20estudiantes%20del%20segundo%20ciclo%20de%20la%20educaci%C3%B3n%20secundaria.%20caso%20Colegio%20Pr
Mora, A. J. (2019). Aproximación a los problemas ambientales que se presentan en el relleno sanitario "El Carrasco, en Bucaramanga" [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co
Poveda, S. S. (2019). Legislación para la gestión integral de residuos de la producción y el consumo de bienes y servicios. Cajicá, referente colombiano para el cumplimiento de los objetivos de desarrollo sostenible [Tesis de pregrado]. Universidad Católica de Colombia. repository.ucatolica.edu.co
Rodríguez, S. A., y Córdoba, C. M. (2019). Retos de una política pública Ecoambiental con enfoque ODS en Bogotá vs Las cláusulas de reversión en servicios de Aseo. Revista Misión Jurídica, 12(17), 239-259. https://doi.org/10.25058/1794600X.1051
Santurde, R. L., y Castro, N. R. (2021). La aportación de la Economía Circular a los ODS frente a las limitaciones del Sistema Lineal. Revista Iberoamericana de Economía Solidaria e Innovación Socioecológica, 4, 149-170. https://doi.org/10.33776/riesise.v4i1.5185
Serrano, B. (2019). Economía circular y crecimiento sostenible en la UE [Tesis de pregrado]. Universidad de Vallodolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/41852
Valencia, O. L., Sinisterra, G. H., y Espina, l. M. (2019). El manejo de los residuos sólidos en el barrio Ciudad Córdoba, de la comuna 15 de Santiago de Cali [Tesis de pregrado]. Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/13789?locale=es