Towards the pedagogical South: a proposal for teacher poetics for practices at the Universidad Surcolombiana
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The socio-historical, anthropological, political, economic and environmental experience of southwestern Colombia leads to the need to think about what we will call the educational, pedagogical and didactic processes of South Colombia. That is, to conceive education in, from and for the cultural progress of the region, a territorialization of the meanings proposed by the educational system, of course, articulated to the planetary dynamics. In this context, the article presents, first of all, a vision of the pedagogical practice, product of readings, exchanges of ideas with advisory teachers and students of the degree program in Literature and Spanish Language. Although various authors are referenced, we will consider some fundamental ones for the linking of the categories that outline the horizon of the practice and the pedagogical southing of South Colombia from the Literature and Spanish Language program: Paulo Freire, Jorge Larrosa, Michael Foucault and Édouard Glissant.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Adichie, C. (2018). El peligro de la historia única. (C. Rodríguez, Trans.). Mondadori.
Bourdieu, P. y Passeron, J. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Distribuciones Fontmara. https://socioeducacion.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/05/bourdieu-pierre-la-reproduccion1.pdf
Bonilla, B. (2023). Del canon y otras antipatías. En Bonilla, B. (2023). Conversaciones en voz baja. Ensayos de aproximación literaria. Ediciones Universidad Industrial de Santander.
Bronckart, J.P. y Schneuwly,B. La didáctica de la lengua materna: el nacimiento de una utopía indispensable. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, 1996, no.9, p. 61-78.
Butler, J. y Athanasiou, A. (2022). Desposesión. Lo performativo en lo político. Paidós.
Colectivo Filosofarconchicxs. (2018). Pedagogías del caos: pensar la escuela más allá de lo (im)posible. 2ª ed. Buenos Aires: Ediciones Seisdedos.
Colomer, T. (1996). "La evolución de la enseñanza literaria". Aspectos didácticos de Lengua y Literatura, 8, pp. 127-171. Elliot, J. (2005). El cambio educativo la investigación-acción. Ediciones Morata, S.l.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Paz e tierra S.A.
_______. (2005a). Pedagogía del oprimido. Siglo Veintiuno Editores.
_______. (2005b). Pedagogía de la esperanza. Siglo Veintiuno Editores.
_______. (2008). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo Veintiuno Editores.
Foucault, M. (1994). La hermenéutica del sujeto. Edición y traducción de Fernando Álvarez-Uría. Las Ediciones de la Piqueta. Hooks, bell. (2021).
Enseñar a transgredir. La educación como práctica de libertad. (M. Malo, Trans.). Capitán Swing.
_____. (2022). Enseñar pensamiento crítico. (V. Sabaté, Trans.). Rayo Verde Editorial.
Kemmis, S. (2023). Mejorando la educación mediante la investigación-acción. En Salazar, María Cristina, (coord.), Investigación- Acción Participativa. Inicios y Desarrollos (2da Edición, pp. 175-202. Editorial Laboratorio Educativo.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods : macrostrategies for language teaching. Yale Language Series.
Larrosa, J. (2003) La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Fondo de Cultura Económica. Larrosa, J. (2020). El profesor artesano. Materiales para conversar sobre el oficio. Barcelona: Laertes.
_____. (2006) Algunas notas sobre la experiencia y los lenguajes. Revista de psicología. Serie Encuentros y Seminarios.
Leite, V. (2021). Ser Mais: coerência entre a vida e o conceito de Paulo Freire. Práxis Educativa, 16, e2116581. Epub 20 de outubro de 2021.https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.16.16581.046
Levinas, E. (2001). La huella del otro. Taurus.
Lewin, K. (2023). La investigación-acción y los problemas de las minorías. En Salazar, María Cristina, (coord.), Investigación- Acción Participativa. Inicios y Desarrollos (2da Edición, pp. 15-27. Editorial Laboratorio Educativo.
Marín, J. (2012). La investigación en educación y pedagogía. Sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Publicaciones Universidad Santo Tomás.
Mejía, M. (2006). Educación(es) en la(s) globalización(es) I. Entre el pensamiento único y la nueva crítica. Ediciones Desde Abajo. Munita, F. (2021). Yo, Mediador(A): Mediación y Formación de Lectores. Ediciones OCTAEDRO, S.L.
Ndlovu-Gatsheni, S. y Schramm, K. (2024). Thinking as Moving - Knowledge Practices and Decolonial Frames in African Studies (Documento de trabajo). DOI:10.1163/9789004701441_002
Petit, M. (2008). Dos a tres pasos hacia el mundo de lo escrito. Asolectura.
______. (2009a). Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. Fondo de Cultura Económica.
______. (2009b). El arte de la lectura en tiempos de crisis. Traducción de Diana Luz Sánchez. Editorial Océano de México S.A de C.V.
Zemelman, H. [COMPLEXUS] (2017). Formar constructores de realidad: Los docentes como protagonistas en los procesos educativos. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=TfRQQaPmmHc
______. (2021). Pensar Teórico y Pensar Epistémico: los retos de las Ciencias Sociales latinoamericanas. Espacio Abierto, 30(3), 234-244. Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/36823
Zuluaga, L. y Marín, D. L. (2015). Memoria colectiva memoria activa del saber pedagógico. Educación y Ciudad, (10), 63-86. https://doi.org/10.36737/01230425.n10.281