Learning of transfers in the plan based on the Van Hiele model, mediated by geogebra

Aprendizaje de traslaciones en el plano fundamentado en el modelo de Van Hiele, mediado por Geogebra

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Gonzalo Cáceres Bautista
Abstract

The article analyzes the learning process of the translations in the plane using the Van Hiele model and integrating the software geogebra, in the students of seventh degree in the Rural Education Center Sucre of the municipality of Mutiscua, Colombia. These students have shown low results in the Pruebas Saber and among the suggestions given by the Ministry in the synthetic quality index ISCE is: to strengthen the geometric component and in particular the transformations in the plane. The research was qualitative and in particular research action. A pretest was applied in order to determine the level of student learning; Then, three classroom projects were designed, divided into 10 work sessions, according to the phases of the Van Hiele model and using Geogebra as a tool for ICT (information and communication technologies). In the process the learning and some of its characteristics were analyzed. The Van Hiele model facilitated the learning of translations in the plane and allowed a permanent evaluation of the learning process. Including TIC tools allowed students to take the step through the integration phase in a practical and enjoyable way. Context-based activities should be designed and teamwork encouraged.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Gonzalo Cáceres Bautista, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Licenciado en matemática e informática educativa, Universidad Autónoma de Bucaramanga

References

Ardila, D., y Villadiego, K. (2016). Comprensión de las razones trigonométricas en el marco del modelo educativo de Van Hiele. tesis para maestría. Medellín, Colombia. p. 172.

Balcázar, P., Gonzalez, N., Gurrola, G., y Moysén, A. (2006). Investigación cualitativa. México: Universidad Autónoma de México. 241.

Elliott, J. (1990). La investigación acción en educación. Morata, S. L. p. 24.

Escobar, L., y Guerra, S. (2015). Razonar geométrica-mente sobre la hipérbola en el marco del modelo de Van Hiele apoyados en el uso de Geogebra . tesis para maestría. Medellín, Colombia.

Fouz, F., y De Donosti, B. (2001). Modelo de Van Hiele para la didáctica de la geometría.

Fouz, F., y De Donosti, B. (2001). Modelo de Van Hiele para la didáctica de la geometría.

Gualdrón, E., y Gutiérrez, A. (2007). Una aproximación a los descriptores de los niveles de razonamiento de Van Hiele para la semejanza. 370-380.

Hernandez, R., Fernandez, C., y Baptista, P. (2007). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Julio, L. (2014). Las transformaciones en el plano y la noción de semejanza. Trabajo de grado para maestría. Bogotá, Colombia.

Maldonado, L. (2013). Enseñanza de las simetrías con uso de Geogebra según el modelo de Van Hiele. Santiago.

Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Perfiles libertadores. Bogotá. p. 73-80.

Ministerio Nacional de Educación. (2013). Competencias TIC para el Desarrollo Profesional Docente. Bogotá: Oficina de Innovación Educativa. p. 16.

Ministerio de Educación Nacional. (2016). La educación en Colombia. Paris: OCDE.

Pozo, J. I. (1997). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Ediciones Morata, S.L.

Vargas, G., y Gamboa, R. (2013). La enseñanza del teorema de pitágoras: una experiencia en el aula con el uso del geogebra, según el modelo de van hiele. Uniciencia, 95-118.

Vergara, L., y Lazzo, L. (2013). Exploración de conceptos geométricos con el uso de VIII Simposio Nororiental de Matemáticas de la Universidad Industrial de Santander, 336-340.

Villamizar, f. (2016). Construcción de escenarios virtuales mediante el uso de un software de geometría dinámica. Encuentro internacional en educación, 166-170.

OJS System - Metabiblioteca |