Moral development or moral behavior?
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This paper is developed by talking into account the moral research in education, in this sense two research approaches are described, one centered on the moral judgment, therefore they are works of cognitive character, whose main exponents are Piaget and Kohlberg. The other focuses on moral behavior, these studies originate in the behavior of the subject. Some authors are Lickona, Bandura, Turiel, among others.
Finally, the work of Agusto Blasi is approached, who tries to reconcile the two previous ones, these works are recent and they are hardly taking possession of the academic discourse.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Berkowitz, M (2002). Revista Iberoamericana de Educación No 8.
Delval, J y Enesco, I (1994). Moral, desarrollo y Educación. Anaya. Madrid.
Frisancho, S (2001). Ponencia presentada en el marco de la Cátedra Andina de Educación en Valores. Lima, Noviembre.
Guisan, E (1986). Razón y pasión en ética. Antrophos. Barcelona.
Kohlberg, L (1989). Estadios morales y moralización, en «El mundo social en la mente infantil». Alianza. Madrid.
Piaget, J (1967). «Los procedimientos de la educación moral» en Piaget, J., Petersen, P., Wodehouse, H y Santullano, L. En «La nueva educación moral», Buenos Aires, Losada.
Piaget, J (1984). El criterio moral en el niño. Barcelona, Martínez-Roca.
Piaget, J (2002). La construcción dialógica de la personalidad moral, en: http://www.revistaIberoaméricadeeducación.
Strawson, P (1995). Libertad y Resentimiento. Paidos. Barcelona.
Turiel, E (1984). El desarrollo del conocimiento social. Moralidad y convención. Debate. Madrid.