Gamification, a teaching strategy to strengthen tolerance in boys and girls

Gamificación, estrategia didáctica para el fortalecimiento de la tolerancia en niños y niñas

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Marlon David de la Rosa Martínez
Niver de Jesús Castillo Solano
Abstract

This research project seeks to develop a didactic strategy through gamification in order to provide a solution to one of the problems facing education today, this is addressed in relation to the lack or little evidence of values, especially tolerance. The central axis from which it starts is based on the idea that the lack of tolerance towards the other constitutes serious problems of coexistence, consequently education in values ​​is considered a key aspect in the development of any society. In this sense, the research aims to strengthen tolerance in the boys and girls of the sixth grade (6th) of the IE Barbacoas, municipality of Tuchín, Córdoba, based on a diagnosis, design, implementation and evaluation of seven (7) gamified activities.


The research results show the importance of applying gamified strategies and the usefulness of the game as a tool to strengthen interpersonal relationships, intercultural skills, tolerance, and coexistence among students, in addition to providing pleasant learning spaces that stimulate curiosity, motivation and participation of boys and girls.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Barón, I. D., Donado, L. R., Moreno, M., y Soto, J. (2015). Implementación de la lúdica como estrategia para la convivencia de estudiantes grado tercero, institución educativa mariscal Sucre, Buenavista Córdoba [Tesis de especialización]. Fundación Universitaria Los Libertadores. http://hdl.handle.net/11371/450.

Brizuela Tornés, G. B., González Brizuela, C. M., González Brizuela, Y., y Sánchez Pacheco, D. L. (2021). La educación en valores desde la familia en el contexto actual. MEDISAN, 25(4), 982-1000. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000400982&lng=es&tlng=es.

Candela, Y., y Benavides, J. (2020). Actividades lúdicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de la básica superior. Rehuso, 5(3), 78-86. https://doi.org/10.33936/rehuso.v5i3.3194

Elliot, J. (1994). La investigación-acción de educación. Educaciones Morata.

Gámez, (2022, 6 de diciembre). La gamificación Una metodología de aprendizaje efectivo en el aula [Conferencia en línea, 02:39:37]. IV Congreso Iberoamericano de Educación, Bogotá, Colombia. https://www.youtube.com/watch?v=vo8XtkvACgE

García Martínez, A., Escarbajal Frutos, A., y Escarbajal de Haro, A. (2007). La interculturalidad. Desafío para la educación. Dykinson.

González, C. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI, 33(3), 15-38. https://doi.org/10.6018/j/240791

González Santana, C. (2018). El juego y la gamificación en las Ciencias Sociales [Tesis de maestría]. Universidad de La Laguna.

Hernández, I. (2004). Educar para la tolerancia: una labor en conjunto. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 47(191), 161-174. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2004.191.42457.

Institución Educativa Barbacoas. (2010). Proyecto Educativo Institucional.

Martínez Pereira, M. P., y Novo Carballal, A. (2020). La gamificación en el aula de educación secundaria: análisis y orientación didáctica. Trances, 13(1), 15-37.

Monje, C. (2017). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Universidad Surcolombiana.

Parra, M. (2020). Actividades lúdicas como estrategias de transición educativa. Revista Scientific, 5(17), 143-163. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.7.143-163

Posso, P., Sepúlveda, M., Navarro, N., y Laguna, C. (2015). La lúdica como estrategia pedagógica para fortalecer la convivencia escolar. Lúdica Pedagógica, (21), 163-174. https://doi.org/10.17227/01214128.21ludica163.174

Prensky, M. (2001). Nativos digitales, inmigrantes digitales. On the horizon, 9(6), 1-7. https://doi.org/10.1108/10748120110424843

Rehaag, I. (2010). La perspectiva intercultural en la educación. El Cotidiano, (160), 75-83.

Torres García, D., Portillo de Arco, I., y Sierra Pineda, I. (2020). Estrategia gamificada para el desarrollo de la autorregulación del aprendizaje en estudiantes de grado 8°. Assensus, 5(8), 27-46. https://doi.org/10.21897/assensus.1893

Zepeda Hernández, S., López Ornelas, E., y Abascal Mena, R. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. Ra Ximhai, 12(6), 315-325. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.21.sz

OJS System - Metabiblioteca |